Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta era OS X-tips

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-04 14:53

Hade varit trevligt med en tråd för att dela med sig av lite OS X-tips. Finns ju mängder av små funktioner som kan vara ganska användbara men som inte är helt uppenbara för alla. Har kört mac sedan -93 och upptäcker fortfarande med jämna mellanrum små detaljer i operativsystemet som jag inte tänkt på innan.

Te x, några ganska basic knep :

Trycker du ner Cmd kan du flytta runt de olika delarna i programmets verktygsfält, typ ändra plats på google-rutan i safarifönstret, lägga Nytt brev objektet i Mail för sig, så det sticker ut tydligare, ändra ordningen på de små symbolerna i menyfältet uppe till höger.

Den lilla symbolen som syns högst uppe bland annat i Finderfönster och i förhandsgranskningsfönster går att använda för drag and drop för mappen/dokumentet i fråga. På detta sätt kan jag bland annat snabbt öppna ett dokument som redan är öppet i ett annat program (genom att dra symbolen till det program jag vill öppna det i), skapa genvägar/flytta filer och mappar.

Kortkommandon för dialogfönster. En generell regel för kortkommandon i dialogfönster är cmd+första bokstaven i ditt val. Så fungerar till exempel cmd+F för att snabbt välja att "flytta till papperskorgen" när du tar bort låtar från itunesbiblioteket. Vad gäller spara-fönster där både Spara och Spara inte börjar på samma bokstav får man istället använda engelskans Don't Save och kommandot för att inte spara är således cmd+D.

ska vara helt ärlig och säga att jag klantade till det. cmd grejen, råkade dra ut hela domänfönstret någon stans. hur få tillbaka det?

sen är stacks till programmen i docken guld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 15:56

Menyn Innehåll->Anpassa verktygsfältet

Dra tillbaka det du saknar.

1
Bevaka tråden