Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn tar inte ström från nytt batteri.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-01-04 21:36

Hej!
Min nyinstallerade Power Book G4 tar inte ström från batteriet utan är i behov av sladden. Batteriet är helt nytt och fulladdat av datorn så laddningen fungerar.

Startar datorn med sladd – startlampan, vita lilla frampå datorn vid öppningsknappen lyser. När startljudet kommer och Äpplet visar sig på den gråa skärmen slocknar den vita lampan och datorn startar helt vanligt. Tar jag ur sladden, eller kommer åt den så sladden rubbas, försvinner skärmbilden direkt, blir svart. Men jag hör att något susar i datorn så den är fortfarande på. Sätter jag i sladden igen händer inget, bilden förblir svart men möjligen lite ljusare svart. Jag får tvångs stänga av på strömbrytaren och starta om. Det verkar som om någon förbindelse mellan dator och batteri inte fungerar…har någon varit med om något liknande förrut?

Lite bakgrundsfakta: jag hade problem att installera om datorn då den spontan dog hela tiden när den hade startat upp. Fick råd här och kunde fullfölja ominstallationen då jag plockade bort batteriet ur datorn och enbart körde på sladd, då fungerade datorn. Batteriet var gammalt så jag trodde huvudproblemet var att det var slut. Med nytt batteri i datorn fungerar den fortfarande bara på sladden...men jag kan ha batteri i datorn (utan att ha nytta av det!)

Jag har kört Apple Hardware Test och inget fel hittas på maskinvaran. Alla idéer och råd emottages tacksamt!

Hälsningar Sanna

Hej! Det verkar som ditt nya batteri inte är helt friskt. Kontakta säljaren av batteriet och be att få det kontrollerat och kanske utbytt till ett annat.

Jag har lite av samma problem med min 10 månader gamla macbook pro.
Helt plötsligt var jag tvungen att ha strömkabeln i hela tiden och råkadar man komma åt den så den lossnar där hela datorn. Strömkabelns lampa lyser grön och det står uppe i menyraden på batteriindikatorn att batteriet är full laddat.

Men nu efter två veckor av detta problem så kan jag plötsligt ta bort strömkabeln och då har jag ca 30 minuters batteri tid, vid användning av internet. Kolla på film är helt uteslutet.

Någon som vet hur detta problem helt plötsligt kan uppstå?

mvh
patric

Ursprungligen av patriccarlsson:

Jag har lite av samma problem med min 10 månader gamla macbook pro.
Helt plötsligt var jag tvungen att ha strömkabeln i hela tiden och råkadar man komma åt den så den lossnar där hela datorn. Strömkabelns lampa lyser grön och det står uppe i menyraden på batteriindikatorn att batteriet är full laddat.

Men nu efter två veckor av detta problem så kan jag plötsligt ta bort strömkabeln och då har jag ca 30 minuters batteri tid, vid användning av internet. Kolla på film är helt uteslutet.

Någon som vet hur detta problem helt plötsligt kan uppstå?

mvh
patric

Troligen har flera celler inne i batteriet lagt av.

Jag tycker du ska testa mitt råd ovan för detta problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 16:39

Har det gjort en reset på din dators PMU?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-01-06 10:39

Reset på min dators PMU har jag gjort nu - ingen skillnad. (Tack för tipset - nu har jag lärt mig det också
Jag har svårt att tro att det är något fel på mitt nya batteri, allt annat fungerar ju.....Jag provade nu att sätta tillbaka mitt gamla batteri, det är ändå 3 av 5 gröna lampor som lyser när man trycker på knappen på batteriet...det borde väl indikera att hyfsat med ström finns i....eller? Nåja, gamla batteriet är det helt klart fel på. Med det i och jag startar datorn (sladden i också) så brummar den igång, högt fläkt(?) ljud hörs....men skärmen är svart. Jag tar ur sladden och datorn "brummar" fortfarande högt. Jag försöker stänga av på strömbrytaren, håller ner den lååång tid men inget händer. För att få tyst på datorn plockar jag helt enkelt ur batteriet, då tystnar datorn. Suck!
Kan celler i ett nytt batteri, som indikerar att det är fulladdat, vara "dåliga" ändå? Ingenting är väl omöjligt.
Det verkar som om jag får ta dator och batteri tillbaka till affären och höra mer om deras förslag att skicka datorn till verkstad.....så de kan prova med annat batteri eller finna ut vad som är fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 11:42
Ursprungligen av Sanna:

