Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köpa Leopard 10.5 licens?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-05 08:50

Vad jag har fattat så går det inte köpa Leopard 10.5 längre?
Hur ska man göra för att få tag i en sådan licens utan att köpa en begagnad box?

Är det tillåtet att köpa en SnowLeopard men installera en Leopard? Vilken SnowLeopard ska man köpa i så fall?

Borde väl egentligen ta detta direkt med apple men någon här kanske har koll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 08:53

Begagnad är det enda alternativet, om inte någon butik har det kvar i lager.
Du kan inte köpa SnowLeopard och sen installera något annat

Ursprungligen av MagArne:

Är det tillåtet att köpa en SnowLeopard men installera en Leopard?

Den meningen är jag nyfiken på.

Har du köpt Snow Leopard, så är det ju Snow Leopard du installerar.

Hur hade du tänkt att du skulle installera Leopard från en Snow Leopard-skiva?

Även om namnen är ganska lika, så är det två helt olika operativsystem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-05 09:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den meningen är jag nyfiken på.

Har du köpt Snow Leopard, så är det ju Snow Leopard du installerar.

Hur hade du tänkt att du skulle installera Leopard från en Snow Leopard-skiva?

Även om namnen är ganska lika, så är det två helt olika operativsystem.

Jag har stött på att Microsoft kört med något liknande på vissa program som utgått. Köpte man senaste licenserna fick man i enstaka fall installera tidigare versioner av dessa.

Jag vet att det är två olika operativsystem, tänkte bara om det fans något sätt att få installera Leopard lagligt utan att köpa licenser begagnat.

Ursprungligen av MagArne:

Jag har stött på att Microsoft kört med något liknande på vissa program som utgått. Köpte man senaste licenserna fick man i enstaka fall installera tidigare versioner av dessa

Jo, men även om detta skulle vara möjligt och tillåtet, så har du ju fortfarande problemet att du måste få tag på en Leopard-skiva.

Om du står där med en Snow Leopard-skiva, och inte har någon Leopard-skiva, så hjälper det inte vilka licens-regler som gäller.

Eller du menade kanske att köpa en Snow Leopard-skiva/licens, och få tag på Leopard-skivan "på något annat sätt"? Ja, moraliskt kan man kanske försvara det, men sånt diskuterar vi inte här...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 09:33
Ursprungligen av MagArne:

Vad jag har fattat så går det inte köpa Leopard 10.5 längre?
Hur ska man göra för att få tag i en sådan licens utan att köpa en begagnad box?

Är det tillåtet att köpa en SnowLeopard men installera en Leopard? Vilken SnowLeopard ska man köpa i så fall?

Borde väl egentligen ta detta direkt med apple men någon här kanske har koll?

Bara ett system per skiva . dvs. Leopard 10.5 installeras först från separat Licens skiva.

Snow Leoparden kräver alltså 10.5 Leopard i grunden.

SnowLeopard 10.6 är system på DVD som installeras efter att du har installerat 10.5 Leopard.

Du kan heller inte hoppa från Mac OS 10.4 tiger till Snow Leopard 10.6 och skippa installation av Mac OS 10.5 Leopard.

hmmm .. hoppas jag fick till det någorlunda rätt... blev osäker själv helt plötsligt hehehehehe....

Nya maskiner levereras ju med snowleopard 10.6 enbart på special DVD enbart för den maskinen då kräver inte dom Mac OS 10.5 Leopard.

Så mitt resonemang ovan gäller "gamla" burkar som fortfarande stödjer en uppgradering till Mac OS 10.6.

Ursprungligen av CUBEIS:

Snow Leoparden kräver alltså 10.5 Leopard i grunden.

Fel!

Man behöver inte Leopard för att kunna installera Snow Leopard. Det går alldeles utmärkt att installera Snow Leopard "från scratch".

Ursprungligen av CUBEIS:

Du kan heller inte hoppa från Mac OS 10.4 tiger till Snow Leopard 10.6 och skippa installation av Mac OS 10.5 Leopard.

Fel! Även detta går alldeles utmärkt att göra.

Båda sakerna har avhandlats massor av gånger i olika Snow Leopard-trådar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 09:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fel!

Man behöver inte Leopard för att kunna installera Snow Leopard. Det går alldeles utmärkt att installera Snow Leopard "från scratch".

