Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk kopplad till iPhone?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Känner någon till ett sätt att koppla en hårddisk (eller usb-minne etc) DIREKT till iphonen (t.ex. via kabel)?

Jag vet att det finns olika sätt att koppla sig via nätet eller ett lokalt trådlöst nätverk till hårddisken, men när man är ute och reser så är det inte en möjighet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-01 10:23

Det går inte.

Det finns en del produkter som man använder för att backa upp sin minneskort med foton på.
Minneskortet fullt, backa upp till apparaten. klart praktiskt.

Tänkbart att man kan hitta ngn liknande sak, men då blir det ju frågan om ngn form av sync.

Jag har ytterst svårt för att tänka mig ngn lösning där man får en hårddisk att spara filer på.

a) man har inget filsystem, man jobbar ju knappt med filer på en iPhone
b) inga applikationer stödjer hantera filer, undantaget är väl bilder som sparas i "kamerarulle"

Skall man åstadkomma en sådan produkt blir det ytterst komplicerat, den fungerar bara på jailbreakade lurar då och användningsområdet är ytterst begränsat... naaah.

Vill du backa upp foton och liknande finns det appar för sånt.
Om du skaffar en (typ DropBox) och lägger i din iPhone och sedan passar på att köra Backup när du har tillgång till Wifi. Internetcaféägare tjänar nog gärna en tjuga på att låta dig använda deras nät en stund.

Tack för era svar!

Jag använder dropbox och det fungerar fint (även om gratis utrymmet är lite begränsat). Men på planet eller landsbyggden där internet saknas är det tyvärr ingen möjlighet.

Som jag har uppfattat det så finns det program som fungerar ungefär som filsystem (t.ex. iFiles). Så drömmen hade ju varit att ha en sån applikation och någon typ av adapter så att man kunde koppla in usb-hårddisken till iPhonen. På det sättet skulle man vara oberoende av internet men ändå kunna ha tillgång till fler filer än de 32 gb iPhonen erbjuder.

Kan denna nya pryl vara något intressant?
AirStash expands your iPhone's storage, wirelessly -- Engadget

Mycket intressant! Kan vara en lösning på drömmen om att kunna använda iPhonen som backup av bilder ute på fältet. Någon form av WebDAN-lösning är det väl antagligen...men man undrar ju hur....

Ursprungligen av Archangel:

Kan denna nya pryl vara något intressant?
AirStash expands your iPhone's storage, wirelessly -- Engadget

1
Bevaka tråden