Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googles iPhone-dödare(?) släpps i dag

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-05 18:34
  • Medlem
  • 2010-01-05 18:47

De kan ju få tro det iaf.:p Att den tar kål på iPhone.

Finns redan utförlig info om den. T.ex. här: Nexus One review -- Engadget

Inte så imponerad.

PS. Live från presskonf. här:Live from Google's Android press conference -- Engadget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 19:17

Tror knappast att den kommer att "döda" någonting alls. Men det är bra att företag som Google ger sig in i matchen, det lär hålla Apple på tårna

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-05 20:08

Om man skall döda iPhone så måste man först döda iTunes Store och AppStore = goodluck with that!

Jag tycker att den ser helt okej ut. Jag ser inte något direkt fel med den utan skulle definitivt kunna tänka mig en sådan. Precis som med allt annat kommer den nog att genomgå en del förändringar när den väl har kommit ut i verkligheten. Inte ens iPhone var helt perfekt från början.

Ursprungligen av Jetwash:

Om man skall döda iPhone så måste man först döda iTunes Store och AppStore = goodluck with that!

Jag skulle gladeligen välja en telefon på grund av att den saknade kopplingen till iTunes och App Store. Jag tror inte att de är så pass stort försäljningsargument utom till de som redan kör Mac och gillar Apples program. iPod har förvisso gjort iTunes stort även på Windows, men det har inte alls gjort det till samma succé.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 01:38

Inte så vidare snygg tycker jag men den är väl okey för dom pengarna måste jag ändå säga.

Måste vara svårt att möta upp Apples iphones stilrena look.. den är helt enkelt outstanding men samtidigt är det viktigt att Google hittar sin väg och sin egen look för att lyckas.

Kopior av iPhone är döfödda...

Google är stora och starka en spelare att räkna med. Bra tänkt av Google här.

Men iPhonen är här för att stanna, ser fram mot generation 4 av den .

Nån som har hört några rykten när den kan tänkas dyka upp. Är det sommaren som gäller ?

Senast redigerat 2010-01-06 13:56

Äsch, den är ju ful ....

Kan ngn summera vad den är så himla bra på?
Är det inte en vanlig dussinlur med android ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 20:26

Kan vi inte sluta använda begreppet XXXX-dödare? Det blir så patetiskt. Har Google antytt att denna telefon är en iPhone-dödare?

Genom att säga att det är en iPhone-dödare antyder man samtidigt att om iPhone inte dör (upphör att existera, ingen köper va?) så är iPhone-dödaren misslyckad.

Kan inte de som gillar Android köpa den, andra köper iPhone och använder Google-program, youtube och Google maps, och alla är glada? Jag tror inte att Google är ute efter död.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 20:55

Tråkig och ful. Tycker Palm med sin Pre är den som lyckats bäst efter Apple (kanske för att det är mestadels gammalt Apple-folk?).

Västgötaklimax

512Mb fast internminne för program, 4Gb SD-kort för bilder, musik, video, ingen multitouch och 20$ billgare än en iPhone 3GS med mobilabo i USA

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-05 21:44
Ursprungligen av ibish:

Tråkig och ful. Tycker Palm med sin Pre är den som lyckats bäst efter Apple (kanske för att det är mestadels gammalt Apple-folk?).

Palm Pre ser bra ut men är väldigt billigt gjord. Tyvärr. Jag är säker Palm Pre 2 kommer i år och är bättre och snabbare.

Nexus One har riktigt bra specs. Om den nu är lika bra och lätt att använda som iPhone kommer att visa sig. Jag tror att Google gjorde en egen mobil för att tills nu kom det ingen bra telefon som visade vad Android kan. Kanske Motorolas Driod (Milestone) var en bra början men kanske inte allt som Google ville.

Apple kommer med största säkerhet att uppgradera iPhonen i sommar. Förmodligen mer RAM, snabbare processor och fler megapixel till kameran. Men vi får se kanske kommer media event den 27 januari att visa en bättre iPhone och inte en ny tablet.

//Rob

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-05 21:36
Ursprungligen av pesc:

Kan vi inte sluta använda begreppet XXXX-dödare? Det blir så patetiskt. Har Google antytt att denna telefon är en iPhone-dödare?

Genom att säga att det är en iPhone-dödare antyder man samtidigt att om iPhone inte dör (upphör att existera, ingen köper va?) så är iPhone-dödaren misslyckad.

Kan inte de som gillar Android köpa den, andra köper iPhone och använder Google-program, youtube och Google maps, och alla är glada? Jag tror inte att Google är ute efter död.

Aftonbladets ord, inte mina jag finner det hela mycket roande

Denna är den enda hittils som kommer att ta en del av iPhones marknadsandel. Om dom lägger sig minst 1000 kr under iPhone i pris.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 22:25

Nja. Tror den mest tar andel från Droid... Tror medelsvenssons vant sig vid att ha sina iPhone och App Store, och vill nog inte byta så länge de är nöjda. Har svårt att se att Android kan skapa samma hype i media som iPhone skapat sen start.