Fel! Även detta går alldeles utmärkt att göra.

Båda sakerna har avhandlats massor av gånger i olika Snow Leopard-trådar.

Du är riktigt på hugget.

Ledsen då är jag ute och cyklar. Har inte haft anledning att forska djupare i detta ämne förut.

Får väl ta till en sökning då

Kan man verkligen hoppa från Mac OS tiger 10.4 direkt till Mac OS 10.6 WOOOOAHH...

Ursprungligen av CUBEIS:

Kan man verkligen hoppa från Mac OS tiger 10.4 direkt till Mac OS 10.6 WOOOOAHH...

Ja, men tänk på att Snow Leopard kräver en Intel-Mac. Sitter man fortfarande med Tiger, så är det väl stor risk att det är en gammal PowerPC-Mac man har, och då funkar inte Snow Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 09:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men tänk på att Snow Leopard kräver en Intel-Mac. Sitter man fortfarande med Tiger, så är det väl stor risk att det är en gammal PowerPC-Mac man har, och då funkar inte Snow Leopard.

Där har du ju en poäng.

Men det måste väl kosta en slant mer eller.. Kan man verkligen för 319 kr uppgradera från Tiger till Snow leoparden om man sitter med en gammal Mac Mini Intel burk tex.. ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Kan man verkligen för 319 kr uppgradera från Tiger till Snow leoparden om man sitter med en gammal Mac Mini Intel burk tex.. ?

Japp.

Och nu tycker jag att vi lämnar det sidospåret, och återvänder till trådens egentliga ämne:
Vill man köpa Leopard idag, så finns det bara två alternativ - att köpa en begagnad skiva, eller att ha tur och hitta en butik som har kvar Leopard i lager.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 10:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp.

Och nu tycker jag att vi lämnar det sidospåret, och återvänder till trådens egentliga ämne:
Vill man köpa Leopard idag, så finns det bara två alternativ - att köpa en begagnad skiva, eller att ha tur och hitta en butik som har kvar Leopard i lager.

Om ni frågar mig så finns ingen anledning att köpa Leopard . Snow Leopard har allting och kan allting och lite till som Leopard kan.

Enda anledningen är att man har en maskin som enbart stödjer Leopard 10.5. Då är man hänvisad till Leopard vilket i sig inte är något dåligt system utan ett stabilt säkert system

Men det var bra att vi än en gång belyser att man kan hoppa från Mac OS tiger 10.4 till 10.6 det hade i alla fall jag totalt missat.

Kan ju bero på att jag för tillfället är lite insnöad hehehehe...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 11:13
Ursprungligen av CUBEIS:

Bara ett system per skiva . dvs. Leopard 10.5 installeras först från separat Licens skiva.

Snow Leoparden kräver alltså 10.5 Leopard i grunden.

SnowLeopard 10.6 är system på DVD som installeras efter att du har installerat 10.5 Leopard.

Så om jag har förstått det här rätt. Jag har iMac med Leopard på (inköpt Aug-08). Om jag köper Snow Leopard och lägger på det, men inom en närmare framtid så vill jag installera om hela maskinen, måste jag då först "Radera och Installera" med mina skivor jag fick med när jag köpte maskinen (Leopard) för att sedan efter den installationen är klar lägga på Snow Leopard?

En följdfråga isf, om jag nu köper Snow Leopard, och vill göra en radera och installera med en gång, hur går det då till, om jag nu måste ha Leopard i grunden?

EDIT: Om mina antaganden nu stämmer, att jag först måste lägga på Leopard igen om jag vill göra en komplett ominstallation. Måste jag då lägga till alla applikationer (iLife, å andra OSX program som ligger med på skiva 2) innan jag uppgraderar till Snow Leopard, eller kan det göras sist?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-05 11:17
Ursprungligen av NBK:

Så om jag har förstått det här rätt. Jag har iMac med Leopard på (inköpt Aug-08). Om jag köper Snow Leopard och lägger på det, men inom en närmare framtid så vill jag installera om hela maskinen, måste jag då först "Radera och Installera" med mina skivor jag fick med när jag köpte maskinen (Leopard) för att sedan efter den installationen är klar lägga på Snow Leopard?

