Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X v10.6 - Ändra till GiB?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör inte 10.6 än men när den dagen kommer så skulle jag vilja rätta till en inplanterad "bug" i 10.6, Apple har fått för sig att räkna med decimaler på hårddiskutrymmet. Det är denna "bug" jag pratar om.

Finns det någon möjlighet att fixa detta så det kommer räkna på det "korrekta sättet"?

(Varför räknas hårddiskar med 1000 men allt annat med 1024?)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-05 21:16

Ursäkta - Decimaler, menar du möjligen bas 10 istället för bas 2, dvs 1000kb är en mb och inte 1024kb ?

Ursprungligen av tok:

Ursäkta - Decimaler, menar du möjligen bas 10 istället för bas 2, dvs 1000kb är en mb och inte 1024kb ?

Ja, det är nog det som Fluffy_ menar.

Även jag undrar ifall det finns något sätt att fixa detta. Helt idiotiskt att byta system.

om man vill vara "korrekt" på ett såndär nördigt sätt att man frivilligt ska behöva ta hänsyn till tekniska detaljer i hur systemet man råkar använda är implementerat bör väl findern ange filstorlekar i block? (som med terminalkommandot "df")
helt utan prefix naturligtvis - i vilket ISA igår prefix för adressering egentligen?!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-09-05 21:58

Det verkar som om att det inte går att ändra tillbaka om man läser kommentarer runt om på nätet. Om tillräckligt många lämnar feedback om detta kanske Apple inför ett sätt att ändra tillbaka det.
Apple - Support - Suggestions

Å ena sidan så skulle det ju enbart skapa förvirring om det gick att ändra tillbaka, då vissa kommer köra med GB och andra med GiB.

Å andra sidan så kommer det väl att skapa förvirring redan nu, då "resten av världen" kör med GiB.

Till skillnad från andra här så tycker jag att det gamla system var korkat. Vi använder basen 10 överallt annars (utom för tid) så att använda basen 10 för diskstorlek är helt ok.

Vad finns det för vinst med att använda basen 2?

Ursprungligen av BlackSmp:

Till skillnad från andra här så tycker jag att det gamla system var korkat. Vi använder basen 10 överallt annars (utom för tid) så att använda basen 10 för diskstorlek är helt ok.

Vad finns det för vinst med att använda basen 2?

Det handlar inte om att man "tjänar" något, utan snarare om att undvika förvirring. Det allra bästa hade ju varit om man hade enats om ett enda system från första början, istället för att hårddisktillverkarna ska hålla på GB och mjukvarutillverkarna på GiB.

Varför inte räkna om så folk har 2000MB i ram istället för 2048MiB? Dessa 48MB ställer till det. Varför inte tvinga på alla länder i värden så dom använder Metersystemet. Varför inte ha en officiell historia för då kan alla samma sak och variationer finns ej mer.

"Lite" överdrivet uttryckt kanske men känns som utverklingen går åt det hållet överallt med globaliseringsargumentet.

Det känns fel att ändra detta UTAN att lämna alternativet att räkna på det "korrekta" sättet. Borde vara lika enkelt att ändra som språket i Mac OS.

Apple har tyvärr nackdelen att ha tendens att köra på sitt sett och om man vill gå utanför detta så ställer det till med mycket problem. Påminner om en diktatur eller politiskt korrekthet.

Förr var det fel. Nu är det konsekvent.

Människan räknar naturligt i bas 10. Datorn är till för människan, inte tvärt om.

Detta är ju bara en siffra i Finder, och det handlar om godtyckliga värden som bara i undantagsfall är tvåpotenser. Lika bra att sätta stopp för förvirringen kring binära gigabyte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-08 21:30
Ursprungligen av Fluffy_:

Varför inte räkna om så folk har 2000MB i ram istället för 2048MiB? Dessa 48MB ställer till det.

Tänker du lite binärt, så är 2048 (1000 0000 0000) ett jämnt och fint tal till skillnad mot 2000 (0111 1101 0000) som är väldigt udda..
Även hexadecimalt är det jämnt o fint 800 istället för 7D0.

Sektorerna på hårddisken är ju även dem på 512 bitar osv..
Att räkna på en talbas på 10 är VÄLDIGT udda i datorsammanhang..

Då det är ett par månader sedan 10.6 kom ut så ansåg jag att någon borde försökt knäcka denna nöt. Sökte och hittade detta inlägget som pekades till från apples egna forum: Instructions to make Snow Leopard use Base 2 - Page 3 - Mac Forums

Fixen finns i tre versioner, varav senaste ger stöd för 10.6.2, och en hemsida finns också:
switchDiskSizeBase Updates

Äntligen kan man planera för att installera 10.6!

Ursprungligen av Fluffy_:

Äntligen kan man planera för att installera 10.6!

Är du helt allvarlig med att du inte har installerat 10.6 pga hur den räknar utrymme på diskar?

Inte riktigt, men jag har inte haft någon anledning för att installera 10.6.

När också filstorleken är fel, ändrad mot vad den alltid varit under hela min tid med datorer, gjorde att inte ha någon anledning OCH att filstorleken som visades var felaktig gjorde tillsammans ett ännu mindre sug.

För att sedan ta backup på disken, radera allt på den, installera en ren version, kopiera tillbaka inställning efter inställning till program för att få med så lite skräpdata som möjligt gör att det tar emot att göra en ominstallation. När det skall installeras om så skall det göras korrekt och det är en dags arbete.

Ursprungligen av Fluffy_:

Inte riktigt, men jag har inte haft någon anledning för att installera 10.6.

När också filstorleken är fel, ändrad mot vad den alltid varit under hela min tid med datorer, gjorde att inte ha någon anledning OCH att filstorleken som visades var felaktig gjorde tillsammans ett ännu mindre sug.

För att sedan ta backup på disken, radera allt på den, installera en ren version, kopiera tillbaka inställning efter inställning till program för att få med så lite skräpdata som möjligt gör att det tar emot att göra en ominstallation. När det skall installeras om så skall det göras korrekt och det är en dags arbete.

Jaja, det är ju upp till var och en om det är 500MB ledigt utrymme på disken eller 512MB, det är väl skit samma.
Tror aldrig jag själv brytt mig om filstorlekar närmare än "oj, det var en fet fil" eller "jasså, inte större?". Men det är ju slarvern jag.

Vidare tycker jag du tar i med att sitta och pilla med inställningsfilerna manuellt.
Räcker väl gå in respektive programs mapp och kasta "tutorials" och manualer på italienska och sånt skit efter installationen är klar.

Väljer du vid installation bort lite konstiga skrivare och läbbiga språk och kanske Grageband - om du är tondöv som jag...

Då har du tagit hand om ditt system mer än de flesta.

En inställningsfil eller pdf för mkt i datorn gör absolut ingenting, den slöar inte ner din dator, ställer inte till med problem öht.
Enda "hemska" är väl att den tar upp 8KB yta då.

1
Bevaka tråden