Man vet att det är kört för alla andra tillverkare när folk som inte har koll kommer med frågor som "Är den lika bra som iPhone?"

Ursprungligen av Zimmerman:

Denna är den enda hittils som kommer att ta en del av iPhones marknadsandel. Om dom lägger sig minst 1000 kr under iPhone i pris.

Byta? Tror du Google satsar på att folk ska byta sin iPhone mot deras :$:$ Jisses. Det finns ju väääldigt många presumtiva kunder som inte har en iPhone - som inte ens har en datorlik mobiltelefon och som kanske funderar på att hoppa på framtiden...men tycker att iPhone är aningen dyr. Varje ny månad så tillkommer dessutom miljoner ungdomar som börjar få egna löner och ska börja sin karriär som tunga konsumenter. Etc. Etc. Byta?

Ursprungligen av ibish:

Nja. Tror den mest tar andel från Droid... Tror medelsvenssons vant sig vid att ha sina iPhone och App Store, och vill nog inte byta så länge de är nöjda. Har svårt att se att Android kan skapa samma hype i media som iPhone skapat sen start.

Man vet att det är kört för alla andra tillverkare när folk som inte har koll kommer med frågor som "Är den lika bra som iPhone?"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 10:09

Visste inte att vi hade en semantiker bland oss. Med byta menar jag inte att de springer till Telia och lämnar in sina telefoner. Menar mer marknadsandelar,och där tror jag inte Nexus är ett hot, då ungdomar med egen framtida lön kommer köpa iPhone.

Ursprungligen av Zimmerman:

Byta? Tror du Google satsar på att folk ska byta sin iPhone mot deras :$:$ Jisses. Det finns ju väääldigt många presumtiva kunder som inte har en iPhone - som inte ens har en datorlik mobiltelefon och som kanske funderar på att hoppa på framtiden...men tycker att iPhone är aningen dyr. Varje ny månad så tillkommer dessutom miljoner ungdomar som börjar få egna löner och ska börja sin karriär som tunga konsumenter. Etc. Etc. Byta?

Så, en efterapningslur, som skall ta över världen genom att den är lite billigare...
Tja, det finns ju tillräckligt många människor som antagligen går på det så varför inte.

Billigt är ju alltid bäst ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 23:20

Jag jobbar med utveckling på Android just nu. Den 1.5 -telefon jag har är ingenting jag skulle vilja byta min iPhone 3G mot. Och 2.0-telefonen i emulatorn är väl OK, men i sommar köper jag nästa iPhone-modell.

Den leverantör som får mest problem med Android tror jag blir Microsoft. Android är ju ett operativsystem för telefontillverkare, precis som Windows Mobile. Fast billigare och öppnare för telefontillverkarna, vilket gör att de flockas.

Androids största problem är fragmenteringen. Varje telefontillverkare vill ju göra den unik, och då blir den inkompatibel på något vis. Detta är väl en anledning till att Google släpper en egen telefon. Kalla den en "referenstelefon" kanske.

Google kommer att lyckas genom sig egen enorma tyngd - Google är det enda företaget i världen som lirar i samma liga som Apple när det gäller IT och framtid. Om dom fortsätter att tillverka egen hårdvara är väl högst osäkert - kanske så länge dom har för mycket pengar att spendera (som Apple). Men deras OS kommer snart att finnas i betydligt fler lurar än vad iPhoneOSX finns. Googles OS blir snart världens största mobila mjulvara. Något hot mot iPhone är det inte. iPhone kommer också att växa. Det är andra förlorare vi kan förutse. MS är en av dom (som pesc säger). MS mobila OS kommer att förintas - läggas ner.

Enligt Arstechnica är det inte telefonen som är den stora nyheten, utan en revolutionerande försäljningsmodell av mobiltelefoner, åtminstone i USA.

Google's biggest announcement was not a phone, but a URL

Jag läste en intressant sak från Mike Pinkerton, killen bakom Camino, som haft sin Nexus One i några veckor och därmed har lite mera erfarenhet än de flesta (han jobbar på Google numera).

Han pekar på alla de problem som finns kring att tillåta processer i bakgrunden på Nexusen och att det mycket väl finns goda skäl till att Apple inte tillåter det, trots allt kritik (min markering):

Managing background applications feels like Windows 3.1. If you install anything useful (Twitter, SportsTap, Facebook, etc etc), you will be installing an app that wants to be online 24/7, and on Android these apps can be as long as the phone has juice. And they will continue to do so until they run the phone out of juice. Don't want them to kill your battery? You have to go to the settings of every single app, individually, and tweak the 5+ different settings (per app) on update frequency, etc. It's also very confusing when certain apps run in the background. I have a SportsTap widget that will update me with sports scores, but it didn't start working until I interacted with its widget. Now it's telling me about things from last night (shouldn't it already have?), and now I don't know if I can stop it until it kills my battery (yes yes, there is a screen for that, but it's buried and non-techies would never ever find it). Yes, it sucks having to switch apps and not be able to run background processes on the iPhone, but if this is the alternative, I'll take the iPhone any day. Thanks Steve.

