Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EN time machine backup?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag är helt ointresserad av att ha gamla bakups av mina filer på en extern HD utan vill bara ha den senaste bakupen där. om jag raderar något så ska det raderas från bakupen också.
är ni med? helt enkelt två speglade hårddiskar, den interna och den externa.

har försökt detta med time machine, men det kanske inte är vad det är till för.
hur som helst, går detta? det måste det väll göra?

Tror inte det går att ställa in Time Machine på det sättet, men eftersom TM automatiskt raderar gamla backuper när disken börjar bli full ser jag inte det som ett problem.

I ditt fall skulle jag nog hellre rekommendera att du köper SuperDuper och kör det, där kan du få en perfekt klon av din interna hårddisk, bootbar och allt. (Det går även utan att betala för programmet, men betalar man kan man göra inkrementell schemalagd backup istället för att klona allting varje gång.)

tack, ska testa SuperDuper.
återkommer

EDIT: verkar som om det kräver en macformaterad HD, får gå och köpa en vid tillfälle.
kör den hårda vägen så länge: drar in hela den interna i den externa. och gör om det nästa gång.
är det här sättet "safe" eller kommer HDn gå sönder efter ett tag.

Senast redigerat 2010-01-04 22:25
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-04 22:34

Går utmärkt att formatera en annan hårddisk (förformaterad eller ej) till HFS+ med Skivverktyg.

Jag skulle inte lita på en "bläddringsbar" säkerhetskopia som gjordes till ett annat filsystem.

Ursprungligen av kjnoren:

Går utmärkt att formatera en annan hårddisk (förformaterad eller ej) till HFS+ med Skivverktyg.

det hade jag missat

Ursprungligen av kjnoren:

Jag skulle inte lita på en "bläddringsbar" säkerhetskopia som gjordes till ett annat filsystem.

nej, det gick inte heller, men det problemet är ju löst om jag kan formatera den till HFS+, då går det alltså att köra både mac och pc med den?

.

Ursprungligen av kalle94:

nej, det gick inte heller, men det problemet är ju löst om jag kan formatera den till HFS+, då går det alltså att köra både mac och pc med den?

Nej, HFS+ (eller Mac OS Extended som Apple kallar det i Skivverktyg) fungerar inte med Windows. Det finns specialprogram för Windows som gör att det går att läsa HFS+ men det är inte standard. Det finns överhuvudtaget inget perfekt filformat som fungerar problemfritt för båda plattformarna. NTFS är ett väl fungerande format för Windows, men en sluten standard som Apple skulle behöva licensiera och inte ens då vet jag om det skulle fungera utan problem.

Ursprungligen av kalle94:

tack, ska testa SuperDuper.
återkommer

EDIT: verkar som om det kräver en macformaterad HD, får gå och köpa en vid tillfälle.
kör den hårda vägen så länge: drar in hela den interna i den externa. och gör om det nästa gång.
är det här sättet "safe" eller kommer HDn gå sönder efter ett tag.

Det är inte "safe" att kopiera sitt original över sin kopia. Om originalet är fel på så har du ingen kopia och du förlorar data!

Använd Time Machine på normalt sätt och du har en mycket säkrare backup!

Ursprungligen av hummel:

Det är inte "safe" att kopiera sitt original över sin kopia. Om originalet är fel på så har du ingen kopia och du förlorar data!

Använd Time Machine på normalt sätt och du har en mycket säkrare backup!

du här rätt, det får bli så, ska bara fixa en till HD så ska nog även jag få en bakup jag kan vara nöjd med.

tack allihopa för snabba svar, återkommer vid ett senare tillfälle.

eller kanske någon som har en lösning till...

Precis som kjnoren säger så går det utmärkt att formatera om med Skivverktyg, man ska välja "Mac OS Extended (journalförd)" som format så blir det samma som på den interna.

Och precis som kjnoren också är inne på så bör man göra säkerhetskopian till samma typ av filsystem som originalet för att minska risken för problem.

ok, då blir det i alla fall att gå och köpa en till HD, vill ju kunna ta med alla filmer till polarna.
tack.

