Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder ni Automator på er Mac?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Titleln ställer frågan ganska bra.

Själv använder jag den inte så ofta även om jag vet att det är en mycket kraftig applikation. Men när jag använder den så är det oftast för Diablo II LoD; jag brukar använda den för att automatisera gambling av ringar och amuletter hos Gheed hehe

  • Medlem
  • 2010-01-04 00:05

Lite OT: Jag började lite med Automator men slutade så snart jag började inse hur bra AppleScript är.

Ursprungligen av Baron:

Lite OT: Jag började lite med Automator men slutade så snart jag började inse hur bra AppleScript är.

Du får berätta hur du använder AppleScript

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-04 00:58

Jag använder det till att göra backup av m4a- och m4p-filer jag har i min itunes-mapp. Det var dock ett tag sen jag tillverkade det flödet, men det var först då det slog mig hur fantastiskt det är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-04 09:05

Tycker senaste Automator är ganska bra, speciellt då man kan skapa tjänster som man sedan tilldelar ett kortkommando. Trevligt värre. Har lite blandade flöden för att importera bilder, döpa om filer osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 08:12

Jag gör flera saker.
Backupscript - olika mappar/filer till olika platser med hjälp av iCal.
Skapa olika filtyper med hjälp av smarta mappar. Till exempel har jag gjort ett funktionsmakro i Illustrator som sparar en fil först som jpg på en plats och sen som pdf i en mapp där ett automatorscript körs som låser filen för ändring och byter namn på det och lägger det i en ny mapp. Originalpdfen slängs sen.
Jag har ett som slänger vissa filer med jämna mellanrum och körs med hjälp av iCal.

Jag använder Automator så fort jag märker att jag har ett återkommande arbetsflöde som är tråkigt. Applescript i all ära - men har man inte tid att sätta sig in i det kommer man väldigt långt med Automator - på många sätt programmet som gör mina dagar lite roligare.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-01-10 21:48

Jag har gjort ett "Program" i Automator som lägger till ändringsdatum till filnamnet på markerade filer.

Perfekt att köra på bildfiler från digitalkamerorna innan import till ex. iPhoto (som INTE kan fixa med filnamnet vid import...) för att undvika dubletter i filnamnet, eftersom kameran döper filerna lika efter 10 000+ bilder...

Jag har bara gjort två Automator flöden jag någonsin fått användning för. Det ena slår ihop flera pdf-filer till en flersidig pdf-fil, det andra ändrar storleken på bilder(fast angiven) och konverterar dem till gif. Jag använde detta senast i samband med att jag jobbade med bilder till en webbshop med mängder av produktbilder som skulle ha samma mått

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-03-10 14:02

Microsoft har tagit konceptet ett steg längre:
Mayhem (kolla videoklippet!)

När ser vi en liknande "klient" för Automator till iPhone/iPad?

/M

Har inte använt Automator så mycket. Tycker det är ganska svårt att förstå trots att det ska vara så enkelt.

Men jag har byggt ett flöde som jag kör dagligen, detta flöde plockar upp de bilder jag tankat in mha Bildinsamling och stoppar dem i mappar namngivna efter fotograferingsdatum (utifrån från bildernas metadata).

Har även byggt några enkla flöden som funkar som mallar för olika standardutskick jag gör med Mail.

Senast redigerat 2012-03-10 17:53

Uppmaning till alla: lägg gärna in bilder på de flöden ni skriver om.

  • Medlem
  • 2012-03-11 14:12

Jag försökte göra en grej som skulle loopas i evighet, dvs tills programmet stängdes av, men det tycks inte gå. Det maximala man kan sätta är 1000 varv eller 1000 minuter.
Är det för att appar man skapar lider av minnesläckage eller nåt annat?

Jag gjorde ett flöde som packade upp alla rar filer i en mapp, dvs skit bra om man laddar ner saker.
Sedan så sorterade flödet in alla .avi eller .mkv filer i en mapp som heter filmer och raderar ursprungsmappen.

Fungerade ganska bra, dock inte om man inte vill rara upp så jag använder det inte längre, men kör man en server så är det nog skit bra.

Jag har gjort ett flöde som kollar en viss mapp efter en viss filtyp och om den får träff så flyttar den över den filen till en filserver som står lokalt i nätet.

Men nu skulle jag vilja att den kollar per automatik och då ska den känna av när det hamnar en sådan fil i denna mappen för nu när jag kör flödet och det saknas just denna filtypen så säger den bara: Ett fel uppstod med åtgärden ”Flytta Finder-objekt”.

Alltså åtgärden "flytta finder-objekt" fick inte begärd data.

Någon som har bra tips på hur jag löser detta?

  • Medlem
  • 2012-04-25 23:42

Du går väl göra en kontroll av filerna innan du börjar flytta dem. Och kombinera med en "bevakad mapp"?
Jag har inte automator i telefonen och kan inte kolla. I värsta fall får du kombinera med ett AppleScript.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-27 14:00

Det har nog att göra med det där "markera finder-objekt" (eller så heter det något liknande). Det är lite omständigt, men i princip måste man berätta att filen man sökt reda på ska följa med till nästa händelse i flödet. Själv har jag en bugg i ett flöde nu när den slänger alla markerade filer i finderfönster. Lite av en "Åhnejsekund" när jag nästan slängde ett gäng filer jag velat ha kvar...

  • Medlem
  • 2012-04-27 14:24

Gör en bevakad mapp som kör detta när det händer något. Eller trigga på npåt annat sätt.

set mySourceFolder to path to desktop as Unicode text
set myTargetFolder to ((path to desktop) & "Ny mapp:" as Unicode text)
tell application "Finder" to set theFiles to name of files of folder mySourceFolder whose name extension is "pdf"
repeat with myFile in theFiles
    set mySourceFile to quoted form of POSIX path of (mySourceFolder & myFile)
    set myTargetFile to quoted form of POSIX path of (myTargetFolder & myFile)
    try
        do shell script "mv " & mySourceFile & " " & myTargetFile
    on error myError
        -- write myError to log
    end try
end repeat

Jag använder inte automator i daglig användning. Men har använt den till att bygga en fotoautomat till en Halloween fest. Med en knapptryckning tog phootoboth fyra bilder för att sedan skriva ut dem på en sublimeringsskrivare och spara filerna i en separat mapp. Fick iden av någon som gjort en liknande lösning till ett bröllop.

Ursprungligen av haloone:

Jag använder inte automator i daglig användning. Men har använt den till att bygga en fotoautomat till en Halloween fest. Med en knapptryckning tog phootoboth fyra bilder för att sedan skriva ut dem på en sublimeringsskrivare och spara filerna i en separat mapp. Fick iden av någon som gjort en liknande lösning till ett bröllop.

Låter kul, lägg gärna upp en bild på flödet så man kan se hur det är gjort.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-24 12:49

Har skapat ett program som kopierar filer från ett minneskort till en mapp på datorn med dagens datum och sedan matar ut kortet.
En liten notis när det är färdigt finns med.
Programmet ligger nu uppe i Finders verktygsfält. Stoppa in minneskort, klicka på knappen. När det är färdigt är det bara att ta ut kortet (och tömma i kameran).

-Vad jag vill ha med i notisen är storleken på den nya mappen med de kopierade filerna, en liten bekräftelse på att kopieringen har skett. Tips?

AVCHD kopiering v 4 workflow ZIP

  • Medlem
  • 2014-03-24 13:39

Baka in det här som applescript:

set theSizeOfTheDirectory to (do shell script "du -sh /path/to/directory")
1
Bevaka tråden