Reset på min dators PMU har jag gjort nu - ingen skillnad. (Tack för tipset - nu har jag lärt mig det också
Jag har svårt att tro att det är något fel på mitt nya batteri, allt annat fungerar ju.....Jag provade nu att sätta tillbaka mitt gamla batteri, det är ändå 3 av 5 gröna lampor som lyser när man trycker på knappen på batteriet...det borde väl indikera att hyfsat med ström finns i....eller? Nåja, gamla batteriet är det helt klart fel på. Med det i och jag startar datorn (sladden i också) så brummar den igång, högt fläkt(?) ljud hörs....men skärmen är svart. Jag tar ur sladden och datorn "brummar" fortfarande högt. Jag försöker stänga av på strömbrytaren, håller ner den lååång tid men inget händer. För att få tyst på datorn plockar jag helt enkelt ur batteriet, då tystnar datorn. Suck!
Kan celler i ett nytt batteri, som indikerar att det är fulladdat, vara "dåliga" ändå? Ingenting är väl omöjligt.
Det verkar som om jag får ta dator och batteri tillbaka till affären och höra mer om deras förslag att skicka datorn till verkstad.....så de kan prova med annat batteri eller finna ut vad som är fel.

Kan förstå att Powerbook G4 an är din ögonsten men är det värt att kosta på den för mycket ?

Troligtvis förslag om moderkortsbyte om jag känner verkstaden rätt. Dyr affär

LIte snack om trasig laddstation mm... dyrt dyrt.

Även en enkel felsökning kan kosta 1000-1500 kr för att enbart konstatera ett moderkortsbyte om det fortfarande lagerförs delar till din gamla Powerbook G4.

En begagnad Macbook med ett fungerande batteri kostar inte så mycket cirka 4000-6000 kr och själva poängen med en bärbar är ju att kunna köra den på batteri så jag förstår din frustration över din situation.

Du kan ju alltid köra din Powerbook G4 stationärt hemma även i fortsättningen .

Senast redigerat 2010-01-06 12:00
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-01-06 15:02

Helt rätt Cubeis...tanken har slagit mig. Jag har inget emot en "nyare" mac även om, precis som du säger, min PB är min ögonsten...men jag tänkte kolla ändå då jag just nu bor utomlands och hantverk/service brukar vara klart prisvärt här...och de lär kunna Mac också. Men dator kan jag inte köpa här för jag vill ju ha ett svenskt tangentbord.

Men tror du att moderkortet har med min batteri-ej-kontakt-svårighet att göra? ALLT annat fungerar ju perfekt nu efter ominstallation.

Det är ju klart bekvämt med en bärbar...den stationära använder jag inte lika mycket....som tur var har jag vägguttag vid soffan så jag kan även i fortsättningen luta mig tillbaka med datorn i knät
Tänker ta mig till datoraffären så fort som möjligt för att få ett utlåtande. (De ordnade med batteriet åt mig...importerade prylar är inte billigare kan jag konstatera!!)

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-01-20 08:47

Nu har datorn kommit från macverkstan´....slutsatsen är att det är inget fel på min dator men batteriet är inte friskt. Du hade rätt hummel! Nu har jag det svart på vitt så idag ska jag till affären som beställde det "inte-bra-batteriet" och lämna tillbaka det. (det måste gå!!) Kan ni tänka er att mac-verkstan (auktoriserad Mac serviseställe och affär) ville inte ta betalt när datorn hämtades ut...de kanske ansåg att jag blivit lurad tillräckligt. Kostnaden skulle annars ha varit ca 280 kr...vilket ju är helt klart överkomligt för att få en dator felsökt!

Nu blir det aldrig mer batterier från annat ställe än auktoriserade Mac-affärer, har aldrig köpt batteri förrän nu men nu vet jag bättre än att låta vilken dator affär som helst att beställa.
Ha´de gott allesamman och tusen tack för all hjälp och råd, mycket uppskattat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 09:51
Ursprungligen av Sanna:

Kan ni tänka er att mac-verkstan (auktoriserad Mac serviseställe och affär) ville inte ta betalt när datorn hämtades ut...de kanske ansåg att jag blivit lurad tillräckligt. Kostnaden skulle annars ha varit ca 280 kr...vilket ju är helt klart överkomligt för att få en dator felsökt!

Det där kallar jag service! Stort eloge!

1
Bevaka tråden