Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VCD uppspelning i OSX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-21 20:49

Jag är ute efter något program som fixar av att spela upp VCD. Jag trodde att VLC skulle klara av detta, men det händer dessvärre ingenting när jag försöker (öppna -> Skiva -> VCD).

Har prövat med en hel hög skivor, men det är samma sak varje gång. Finns det någon annan app. som kan tänkas klara av att hantera detta antika format lite bättre, så här i modern tid?

När jag kollade VCD för många år sedan brukade det fungera att dra in .DAT-filen/filerna till QuickTime, men det var måååånga år sedan, när jag fortfarande körde Mac OS 9. Man kanske var tvungen att döpa om .DAT till .MPEG t.o.m.... hm..

Men prova att släpa in .DAT-filer till dina olika mediaspelare, se ifall någon nappar.

VLC klarar VCD även när det inte går att "öppna skiva" enligt ovan. Det finns lite olika understandarder av VCD, så dra in själva .dat eller .mpg-filen till VLC.

Är det däremot en karaoke-skiva med drösvis av separata småfiler är det ju lite trist.

Kanske prova dessa?
Download MacVCD X for Mac - VCD, AVI, DIVX, MPEG video player. MacUpdate Mac Video Software Downloads
Download VCDGearX for Mac - Extract and convert MPEG1/MPEG2 files. MacUpdate Mac Video Software Downloads
Download MPlayer for Mac - Movie player supports most video formats. MacUpdate Mac Video Software Downloads

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-22 10:32

Tackar!

Tyvärr är det just karaoke-skivor som det handlar om här, så det vore ju bra om det gick att få till uppspelningen som det är tänkt...

Konstigt att VLC inte fixar detta när det ändå finns ett alternativ att spela upp VCD från Skiva.
Nåja, jag ska ta en närmare titt på länkarna ( och hoppas att de har bättre funktionalitet för ändamålet).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-23 21:46

Tyvärr verkar inget av ovanstående program fixa biffen... Finns det fler alternativ?

Det verkar som om moderna VCD-skivor inte längre följer den gamla standarden. De kan dock spelas upp av DVD-spelare (åtminstone min).

Provade att dra in (de till synes tomma) mapparna från VCD-n till Toast 9s DVD-panel. Då kan man skapa en DVD med VCD-filerna intakta, dvs ingen konvertering sker och man kan få in en förskräckligt massa timmar film på en skiva.

Växlar man sedan till DivX-panelen i Toast verkar det gå bra att skapa en sådan skiva också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-04 08:17

Det fixade sig till slut. Ironiskt nog krävdes det en windowsinstallation för att lösa det här. Lite omständigt tyvärr, men Windows Media Player verkar faktiskt vara ett av få program som klarar av att spela upp VCD utan problem.

Har du provat med någon variant av WMP för mac också?

(Min WMP 9.0.0 klarar det inte)

1
Bevaka tråden