En följdfråga isf, om jag nu köper Snow Leopard, och vill göra en radera och installera med en gång, hur går det då till, om jag nu måste ha Leopard i grunden?

Nej du kan formatera hela hårddisken med skivverktyget som ligger på SnowLeopard-skivan och installera ett helt nytt system utan att ha något installerat på datorn tidigare.
Det går utmärkt med 319kr skivan.
Men för att du ska köra "lagligt" ska din dator ha levererats med Leopard installationsskivor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:19
Ursprungligen av MagArne:

Men för att du ska köra "lagligt" ska din dator ha levererats med Leopard installationsskivor.

Det stämmer inte, du kan installera din köpta skiva från vilket system som helst Tiger eller Leopard spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-05 11:23
Ursprungligen av Tangen:

Det stämmer inte, du kan installera din köpta skiva från vilket system som helst Tiger eller Leopard spelar ingen roll.

Nu pratar vi nog inte samma språk.
Det jag menar är för att din 319kr uppgraderingslicens ska vara giltig behöver datorn levererats med leopard installationsskivor eller att man har köpt Leopard fullversion en gång i tiden. Det betyder inte att Leopard behöver vara installerat på datorn innan man lägger in SnowLeopard. Det går bra att installera SnowLeopard uppgradering på en tom hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 11:19
Ursprungligen av MagArne:

Nej du kan formatera hela hårddisken med skivverktyget som ligger på SnowLeopard-skivan och installera ett helt nytt system utan att ha något installerat på datorn tidigare.
Det går utmärkt med 319kr skivan.
Men för att du ska köra "lagligt" ska din dator ha levererats med Leopard installationsskivor.

Ah, då är jag med, började låta lite väl omständigt om mina antaganden hade visat sig vara korrekta

Då till min "EDIT" i övre inlägget, om jag gör som beskrivs ovan, installerar ett nytt fräscht system, kommer iLife från mina Leopard skivor fungera att installera eller måste jag gå å köpa iLife 09?

Ursprungligen av MagArne:

Vad jag har fattat så går det inte köpa Leopard 10.5 längre?

Varför vill du installera Leopard, och inte Snow Leopard?

Vad är det för Mac som du ska installera det på?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-05 10:38

Jag köpte en begagnad Leopard-skiva av en annan medlem här på forumet. Priset var 200 kr + frakt.
Helt plötsligt så känns min gamla G5:a lite mer modern.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-05 10:49

Stöter ganska ofta på folk som vill uppgradera sina PPC-maskiner från Tiger till Leopard. Dessa datorer kan ju inte köra SnowLeopard vilket jag är mycket väl medveten om.

Så är mest bara nyfiken på om de kan uppgradera till Leopard på något lagligt sätt utan att behöva leta begagnat. Tycker annars det är dåligt av apple att dra in möjligheten för PPC användare att uppgradera. Beroende maskin och användningsområde så kan ju en PPC lätt brukas över ett år till utan att den känns allt för omodern. Lite mer RAM och Leopard så har man ju en trevlig maskin utan att behöva köpa en helt ny.

Jag har testat att installera 10.6 uppgraderingen för 319kr på både 10.4, 10.5 och helt tom hårddisk utan problem. Dock är väl licensen som så att den kräver att man ska ha en dator som levererats med 10.5 eller att man har köpt en fullversion av 10.5 tidigare. Annars är det väl 10.6 box med iWork och iLife som gäller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-05 11:11
Ursprungligen av MagArne:

Stöter ganska ofta på folk som vill uppgradera sina PPC-maskiner från Tiger till Leopard. Dessa datorer kan ju inte köra SnowLeopard vilket jag är mycket väl medveten om.

Så är mest bara nyfiken på om de kan uppgradera till Leopard på något lagligt sätt utan att behöva leta begagnat. Tycker annars det är dåligt av apple att dra in möjligheten för PPC användare att uppgradera. Beroende maskin och användningsområde så kan ju en PPC lätt brukas över ett år till utan att den känns allt för omodern. Lite mer RAM och Leopard så har man ju en trevlig maskin utan att behöva köpa en helt ny.