  • Medlem
  • 2010-01-04 23:27
Ursprungligen av kalle94:

ok, då blir det i alla fall att gå och köpa en till HD, vill ju kunna ta med alla filmer till polarna.
tack.

MacFuse kan vara ett alternativ om du vill kunna använda disken i både Win och OS X.
Download MacFUSE for Mac - FUSE-compliant file system implementation mechanism. MacUpdate Mac Software Downloads

Angående din Time Machine fråga om gamla backuper som ligger och skräpar. Skapa en partition på disken som är lika stor som den interna disken. Då skrivs den över hela tiden utan att gamla versioner sparas.

EDIT: Ser nu att Snow Leopard kräver MacFuse 2.1.5.

Ursprungligen av Dalle:

MacFuse kan vara ett alternativ om du vill kunna använda disken i både Win och OS X.
Download MacFUSE for Mac - FUSE-compliant file system implementation mechanism. MacUpdate Mac Software Downloads

EDIT: Ser nu att Snow Leopard kräver MacFuse 2.1.5.

det var ju surt att SL krävde 2.1.5, får vänta till den släpps på riktigt

Ursprungligen av Dalle:

Angående din Time Machine fråga om gamla backuper som ligger och skräpar. Skapa en partition på disken som är lika stor som den interna disken. Då skrivs den över hela tiden utan att gamla versioner sparas.

smart, testar det när jag fått igång MacFuse på riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 00:40
Ursprungligen av kalle94:

ok, då blir det i alla fall att gå och köpa en till HD, vill ju kunna ta med alla filmer till polarna.
tack.

kalle94,

Du tycks ju huvudsakligen vilja ha en extern HD att ta med "till polarna", innehållandes filmer & filer du vill dela med dig av…där polarna ibland kör Windowsmaskiner…

Eller…?

En lösning vore ju att:

- Formattera din externa hårddisk för Windows…
- Lagra dina filmer/filer du vill dela med dig av på denna hårddisk…

Med denna lösning har du alltid ett exemplar av dina filmer/filer!!

Alternativt:

- Formattera din externa hårddisk för Windows…
- Lagra dina filmer/filer du vill dela med dig av i en mapp, ex.v. "Kalles Delade Filer" (med ev. undermappar) på din interna Mac-formatterade hårddisk…
- Kör något av de många synkroniseringsprogramvaror som finns, där du synkar just mappen "Kalles Delade Filer" till din externa Windows-hårddisk… Vissa program, eller script (Automator!?) kan göra det i bakgrunden…

Med denna lösning har du (efter synkronisering ) alltid samma uppsättning filmer/filer på dina bägge diskar!!

Sök på ex.v. www.versiontracker.com och du skall finna…

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Skapa även en mapp på den externa hårddisken…, typ "Polarnas Filer" i vilken du lägger dina polares alster när du ändå är där och delar med dig…

inte dumt det där med att synka mapparna i bakgrunden. när jag började tänka på alvar vad jag använder HDn till så kom jag på att den även används till att spela upp avi:er på DVD spelare via en usb port, så formatering är nog uteslutet.

verkar som om jag har varit riktigt otydlig när det gäller mac och pc körning. det går faktiskt att köra HDn med en pc. det jag menade i bla inlägg 5 var liksom att om jag formaterade den till HSF+ så skulle det ju då gå med Superduper. och frågan blev/blir då går det fortfarande att köra den med en pc i så fall?
och sen när Dalle kom med macfuse (tack igen) så tänkte jag att likson först formatera till mac och sen köra macfuse.

Jag skulle inte lita på NTFS-3G genom MacFUSE för backup av min interna hårddisk.

Hellre då ha en extern hårddisk med HFS+ enbart för backup och en annan extern hårddisk med FAT eller NFTS (och FUSE för att läsa den) för byte av filer med Windows-kompisar.

(Eftersom det varit på tapeten, man brukar skilja på backup (eller "säkerhetskopia" på svenska, men alla säger ju backup numera) och arkiv. En kloning med SuperDuper ger bara en backup medan Time Machine också ger ett arkiv utöver backup (men å andra sidan inte en komplett bootbar kopia).)

1
Bevaka tråden