Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Simpleviewer + iPhoto

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-25 19:29

Hej!

Jag håller på att installera ett nytt galleri på min websida, och efter mycket letande på nätet föll valet till slut på Simpleviewer. Jag använder det via Photoshop-scriptet så att jag helt enkelt låter PS göra mina thumbs och annat. Smidigt tänkte jag! Ända till jag skulle börja göra album av de bilder som är importerade via iPhoto och därmed ligger sparade under "användare"... I photoshop så väljer jag ju "input-" respektive "output-mapp", men hur tusan hittar jag dessa iphoto-mappar?? I vanliga fall väljer jag ju "visa paketets innehåll" i pathfinder, men det kan jag ju inte göra via PS...

Hoppas någon förstår vad jag menar med min lite röriga beskrivning...

Finns det något sätt att själv få välja vart iPhoto lägger bilderna vid import och på så sätt kunna ha mer kontroll över mina mappar med foton? När jag kopplar in min kamera skulle jag helst vilja få ett alterntiv att skapa en egen mapp...

Tack! /Lisa

Nej, vad jag vet så kan du inte välja var iPhoto placerar sina bilder. Det lättaste är nog att dra en bild till en mapp och köra skriptet därifrån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 15:47

iPhoto har sina ljusa sidor. Hur bilderna lagras hör inte dit.

När du kopplar in din kamera, kan du låta programmet "Bildinsamling" göra överföringen från kameran. (Det gör du lämpligen via inställningarna till Bildinsamling). Då kan du välja själv vart bilderna hamnar.

Jag har dessutom valt, via iPhotos inställningar, att inte låta iPhoto flytta över bilderna till eget bibliotek när dessa importeras dit (det gör jag manuellt genom att dra den färska bildmappen till iPhotoikonen i docken). Det gör att jag kan ha mina bilder i min egen ordning "vid sidan om" och lättare kan interagera med andra program som inte nödvändigtvis har stöd för iLifes Media Browser.

Om man ändå har bilderna där, är nog det enklaste att markera de bilder som skall ingå i webalbummet i iPhoto och sedan kopiera dessa till en temporär mapp, och sedan låta PS göra jobbet därifrån.

1
Bevaka tråden