Jag har testat att installera 10.6 uppgraderingen för 319kr på både 10.4, 10.5 och helt tom hårddisk utan problem. Dock är väl licensen som så att den kräver att man ska ha en dator som levererats med 10.5 eller att man har köpt en fullversion av 10.5 tidigare. Annars är det väl 10.6 box med iWork och iLife som gäller?

Jag kan bara hålla med. Jag tycker också att Apple var lite väl snabba med att dra in leoparden för PPC. De kunde ju åtminstone ha förvarnat.

Du har nog rätt om licensföreskrifterna. För att köpa en snöleopard billigt så ska man ha köpt en leopard innan. Vilket inte är helt lätt nu när den inte längre säljs. Men man kan som sagt få tag på leoparder begagnat. Ska man vara riktigt petnoga så är väl möjligheten att uppgradera från den till snöleopard säkert redan utnyttjad. Men det har väl inte Apple någon koll på.

Ursprungligen av MagArne:

Så är mest bara nyfiken på om de kan uppgradera till Leopard på något lagligt sätt utan att behöva leta begagnat.

Du verkar ha ett principiellt motstånd mot att köpa begagnat. Varför?

Ursprungligen av MagArne:

Tycker annars det är dåligt av apple att dra in möjligheten för PPC användare att uppgradera. Beroende maskin och användningsområde så kan ju en PPC lätt brukas över ett år till utan att den känns allt för omodern. Lite mer RAM och Leopard så har man ju en trevlig maskin utan att behöva köpa en helt ny.

Den här diskussionen har vi haft, i en nästan exakt likadan tråd, för ett par månader sedan.

Min åsikt är att:
...om man idag sitter med en PPC-maskin med Tiger (eller äldre)
...man hade nästan två år på sig att uppgradera till Leopard (släpptes okt 2007, och de började väl ta slut i butikerna i sep/okt 2009)
...men man väntar tills det gått flera månader sedan Snow Leopard släpptes, och börjar då klaga på Apple för att de inte säljer gamla versioner
...då tycker jag att man får skylla sig själv.
...och vill man tvunget ha en Leopard nu, så finns det ju en mycket enkel lösning - använd begagnat-marknaden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:23

iLife funkar, men behöver ominstalleras om du blåser disken från scratch - varför man gör det vet jag inte? Jag gör bara en clean installation när jag byter dator (och ofta inte ens då)

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 11:24

Varför eller varför inte kan ju debatteras fram och tillbaks i en hel evighet, är mer intresserad av att ifall man måste göra det av någon anledning, att det kommer att funka med Snow Leopard skiva + t.ex iLife från skivorna man fick med sin "Leopard-maskin".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:26

Den för 319 är väl ingen uppdatering, det är väl en komplett SL?
Eller har jag missförstått?

Den man köper för 319 från Apple store kan installeras på vilken OSX som helst, det behöver inte vara Leopard innan. Det kan lika gärna vara Tiger
'
(Och du får göra det)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-05 11:33
Ursprungligen av Tangen:

Den för 319 är väl ingen uppdatering, det är väl en komplett SL?
Eller har jag missförstått?

Den man köper för 319 från Apple store kan installeras på vilken OSX som helst, det behöver inte vara Leopard innan. Det kan lika gärna vara Tiger
'
(Och du får göra det)

Ja, det är en fullversion men licensen säljs som en uppgradering.
Dock saknas iLife och iWork i 319kr versionen. Vill man ha med dessa i '09 behöver man köpa BOX-set

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:36
Ursprungligen av MagArne:

Ja, det är en fullversion men licensen säljs som en uppgradering.
Dock saknas iLife och iWork i 319kr versionen. Vill man ha med dessa i '09 behöver man köpa BOX-set

Aha nu fattar jag, Ja det är en uppdatering, men inte från Leopard - utan från vad som helst, det är en fullversion av SL som ligger på skivan och den kan installeras på från vad som helst (intel).

(Det är bara Apple som vill att du uppgraderar)

Vad gäller iLife så levereras det bara med nya datorer, eller i "Box-Set"

Ursprungligen av Tangen:

Vad gäller iLife så levereras det bara med nya datorer, eller i "Box-Set"

Nej, iLife och iWork säljs även separat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, iLife och iWork säljs även separat.

hade lite bråttom :">

Såg några Leoparder i hyllan på InLife vid plattan.

Bevaka tråden