Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express utan internet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-01-04 14:51

Hej

Håller på att skapa ett trådlöst nätverk hemma med hjälp av bland annat en mac mini och iphone och ett par frågor har dykt upp. Vissa hör kanske inte hemma under denna rubriken men jag chansar...

1 - Kan jag skapa ett trådlöst nätverk med airport express för att dela ut musik i olika rum utan att ha internet inkopplat till det? (Har idag mobilt bredband med usb-koppling som inte kan kopplas till en airport express, dvs har ingen ethernet kabel). Alternativet är väl i annat fall att binda upp sig 24 mån hos 3 där man kan få en router för mobilt bredband, men det bär mig emot att binda upp mig på 7,2 mbit i 24 mån?

2 - Mac Minin är kopplad till tv i tv-rummet och jag håller för fullt på att lägga in film med mac the ripper och handbreak. Min tanke är att jag vill spela upp film från denna och hantera det med min iphone antingen via programmet remote eller rowmote. Nu fylls hårddisken snabbt och jag skulle vilja spela upp film som ligger på en extern hårddisk, hur gör jag då? För att spela upp via front row måste jag väl ha filmerna inlagda i itunes, det vill säga på datorn?

2b - Jag är inne på att välja en hårddisk med firewire 800, har någon, någon annan idé?

3 - I framtiden när det trådlösa nätverket är igång med internet och allt, kan jag få tillgång till internet på en annan tv i huset utan att en dator kopplad dit? Jag tänkte något i stil med ntr connect till iphone som är kopplad till en tv i köket och som hämtar internettillgången från mac minin? (Användningsområdet är att mn kära fru vill kunna se recept på köks-tv som ligger på olika receptsidor på nätet, det vill säga det är inte så viktigt att kunna surfa från köket, bara kunna se bilden som mac minin visar. En glad fru som uppskattar mitt projekt betyder ökade apple-anslag till nästa budgetförhandling;)).

Stort tack för alla inspel oavsett om det omfattar en eller flera av mina frågor.

Vänligen

Patric

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 15:11

Det går att använda internetdelning på Mac Minin, om man vill dela på en internetanslutning.
Men om det funkar mot ett 3G-modem vet jag inte förrän jag har provat.

Prova själv!

  • Medlem
  • 2010-01-04 15:50
Ursprungligen av Macus:

Det går att använda internetdelning på Mac Minin, om man vill dela på en internetanslutning.
Men om det funkar mot ett 3G-modem vet jag inte förrän jag har provat.

Prova själv!

Tyvärr brukar det inte gå så bra. Eller inte alls rättare sagt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 15:56

Då blir det väl att skaffa en router som funkar med 3G-modemet eller ett vanligt internetabonnemang typ ADSL.

Eller ett 3G-modem till varje dator. Men det kan väl inte vara ekonomiskt försvarbart.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-01-04 16:07

Ok, stort tack! Det betyder att airport express måste ha någon typ av internetanslutning för att fungera?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 16:23
Ursprungligen av patrich:

Ok, stort tack! Det betyder att airport express måste ha någon typ av internetanslutning för att fungera?

Inte för att skapa ett lokalt nät, för att strömma musik eller fungera som skrivarserver. Men för att komma ut på internet så måste det ju finnas en internetanslutning någonstans. Det säger ju sig självt.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-01-04 17:52

Aha! Det är nämligen bara streama musik jag vill göra i första läget till olika rum. I apple-butiken fick jag svaret att det inte går att skapa ett lokalt nätverk för att streama musik om man inte har internet inkopplat till airport expressen, men jag ville höra här först och enligt dig verkar det inte vara några problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-04 18:01

Airport Express har bara ett uttag för ljud ut, kan alltså bara streama till en ljudanläggning/ett par aktiva högtalare i taget. Vill du kunna streama till andra rum så måste du ha en APE där också. Och AirTunes kan bara streama till en APE i taget. Vad jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 18:08
Ursprungligen av Konrad:

Airport Express har bara ett uttag för ljud ut, kan alltså bara streama till en ljudanläggning/ett par aktiva högtalare i taget. Vill du kunna streama till andra rum så måste du ha en APE där också. Och AirTunes kan bara streama till en APE i taget. Vad jag vet.

