Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TiBook 400 med hårddiskmystik

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Powerbook G4 400, ca 2 år gammal som fungerat bra i allmänhet. Jag (eller mer exakt Redagruppen) har för ca 5 mån sedan stoppat i en ny hårddisk IBM travelstar 60 GB som har låtit ganska mycket. Jag har 10.2.5. För en vecka sedan fick jag problem att starta datorn, fick starta från skiva och körde Norton Systemworks som hittade några fel (bad blocks på hårddisken) men efter det kunde jag köra datorn i en dag tills jag för första gången fick kernel panic och datorn inte alls gick att starta, inte heller från skiva. Tur man har ACPP och jag åkte med datorn till LAN master. Urban lyckades starta datorn via en annan dator över firewire och sa att hårddisken hade ett fel han aldrig sett tidigare, nämligen överlappande filer på HD. Inget annat återstod än att formatera om HD vilket fungerade. Tur man hade backup. Han tyckte dock att hårddisken lät kostigt och att jag borde byta den. Han visste inte vad det berodde på.
Nån som har liknande erfarenhet? Jag har för mig att min HD var 12,5 mm hög, ska man undvika det? Förslag på bra HD >= 40 GB?

Du har nog haft otur och fått en hårddisk som inte är riktigt frisk. Se till att få den bytt på garanti, alternativt byt till ett annat märke, Fujitsu eller Toshiba tex.

IBM har haft en hel del problem med sina diskar på den senaste tiden, så det är bara att be om en ny och hoppas att den fungerar bättre.

Vill bara meddela hur det gick:

Inwarehouse där jag köpt disken ville ha den gamla för att skicka den till IBM och sedan invänta en ny, monteringen fick jag stå för. Då jag inte kunde vänta gick jag till LAN master på Söder och fick en ny Fujitsu 40 GB HD som är mycket tyst. Det gick dock loss på 6000 kr inkl moms inkl en ny 256 RAM.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 21:19

Du behöver inte gå via inwarehouse för att få den utbytt, det är bara att gå till ibm, numera hitachi's support sida och begära en rma, du får ett case nummer och adress, skicka iväg så kommer en ny med posten ca 2-3 veckor senare.

Jo, men att vänta 2-3 veckor är för mig orimligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 21:26

Javisst, det håller jag med om, men mitt inlägg skrev jag efter att jag läst att du redan köpt en ny disk, därför trodde jag inte det gjorde ngt att vänta istället för att tjafsa med inwarehouse

brukar själv försöka undvika mellanhänder så långt det går..

<edit> stavfel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 14:02

Jag bytte ut min 10GB HD i min TiBook 400 själv. Det var inga problem, förutom att jag tappade en liten, liten gummibussning som tog en kvart att hitta. Sparade närmare tusen riksdaler på att göra det själv. Rekommenderar bara att ta det lugnt och att använda ett antistatarmband. Vill i sammanhagnet påpeka att jag är språklärare och ingen större hemmapulare.

Förresten, jag bytte till en trettiogiggare, som nu börjar bli trång. Vet någon huruvida det lönar sig att kika på rappheten hos en eventuell ny disk? 400 MHz:aren är ju inget fartmonster precis.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden