Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt med leopard på PM G5. Grafikkort? Vad göra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Power Mac G5, 1.8GHz, 2GB RAM med Leopard och jag gillar den... förutom att den är lång ifrån "snappy"!

Kan man göra någonting åt detta? Mer minne borde ju inte ändra nånting, eftersom den är slö även om det finns en massa icke använt minne kvar.

Skulle en uppgradering till ett bätre grafikkort snäppa upp "snappigheten"?

Eller är det helt sonkia så att Leopard är dessignat för Intel-processorer, och jag får helt enkelt köpa nytt om jag vill ha snappigheten med Leopard?

Skulle gärna backa till Tiger, men disken är borta;(

Tacksam för svar.

Har upplevt en viss prestandaökning med:

AlphaOmega Software

på min gamla G5 2x1,8. 3GB RAM, och klarar sig väl lite bättre tills det är dags med ny MP.
Jag bytte grafikkort i samband att jag skaffade ny skärm för något år sedan, och det hottade väl upp den något då. Skulle inte ge mig på så värst mycket mer med en gammal i det närmaste pensionsfärdig G5 annars.

Ursprungligen av panther:

Har upplevt en viss prestandaökning med:

AlphaOmega Software

Ehm. Det där var nog det dummaste programmet jag sett sedan det som skulle skapa ledigt minne genom att tvinga så mycket som möjligt av vad som fanns där till swap-filer. Det är rent struntprat att det skulle göra maskinen upp till 30 % snabbare genom att prioritera om processer, så fungerar inte schemaläggningen.

Ursprungligen av Marcus K:

Ehm. Det där var nog det dummaste programmet jag sett sedan det som skulle skapa ledigt minne genom att tvinga så mycket som möjligt av vad som fanns där till swap-filer. Det är rent struntprat att det skulle göra maskinen upp till 30 % snabbare genom att prioritera om processer, så fungerar inte schemaläggningen.

Det får ju stå för dig, jag såg en till och med mycket tydlig och påtaglig prestandaökning på min gamla G5:a. Oavsett hur det nu fungerade så kunde jag vänta med att köpa ny stationär i säkert 1 år utan irritation, det var klart värt de småpengarna som den appen kostade. Nu är den datorn inte huvudstationär dator längre i vart fall. Den nya iMacen behöver inga sådana program för att vara tillfredställande på länga vägar

Tack för svaret. Och, visst jag inser att datorn är något till åren kommen. Men den har varit stabil och fin, så det skulle vara roligt att snäppa upp den en liten bit. Den används mest för "det vanliga", d.v.s surf, mail, musik och enkel bildhantering i iPhoto. Har andra datorer för tunga beräkningar...

Faktum är att det stora problemet är en sån enkel sak som "scrollning" t.ex. i Firefox, men även i Finder, samt inzoomning av bilder iPhoto.

Tyder på ett svagt grafikkort, månne?

Någon som kan rekommendera ett lämpligt grafikkort? Eller en relevant tråd i något forum?

Och jag som har en Power Mac G5, 1.8GHz, 1GB RAM, 5200 Ultra - fast med Tiger.

Kanske bäst att skippa uppdateringen till Leopard...

Jag kör Leopard med min gamla G4 Quicksilver, och jag är nöjd, fast jag spelar inga tunga spel eller så. Jag har 1.25GB ram och så har jag stoppat i ett radeon 9800 för en tid sedan. Men jag tror det är en fråga om förväntningar också. Min känsla är att datorn fungerar förbannat bra för sin ålder, det som känns tungt är saker som när jag rippar filmer, packar upp stora arkiv med komprimerat material , när jag kodar om filmer med ffmpeg osv. Vid dessa moment känns datorn gammal, med vid vanligt användande så är det helt ok tycker jag, Men "snappy" ? Nä, det var det väl längesen den kändes som... ;-).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-17 12:28

In med nya snabba hårddiskar så ska du se att du får upp hastigheten overall. Men för skrollningen kan det bli tufft kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 01:36

Tänker att man skulle hört om detta enorma mjukvaruprestandahopp i media och att Apple skulle ha köpt upp det programmet om det fungerat..

Ursprungligen av acke:

Tänker att man skulle hört om detta enorma mjukvaruprestandahopp i media och att Apple skulle ha köpt upp det programmet om det fungerat..

Det är bara att spekulera på om man vill och behöver.
Någonstans hörde då jag om det när jag började använda det, men det kanske beror på att jag rensar öronen med Topz emellanåt, rekommenderas.

1
Bevaka tråden