1) Man kan ansluta en grenkontakt och driva två aktiva högtalarpar från samma APE. Ja, man får dra mer kabel och detta kanske minskar poängen med trådlösa högtalare, men det går.

2) AirTunes kan streama till flera APE parallellt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-04 18:16
Ursprungligen av pesc:

1) Man kan ansluta en grenkontakt och driva två aktiva högtalarpar från samma APE. Ja, man får dra mer kabel och detta kanske minskar poängen med trådlösa högtalare, men det går.

2) AirTunes kan streama till flera APE parallellt.

Men det är ändå ingen höjdare att ha så långa signalkablar som krävs för att dra kabel runt lägenheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 18:05

Problemet är att de program jag sett för 3G-modem f*ckar upp internet-inställningarna och deaktiverar WLAN på din dator. Det här ska gå att komma runt med hjärnkirurgi och om du googlar en massa. Men det känns inte smidigt.

2: Utöver iTunes kan du i Front Row spela upp filmer som ligger i mappen "Filmer" i din hem-mapp. I mappen "Filmer" kan du lägga ett alias till en mapp på en extern disk så kommer du åt den med.

2b: FEL! Du skall välja TVÅ hårddiskar. Så du kan ha en backup på alltsammans

Personligen tycker jag USB fungerar precis lika bra. Dessa diskar är mycket billigare (så får du råd med två).

3: Förstår inte vad du menar. Internet i TV utan dator???

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-01-04 20:24
Ursprungligen av pesc:

Problemet är att de program jag sett för 3G-modem f*ckar upp internet-inställningarna och deaktiverar WLAN på din dator. Det här ska gå att komma runt med hjärnkirurgi och om du googlar en massa. Men det känns inte smidigt.

2: Utöver iTunes kan du i Front Row spela upp filmer som ligger i mappen "Filmer" i din hem-mapp. I mappen "Filmer" kan du lägga ett alias till en mapp på en extern disk så kommer du åt den med.

2b: FEL! Du skall välja TVÅ hårddiskar. Så du kan ha en backup på alltsammans

Personligen tycker jag USB fungerar precis lika bra. Dessa diskar är mycket billigare (så får du råd med två).

3: Förstår inte vad du menar. Internet i TV utan dator???

2:, briljant, kan jag då spela upp från inkopplad hårddisk med antingen fw800, wlan eller usb? säljaren i apple-store rekommenderade en disk med fw800 för att "usb inte är tillräckligt snabbt att spela upp film ifrån", stämmer det?

2b: haha, ja det låter bra, då köper jag två.

3: Nja, egentligen inte jag heller. Jag hade mest en tanke. Med programmet ntr connect kan jag få upp min dators skärm i iphone, undrade då om jag kunde få fram min dators skärm på en tv, exempelvis genom att docka iphone till en tv eller om det fanns något annat sätt. Jag tror inte att det går via airport express för den kan väl bara streama ljud?

Stort tack för all hjälp och alla inlägg!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-04 20:42
Ursprungligen av patrich:

2:, briljant, kan jag då spela upp från inkopplad hårddisk med antingen fw800, wlan eller usb? säljaren i apple-store rekommenderade en disk med fw800 för att "usb inte är tillräckligt snabbt att spela upp film ifrån", stämmer det?

Ska du spela upp eller lagra en okomprimerad 1080p-film så krävs det nog en FW800, minst. Men alla filmer som kan tänkas spela upp eller lagra i normalfallet är komprimerade, och en vettig modern USB2-hårddisk, eller till och med inkopplad via ett hyfsat nätverk, duger utmärkt.

1
Bevaka tråden