Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig och bra färglaserskrivare?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2010-01-01 12:01

Jag har letat efter en billig och bra färgskrivare till min gamla pappa som inget kan om datorer och har en ny Windows-laptop.

Jag hade hoppats på att hitta en HP Color LaserJet 2600n, som jag själv har, men den har antagligen gått ut ur sortimentet.

Däremot har jag hittat en Samsung Färglaser CLP-310, där det billigaste priset jag hittat är 1290 kr + porto hos Webhallen: WEBHALLEN.com [Samsung Färglaser CLP-310]

Jag fick ett tips om XEROX PHASER 6110N
som ett alternativ: XEROX PHASER 6110N - En av våra billigaste färglaser! Dessutom nätverksklar och med bra upplösning - Produktinformation

Är någon av de två lämpliga och bra skrivare?

Han skriver inte ut särskilt mycket eller ofta, och aldrig foton, så det enda han behöver är en hyfsad färgskrivare med patroner som inte torkar ihop, som jag upplever att de ofta och lätt gör på bläckstråleskrivare.

Är det någon som har några andra alternativ än de två ovan? Torkar bläckstråleskrivare igen lika snabbt som för 5-6 år sen?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2010-01-01 18:46

Jag sökte men fick inte fram mer än ett par av de trådarna som inte riktigt gav mig svar tyckte jag.

Tack för hjälpen. Ska kolla in dem senare

Ursprungligen av iggy:

Jag sökte men fick inte fram mer än ett par av de trådarna som inte riktigt gav mig svar tyckte jag.

Sedan är det ju så att med dessa lite färska ämnena så är det inte så
lyckat att haka på en äldre lång tråd när produkterna inte egentligen
överensstämmer med de gamla som diskuterades i tråden när den
startades.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Sedan är det ju så att med dessa lite färska ämnena så är det inte så
lyckat att haka på en äldre lång tråd när produkterna inte egentligen
överensstämmer med de gamla som diskuterades i tråden när den
startades.

LCR

Jo, men exempelvis den här - http://www.99.se/kringutrustning/269536-faerglaserskrivare.html - är vare sig gammal eller speciellt lång. Dessutom plägar samma allmänna tips och info (som att kassetter/toner är lika dyrt som en ny skrivare) dyka upp varje gång.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jo, men exempelvis den här - http://www.99.se/kringutrustning/269536-faerglaserskrivare.html - är vare sig gammal eller speciellt lång. Dessutom plägar samma allmänna tips och info (som att kassetter/toner är lika dyrt som en ny skrivare) dyka upp varje gång.

Jo, du har helt rätt. Jag meande lite mer generellt än i detta fallet då
jag inte gjort min research, det är kanske mer i de fall då jag kollar
vad som skrivits om någon grej jag är ute efter.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-01 19:29
Ursprungligen av iggy:

Jag har letat efter en billig och bra färgskrivare till min gamla pappa som inget kan om datorer och har en ny Windows-laptop.

Jag hade hoppats på att hitta en HP Color LaserJet 2600n, som jag själv har, men den har antagligen gått ut ur sortimentet.

Däremot har jag hittat en Samsung Färglaser CLP-310, där det billigaste priset jag hittat är 1290 kr + porto hos Webhallen: WEBHALLEN.com [Samsung Färglaser CLP-310]

Jag fick ett tips om XEROX PHASER 6110N
som ett alternativ: XEROX PHASER 6110N - En av våra billigaste färglaser! Dessutom nätverksklar och med bra upplösning - Produktinformation

Är någon av de två lämpliga och bra skrivare?

Han skriver inte ut särskilt mycket eller ofta, och aldrig foton, så det enda han behöver är en hyfsad färgskrivare med patroner som inte torkar ihop, som jag upplever att de ofta och lätt gör på bläckstråleskrivare.

Är det någon som har några andra alternativ än de två ovan? Torkar bläckstråleskrivare igen lika snabbt som för 5-6 år sen?

Jag har en Samsung CLP- 315 som jag är kanon nöjd med- Den är ekonomisk, tar lite plats- tyst. och skriver ut okey alster, enda klagomålet är pappers hanteringen. Bäst är att inte ha papper i skrivaren när man inte använder den.

Kostar visserligen 200 lakan mer dvs: 1490 kr hos Netonnet men kanske går att hitta billigare någon annanstans nu i REA tider.

