Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skall byta till Exchange - hur behåller jag mina mail?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På torsdag natt smäller det, min (och mina kollegors) mailadress migreras från en Kerio-server till en Exchange-server.

Eftersom jag kör iPhone och Snow Leopard kommer det att fungera utmärkt att skapa det nya mailkontot etc.

En sak oroar mig dock, det att mail försvinner när man tar bort ett konto.

Mitt konto heter fornamn.efternamn@doman.se. Båda fälten i inställningar ("Beskrivning" och "E-postadress".)

Vilket av dessa fält behöver vara unikt för att jag inte av misstag skall radera alla mina mail?

Kan jag byta namn på mailkontot utan att radera det?

Kan flera mailkonton ("Beskrivning") ha samma adress ("E-postadress")?

/Magnus

(Det gamla kontot är ett POP, men det spelar väl ingen roll.)

Nu kanske jag fattar fel men om du har ett popkonto konfigurerat sedan tidigare betyder detta oftast att du laddar ner e-posten till din lokala hårddisk varför jag har svårt att se att ett serverbyte skulle påverka din gamla e-post alls.

Vad har du för lokal mailklient? Apples?

Ah, jag kör mail.app, Apples mailklient.

Om jag tar bort ett konto försvinner alla mail som hör till det.

Så min fråga är snarast: Vad är det som gör ett konto unikt. Beteckningen eller epostadressen. Om det är beteckningen är ju allt ok.

/M

Senast redigerat 2010-01-05 20:27
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-05 21:13

Det kan vara smart att arkivera din gamla brevlåda innan bytet. Lägg sedan en kopia på ett säkert ställe. Då har du den garanterat kvar.

For the record:
mail.app lade snällt till en siffra 2 efter kontots "Beskrivning" för att hålla isär dem.

Sedan var det full fart i Exchange-världen.

Lite pill med iCal och adressboken så skall det nog gå utmärkt detta!

/M

1
Bevaka tråden