En del är frustrerade över att Apple bestämmer vad som är bäst för sina kunder, men ibland finns det goda skäl till det.

Ursprungligen av Adrian B:

Yes, it sucks having to switch apps and not be able to run background processes on the iPhone, but if this is the alternative, I'll take the iPhone any day. Thanks Steve.[/I][/INDENT]

En del är frustrerade över att Apple bestämmer vad som är bäst för sina kunder, men ibland finns det goda skäl till det.

Oväntat...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-01-10 16:43

Gen 4 av iphone kommer ju med största sannolikhet ha blixt (vilket är bra).

Jag har själv beställt en Nexus One som med lite flyt landar om en vecka. Det spekuleras i att Google med detta släpp ville "daska rumpan" på andra tillverkare att styra upp hårdvaran som de använder för sina respektive implementationer.

Fördelarna med denna lur jämte andra (android) lurar så här långt är:

-3.7 tums amoled-skärm (väldigt skarp)
-5mpix kamera med blixt
-1ghz qualcomm "snapdragon" (som jag förstått det någon slags variant på A6 vortex som sitter i 3gs?)
-512mb ram/512mb rom (Google arbetar nu på en officiell "apps2sd" implementation i likhet med den som många "rootade"rommar använder, dvs att kunna lagra apps på sd-kort)
- "noice cancellation" teknik som tar bort bakgrundsljud under samtal
Chipsetet stödjer (liksom vad jag förstått att Iphone 3gs gör) även fm-sändare/mottagare och 802.11n

Jag läste ett twitterinlägg från skaparna av PocketInformant (kalenderprogram) som också hade synpunkter på hur copy/paste fungerar på iPhone vs Android och där han tycker att Apples version är mycket genomtänkt och fungerar bättre än på Android.

Fast jag skulle gärna ha en Nexus One och leka med:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag läste ett twitterinlägg från skaparna av PocketInformant (kalenderprogram) som också hade synpunkter på hur copy/paste fungerar på iPhone vs Android och där han tycker att Apples version är mycket genomtänkt och fungerar bättre än på Android.

Gruber skrev om samma sak, angående ett citat från Boy Genius om just detta:

Boy Genius:

Other issues that I can’t live with day to day? How do I copy text from non-editable field like an email, webpage, or SMS, or even a 3rd party application? Oh, I can’t. Say what you want about the iPhone not having copy and paste for two years — a joke — it’s the single best implementation on the planet for a smartphone and Google’s approach is almost as bad as RIM’s with the Storm-series.

It’s not just the iPhone’s interface for copy-and-paste; it’s also the interface for selecting text and pictures before you can copy them. I’d say it’s one of the nicest and most thoughtful UI designs I have ever seen.

Det är sådana gånger man uppskattar Apple. De väntade i två år med att lansera något trots att alla hånade dem för att sakna denna finess, bara för att verkligen vara säkra på att få till en bra implementation.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 03:06

Nexus One som säljs i USA kommer utan multitouch. Men den kommer att ha multitouch i Europa och övriga världen när den officiellt släpps här. Förmodligen är det något patent i USA som förhindrar Google att ha multitouch i USA men det kommer nog en inofficiell patch.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nexus One som säljs i USA kommer utan multitouch. Men den kommer att ha multitouch i Europa och övriga världen när den officiellt släpps här. Förmodligen är det något patent i USA som förhindrar Google att ha multitouch i USA men det kommer nog en inofficiell patch.

//Rob

Det där måste ju ställa till oerhörda problem vid utvekling av mjukvara, och är en av anledningarna till att iPhone OS är det enda mobiloperativsystem som känns "färdigt"; alla andra (Symbian/MS/Google) tvingas ju utveckla ett system som skall fungera på en hel hög med olika mjukvaruplattformar medan Apple kan hålla sig till en.

Att skriva ett operativsystem som skall fungera lika bra med eller utan multitouch låter rätt knepigt måste jag säga. Som att utveckla en skrivbordsmiljö som skall fungera lika bra med både mus och mindcontrol...

Jomen...en hel del kritik mot denna nya lur/OS som framförs här kommer ju att fixas till med uppdejts. Jisses - är det ingen som minns iPhone's första OS???? vad den kunde och inte kunde :-D.
Jag är ju en iPhone-man in till döden, men man behöver ju inte vara bombad för det :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...en hel del kritik mot denna nya lur/OS som framförs här kommer ju att fixas till med uppdejts. Jisses - är det ingen som minns iPhone's första OS???? vad den kunde och inte kunde :-D.
Jag är ju en iPhone-man in till döden, men man behöver ju inte vara bombad för det :-D.

Jag förstår precis vad du menar. Men både när det gäller bakgrundsprocesser och klipp- och klistra så har Apple valt en annan linje. Dvs de anser att funktionerna inte ska finnas alls förrän de når upp till en viss standard, istället för att ha med dom när de fungerar halvtaskigt och förbättra i efterhand.

Bevaka tråden