Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Book Pro startar inte. Försöker starta från CD?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 11:52

Min Mac Book Pro startar inte. Det låter som den tror det sitter en CD i datorn för det där "matarljudet" (det som hörs när en CD matas in eller ut) hörs när jag försöker starta datorn. Men datorn kommer inte längre. Startljudet hörs aldrig, skärmen är helt svart och jag kommer inte längre.
Sitter pyrt till eftersom jag har en massa grejer i datorn som jag måste skicka iväg till ett tryckeri. Kan någon ge mig ett tips eller vet vad som kan vara problemet är jag tacksam.

/stefan

Du berättar inte om du faktiskt har provat att starta från en DVD...

Starta från installations-DVDn som medföljde datorn. Kör Skivverktyg, och kanske Apple Hardware Test, och återkom med resultaten.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 12:21

Tack för snabb respons Jesper. Jag stoppade i Mac OS X Install Disc 1 och testade att hålla både C-tangenten och D-tangenten nere. Men jag kommer inte längre än det där "matarljudet" sedan är det stopp. Höll på hur länge som helst för att få ut CD:n igen.
Allt började med att jag lät en vanlig audio-CD sitta kvar i datorn när jag stängde ner häromkvällen. På morgonen var det stopp. Jag fick inte igång någonting. Efter några försök fick jag i alla fall ut audio-CD:n. Och efter några timmar startade datorn när jag tryckte igång den. Den funkade sedan hela dagen och jag antog bara att det var en "engångsbugg" av något slag. Idag på morgonen startade den inte igen. Jag testade att stoppa i Mac OS X-CD:n men inget hjälpte. Nu vill den inte starta alls.
Jag får en känsla av att datorn försöker hitta något/starta från CD:n men kommer inte längre. Man hör inget startljud.
/stefan

Prova reset SMC.

Stäng av, ta ur nätsladden, ta ur batteriet, tryck ner startknappen i 10s, sätt in batteriet, sätt in nätsladden, starta.

Om datorn kommer igång, välj Systeminställningar/Startskiva, se till att din hårddisk är vald som startup skiva. För att undvika problem vid nästa uppstart.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 14:26

Tack Goflorp. Testade reset SMC men ingen förändring. Det händer ingenting efter CD-matar-ljudet hörs. Lampan på framsidan vid låset tänds när jag trycker igång datorn men det händer inget mer.
Några andra tips?

/stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-18 14:30

Är du säker på att den inte startar eller kan det vara så att skärmen är svart?

Har du en äldre modell utav Macbook Pro (2007) så kan det vara det välkända felet med nvidia grafik kortet. I det här fallet så startar datorn som vanligt men skärmen är svart.

Har du tillgång till en annan Mac och din Macbook Pro har en firewire port kan du starta i firewire disk mode och komma åt alla dina saker på det sättet.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 14:41

Robo-X, testade att starta med alt+esc nedtryckta och då hörs i alla fall startljudet men inte annars. Startar jag vanligt kommer jag inte längre än CD-matar-ljudet. Eftersom jag fick igång datorn igår tror jag inte det är skärmen. Det känns som ett mjukvaruproblem
Hur startar jag min bärbara i Firewire disk mode? Är det bara att jacka i den via kabeln?

/stefan

Ursprungligen av iStefan:

Robo-X, testade att starta med alt+esc nedtryckta och då hörs i alla fall startljudet men inte annars. Startar jag vanligt kommer jag inte längre än CD-matar-ljudet. Eftersom jag fick igång datorn igår tror jag inte det är skärmen. Det känns som ett mjukvaruproblem
Hur startar jag min bärbara i Firewire disk mode? Är det bara att jacka i den via kabeln?

/stefan

Man håller nere "T" på den som skall vara "slav" (Target mode) och har en kabel emellan.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 18:53

Goflorp. FireWire-symbolen dyker upp men min MacBook dyker aldrig upp som Target.

Ursprungligen av iStefan:

Goflorp. FireWire-symbolen dyker upp men min MacBook dyker aldrig upp som Target.

Låter som ett blåst moderkort....usch, alternativ B är inte heller trevligt, blåst HD.

En idé kvar för min del då.
Plocka ur minnen och starta med enbart ena minnet i.

Kräver fyra starter för att det skall bli rätt

minne 1 i Bank A
Minne 1 i Bank B
Minne 2 i Bank A
Minne 2 i Bank B

Då kan vi utesluta att ett minne är kass. Tyvärr KAN båda minnena vara kass, men det är väldigt osannolikt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-18 21:51
Ursprungligen av iStefan:

FireWire-symbolen dyker upp men min MacBook dyker aldrig upp som Target.

Antar felskrivning, du menar nog att din MacBook Pro inte dyker upp som Target på den andra intel-mac du använde. Men jag vill bara dubbelkolla snabbt så du inte startat upp fel dator i T-mode och missat en väg att komma åt dina filer!!
Länk: Så här använder du FireWire-hårddiskläget

Om du har filer du måste få iväg till tryckeri så finns ju alternativet att själv skruva ut hårddisken och stoppa in i ett externt kabinett
Installing MacBook Pro 15" Core 2 Duo Models A1226 and A1260 Hard Drive Replacement - iFixit
(Om du inte mot förmodan har Unibodymodellen, då är det lättare: MacBook Pro 13" Unibody Teardown - iFixit)

Tydligen har just din maskin visat symtom på sistone som tyder på att antinge grafiken (kan gå på garantin) eller någon annan komponent (moderkort/annat = dyrt) varit på väg att ge sig. (Men om du fick FireWire-symbolen att dansa runt på skärmen vid FW-targetmode borde det vara ett gott tecken)

Ursprungligen av iStefan:

testade att starta med alt+esc nedtryckta och då hörs i alla fall startljudet men inte annars.

Lite intressant eftersom alt vid uppstart är kommandot att välja startskiva. (alt+esc är inget specifikt kommando vad jag vet) Vad man kan hoppas på är ju att det är något fel i HD eller DVD-läsare eller kabel till dessa som ger dig problem = lite billigare.

Startup/boot commands:
Boot from disc - C
Start in Firewire target disc mode - T
Safe boot - Shift
Choose start-up disc - Option
Seek a different start-up volume - Command + Option + Shift + Delete
Start-up in single-user mode - Command + S
Start-up in Verbose mode - Command + V

Finns det ngn mer tangent-tryckning, starta i "Fail Safe"-läge eller så som kan användas?

Annars, om du inte kan

Boota från interna HD
Inte boota från DVD
Inte boota i Target Mode
Inte boota trots försökt kolla minnen.

Jag tycker det börjar lukta "lämna in till verkstad".

Ngn som vill säga emot? välkommen.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-10-18 20:30

Suck. Ja, det är väl verkstad som gäller. Tack för visat intresse.

/stefan

med 100%-ig Applelogik så är Command den tangent som det står Cmd <sevärdhet> på
och Option är den som det står "alt" på (på mitt tangentbord)...

---

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-03 14:22

Ok. Men vad gör man när man lyckats starta upp i Safe-mode? Utan att veta vad problemet med uppstarten är?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 11:59

iStefan: Hur gick det med din dator? Jag har råkat ut för exakt samma problem som du och håller på med alla typer av resets och startup-kombinationer men inget verkar hjälpa. Fick du någon klarhet i vad som var felet för dig?

/Wou-Ki

1
Bevaka tråden