Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa formatet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla,
Jag önskar hjälp ang ut-tankning till färdig film.

Vi har spelat in matrialet i dv-format 25 frames.
Vår fråga berör bästa ut-tankningsformatet till en mastermatris som skall skickas till mass-prod på DVD.

Ut-tankningen sker från Final Cut pro 6 och komprimeras via compressor då vi exporterar!.
Inställningarna vi använt vid uttankning från "FCP" är mpeg4 och sedan komprimerat genom compressor i ett (vilket är ett av valen man kan göra).
Problemet är sådant att det blev 80-tals blurrig bild och inte alls bra. Vi försöker vidare med mpeg2!
Vad gör vi för fel?

Vi önskar få samma kvalitet som visas i prew.fönstret i "FCP"

tack på förhand
Mvh Lars,ljudtekniker & charlotte,filmare

Hej!
Vi behöver lite mer kött på benen för att reda ut detta?
Varje gång man gör en komprimering försämras materialet...
Vilket format vill massproduceraren ha filmen i?
Ska det till DVD så är formatet mpeg2. Ska du leverera filmen med menyer för DVD som en brännbar master eller gör någon annan detta?

Har ni filmat och klippt i DV så ska ni givetvis också göra "mastern" i DV. Materialet kan aldrig bli bättre än DV - det kan dock bli sämre om man packar det t.ex. (mpeg2, mpeg4, etc). Ni väljer alltså: Export / QuickTime Movie... - då exporteras filmen ut till samma format som projektet/sekvensen är (DV i erat fall).

PAL (t.ex. DV) ser alltid uselt (blurrigt) ut på dataskärm. Det kommer att se mycket bättre ut när filmen spelas med en DVD på en teve. Tro mig.

Har ni filmat och klippt interlaced så bör även "mastern" vara interlaced och DVD'n sedan också interlaced - om ni inte har en bra plugg eller bra program för att deinterlejsa materialet till progressivt. Progressivt ser alltid bättre ut på dagens teveapparater som ju är LCD.

------

Ska ni själva bränna DVD-master - som sedan ska kopieras till matris - så föreslår jag att ni använder DVD Studio Pro. Det är bara att ta in DV-"masterfilen" och låta DVD Studio Pro packa den till mpeg2 (som ju är vad som ligger på DVD-video-skivor). Man kan ställa in för optimerad packning (beror ju på hur lång filmen är så klart). Men ni måste ju göra grafiken och menyesystem själva - det är inte helt lätt för nybörjare, men med DVD Studio Pro kan man göra fullt professionella lösningar och det används också av proffs som gör DVD's för massmarknaden.

Senast redigerat 2010-01-02 15:54

Vill bara tillägga:

Ifall ni gör DVD-mastern själva, som Zimmerman skriver om, så tror jag att ni kan tjäna en del kvalitet på att i FCP spara filmen i QuickTime .mov-format som referensfil, dvs en fil som pekar mot FCP-filerna, istället för att exportera till DV (vilket ändå bör göras så småning om för backupsyfte). Detta är för att även vid konvertering DV -> DV så tappas kvalitet vid varje generation, iaf vad jag har upplevt.

Vid slutlig komprimering till MPEG-2 så bör man välja högsta möjliga kvalitetsinställning samt 2-passkodning, har man inte en massa extramaterial så skivan så brukar 90-minutersförinställningen med 2-pass för PAL gå bra i de flesta fall. Vid oväntat snabba scenbyten kan man vara tvungen att stoppa in en "compression marker" för att få en bra scenövergång, jag brukar göra det efter att först ha kört en testrunda utan dessa och sedan tittat efter vart det behövs, kanske lite överkurs.

Exporterar man ut DV till DV - eller vilket format som helst till samma format - så ompackas det ju inte - någon konvertering sker inte (dagens program är smartare än så :-). (Renderat material är givetvis ompackat, men det kommer man aldrig undan hur man än gör.)
Att köra ut en referens är meningslöst.

