Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt typsnitt som verkar ha blivit standard...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har ganska nyligen packat upp min nya iMac 27" och har installerat lite program och så... Fick fatt i 9000 olika typsnitt och installerade därefter dem. Men nu har det hänt något konstigt och i firefox samt mail så använder sig datorn av något konstigt typsnitt. Vad har jag gjort för tokigt?

Här är en skärmdump från firefox

Ni ser det där "digitala" typsnittet!

Du har kanske ersatt Arial med ett annat typsnitt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-03 14:03

9000 typsnitt. Måste blivit dyrt det.

Någon som vet vart jag bytder "Standardtypsnitt" till arial då?

Ja, det blev jättedyrt.

Ursprungligen av acke:

9000 typsnitt. Måste blivit dyrt det.

Många vet inte om det men det finns även fria och öppna typsnitt som inte kostar något och som du uppmanas att sprida vidare till andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-03 15:08

Har du 9000 typsnitt aktiverade samtidigt får du skylla dig själv.

Ursprungligen av Konrad:

Har du 9000 typsnitt aktiverade samtidigt får du skylla dig själv.

Nu förstod jag inte dig Konrad. Vad är poäng i ditt intelligenta inlägg? Med så många poster som du har skrivit så borde du om någon veta hur jag löste mitt lilla problem.

Sorgligt...

Ursprungligen av sundancekid79:

Nu förstod jag inte dig Konrad. Vad är poäng i ditt intelligenta inlägg? Med så många poster som du har skrivit så borde du om någon veta hur jag löste mitt lilla problem.

Sorgligt...

Jag håller med Konrad, 9000 typsnitt, installerade eller aktiverade
spelar mindre roll. Ser inte hur man kan hantera alla.

För den delen, har du verkligen köpt 9000 typsnitt ???

Om de är freeware vettefan om jag skulle lita på så många på en gång...

LCR

Sundance kid, jag tror du har ersatt typsnittet Arial med ett annat.

Testa att flytta ut alla typsnitt du installerade, starta om, och se om det händer något.

Du ska inte behöva ändra "standardtypsnitt". Det är ju Ebays stilmall som säger att texten ska vara Arial, och då plockar den Arial från din dator, eller ett liknande om du inte har Arial.

Kolla i /Library/Fonts/ om du har Arial.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-01-03 16:59

Öppna Font Book, markera alla typsnitt, högerklicka och välj Validate fonts. Det lär ta en stund..

Kolla upp problemen som dyker upp i listan.

Jag kan inte se att han har aktiverat 9000 typsnitt? Jag kan se att han har installerat 9000 typsnitt.

Jag tror inte någon är så puckad att han/hon har 9000 typsnitt aktiverade. Går det över huvud taget? Sonkar inte OS ihop?

Trasiga typsnitt kan förresten ställa till med helt otroligt skumma konstigheter i burken - sådant man inte alls kopplar ihop med typsnitt. Ju fler typsnitt - framför allt om dom inte kommer från etablerade firmor - man har aktiverade - desto större risk för OS-strul.

Ursprungligen av sundancekid79:

Fick fatt i 9000 olika typsnitt och installerade därefter dem.

9000 typsnitt, problem, 9000 Fonts for Windows (download torrent) - TPB...

Hmm...

Länk borttagen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-04 10:50

Moderation: Jag plockade bort länken till torrenten i LCR's inlägg. (punkt 5 i villkoren)

1
Bevaka tråden