Ursprungligen av apple4ever:

Detta är för att även vid konvertering DV -> DV så tappas kvalitet vid varje generation, iaf vad jag har upplevt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Exporterar man ut DV till DV - eller vilket format som helst till samma format - så ompackas det ju inte - någon konvertering sker inte (dagens program är smartare än så :-). (Renderat material är givetvis ompackat, men det kommer man aldrig undan hur man än gör.)
Att köra ut en referens är meningslöst.

Oj då, det var verkligen viktig fakta för mig. Jag som var rädd att tappa färginformation vid exporter till DV, vad dum man känner sig. Tack för din visdom.

Zimmerman:
Ni väljer alltså: Export / QuickTime Movie... - då exporteras filmen ut till samma format som projektet/sekvensen är (DV i erat fall).

Fråga:
Quicktime movie är beroende av inställningarna i settings, i settings kan man avgöra vad QT filen skall vara för typ...mpeg2-mpeg4, dv-pal, etc..
..menar du att denna inställning skall vara dv-pal och sedan i compressor programmet; mpeg2?

tillägg:
(förinställningarna ger en alternativ,eftersom vår projekt är 113 min,har vi valt:
"DVD 120min best quality" i programmet compressor, vilket innehåller mpeg2-format)

Allt detta går att göra i ett, då det finns ett alt. "export using compressor" i FCP6

Ursprungligen av [email protected]:

Zimmerman:
Fråga:
Quicktime movie är beroende av inställningarna i settings, i settings kan man avgöra vad QT filen skall vara för typ...mpeg2-mpeg4, dv-pal, etc..
..menar du att denna inställning skall vara dv-pal och sedan i compressor programmet; mpeg2?
FCP6

QuickTime är en behållare av film (valfritt media), det säger ingenting om codec, storlek, bilder per sekund osv. Det är DV/MPEG-2/MPE-4 som är avgörande. Välj att göra så få omkodningar som möjligt av ditt material. Dvs kör samma format som dit råmaterial från kameran är så lång det går i ditt fall innan konvertering sker.
Vet inte om du missade mitt första inlägg ovan, det hjälper om du kan kolla frågorna där och besvara så löser vi ditt problem!.

från dv till dv-pal till mpeg2 till dvd=bra dvd-format?

Vi skall leverera en master dvd till tryckeriet.
Det innebär att vi skall ge dom en skiva så exakt så som den skall se ut med meny och filmer.
Projektet är filmat i mini DV 25 f/psek och klippt i FCP och det finns en hel del grafik i filmen som är gjord i motion exporterat i animation.
Om man exporterar filmen i dv pal blir den grumlig men om man exporterar using compressor Mpeg2 blir den ok, men hackar lite i slow motion sekvenser, men endast i dator.

Min fråga är vad det är det enda rätta att göra?
Det finns oändliga råd

Vad skall man använda för masterskiva?
Gör den en oändlig kvalitets skillnad?
Vad gör field dominance för skillnad? None, odd, eller upper field?

När jag gör DVD-masters så exporterar jag ut filmerna i det format dom är proddade (om filmerna är en minut eller tre timmar spelar ingen roll - proddar man video så har man terrabytediskar en masse) - det gör jag alltid förresten - en DVD kan ju också bestå av många filemr/delar. Alla produktioner skall man ha mastrade som filer - man ska inte behöva produktionsprogrammet för att lira - program som kommer och går - en QT-fil med känd codec kan man nog lira i framtiden också.
Sedan öppnar jag ett projekt i DVD SP. Där sätter jag ihop en snygg grafisk lösning - tar in filmerna som skall med. DVD SP packar sedan ihop allt och använder samma "motor" som Compressor (QT) - kvalitet etc ställer man in i DVD SP. Det finns alltså inte en massa olika codecsmotorer i en Mac - alla program använder QT i botten av OSX. QT pro har man ju när man har FCP/FCS.
Jag har aldrig reflekterat över brännbara DVD-plattors "kvalitet". Jag tror inte på sådant :$. Jag tror dom är likadana allihopa och kommer från samma fabrik allihopa - oavsett logotypstämpel...i princip. Däremot kör jag med vita printbara så klart. Matta - inte glansiga.

Ursprungligen av [email protected]:

Vi skall leverera en master dvd till tryckeriet.
Det innebär att vi skall ge dom en skiva så exakt så som den skall se ut med meny och filmer.
Projektet är filmat i mini DV 25 f/psek och klippt i FCP och det finns en hel del grafik i filmen som är gjord i motion exporterat i animation.
Om man exporterar filmen i dv pal blir den grumlig men om man exporterar using compressor Mpeg2 blir den ok, men hackar lite i slow motion sekvenser, men endast i dator.

Min fråga är vad det är det enda rätta att göra?
Det finns oändliga råd

Vad skall man använda för masterskiva?
Gör den en oändlig kvalitets skillnad?
Vad gör field dominance för skillnad? None, odd, eller upper field?

Tack så länge! Vi har givit akt att:
* mpeg2 är 1 av de bättre formaten att bränna på DVD
* att arbeta så länge i kedjan som möjligt i det grundformat, orginalfilerna har, innan man till sist packar projektet på en DVD för att få bästa tänkbara kvalitet!

Jag bör kommentera "ZIMMERMAN", att vi är ense gällande skillnaden mellan DVD 5/DVD 9 är endast hur mycket information DVD´n kan innehålla som du nämnde .
DVD-5 : En sida / ett lager = 4,7 Gb
DVD-9 : En sida / två lager = 8,5 Gb

DVD10 & DVD 18 har 2 sidor och kan vare sig lagra grafik eller läsas på ett kosnadsffektivt sätt...dvd, dessa dvdspelare är ovanliga som bruksmaskiner då tekniken inte ännu är billig.

Mvh Lars & Charlotte

Mpeg2 är det ENDA formatet som kan användas för en DVD-video. DVD-video ÄR mpeg2. Samma sak.

DVD är ett medium - Digital Versatile Disk (alltså inte Digital Video Disk). Man kan lagra nästan vad man vill på en DVD-platta. Man kan - bland annat - bränna den på ett speciellt sätt med video i mpeg2-format så att den kan spelas i en vanlig DVD-spelare som en miljard konsumenter har. Då kallas det att man har gjort en DVD-video på denna DVD-skiva.
Bränner man filer - som backup eller för att distribuera - så kallas skivan DVD-rom. Det är t.ex. sådana OSX kommer på när man köper det löst.

Ursprungligen av [email protected]:

Tack så länge! Vi har givit akt att:
* mpeg2 är 1 av de bättre formaten att bränna på DVD

mpeg4 går oxå att bränna på dvd, det gjorde vi, det blev som sagt sämre än mpeg2

...finns mpeg1? isådana fall är det bättre? vad är skillnaden?

Jag tror ni behöver en fundamental grundkurs i detta ämne. Inget personligt, men jag kan inte hjälpa er mera.

Ursprungligen av [email protected]:

mpeg4 går oxå att bränna på dvd, det gjorde vi, det blev som sagt sämre än mpeg2

...finns mpeg1? isådana fall är det bättre? vad är skillnaden?

Det gör inget, du har varit så duktig i dina försök att förklara! Vi är båda utbildade inom media men även den bästa kan ibland få saker om bakfoten,speciellt om man behärskar det analoga bättre och nu börjar med ny teknik!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-01-05 17:21

Det är endast en DVD bränd med Mpeg2 som blir en vanlig Video-DVD för användning i en vanlig DVD-spelare. Precis som Zimmerman säger.

Allt annat Mpeg1, Mpeg4 eller whatever blir inte en Video-DVD det blir en vanlig DVD med filer på och går endast att spela i DVD-spelare som klarar tex Divx & Mpeg4. Eller en dator.

Det finns undantag till detta, men det är specialfall.

1
Bevaka tråden