Laserskrivare

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-01 20:10

Hur mycket innehåller patronerna?

Med miniräknaren i näven fann jag att det inte var den billigaste skrivaren i inköp som var billigast på riktigt, utan den som var relativt billig och hade helt fyllda patroner (för 6000 utskrifter). För mig blev det då för två år sedan en HP CP3505n.

Många färglasrar säljs med halvfyllda tonerpatroner för att få ner "tröskelkostnaden".

Ursprungligen av CUBEIS:

[...] Kostar visserligen 200 lakan mer [...]

200000 mer? Ouch!

(lakan - Wiktionary)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-02 22:33
Ursprungligen av johan_tanying:

200000 mer? Ouch!

(lakan - Wiktionary)

rena "lakan" och "lax" i sängen- bäddat för sex :">

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2010-01-03 10:43
Ursprungligen av Goflorp:

Är du säker på att han behöver färgen?

Dessvärre är jag säker på att han behöver den också, men tack ändå!

Ursprungligen av iba:

Med miniräknaren i näven fann jag att det inte var den billigaste skrivaren i inköp som var billigast på riktigt, utan den som var relativt billig och hade helt fyllda patroner (för 6000 utskrifter). För mig blev det då för två år sedan en HP CP3505n.

Många färglasrar säljs med halvfyllda tonerpatroner för att få ner "tröskelkostnaden".

Jag tänker som du gör, men samtidigt så är jag inte säker på att det spelar så stor roll för hans del om den räcker för 6000 utskrifter eller 2000, eftersom han inte skriver ut hundra sidor per år. Kanske inte mer än 50?

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag har en Samsung CLP- 315 som jag är kanon nöjd med- Den är ekonomisk, tar lite plats- tyst. och skriver ut okey alster, enda klagomålet är pappers hanteringen. Bäst är att inte ha papper i skrivaren när man inte använder den.

Kostar visserligen 200 lakan mer dvs: 1490 kr hos Netonnet men kanske går att hitta billigare någon annanstans nu i REA tider.

Laserskrivare

Tack för ett bra tips!

Hur kommer det sig att det inte funkar bra om pappert ligger kvar när man inte skriver ut?

Ursprungligen av LCR:

Sedan är det ju så att med dessa lite färska ämnena så är det inte så
lyckat att haka på en äldre lång tråd när produkterna inte egentligen
överensstämmer med de gamla som diskuterades i tråden när den
startades.

Så sant så, vilket var ett problem som jag upptäckte också.

Dessutom så har jag upplevt vid flera tillfällen att när jag frågar en fråga i en befintlig tråd så får det betydligt färre svar än om jag startar en ny tråd om det. Frågan försvinner antagligen i mängden av inlägg då.

Och poängen med vad man nu frågar efter är att få svar, och i ett fall som detta när man frågar efter en specifik produkt gärna flera olika svar så man har att välja mellan några olika saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 12:53
Ursprungligen av iggy:

Dessvärre är jag säker på att han behöver den också, men tack ändå!

Jag tänker som du gör, men samtidigt så är jag inte säker på att det spelar så stor roll för hans del om den räcker för 6000 utskrifter eller 2000, eftersom han inte skriver ut hundra sidor per år. Kanske inte mer än 50?

Tack för ett bra tips!

Hur kommer det sig att det inte funkar bra om pappert ligger kvar när man inte skriver ut?

Så sant så, vilket var ett problem som jag upptäckte också.

Dessutom så har jag upplevt vid flera tillfällen att när jag frågar en fråga i en befintlig tråd så får det betydligt färre svar än om jag startar en ny tråd om det. Frågan försvinner antagligen i mängden av inlägg då.

Och poängen med vad man nu frågar efter är att få svar, och i ett fall som detta när man frågar efter en specifik produkt gärna flera olika svar så man har att välja mellan några olika saker.

Pappren ligger helt öppet nära golvet så en himlans massa damm och skräp har en tendens att lägga sig i pappersfacket tyvärr. Men tar man ut pappren i mellan åt så går det att stänga en lucka så inget skräp eller damm kan lägga sig över pappren.

Går väl att lösa med dammvippa och placera skrivaren på ett högt bord och ha den under uppsikt.

För mig övervägs dock dessa problem av skrivarens fördelar.

Lycka till i valet och kvalet.

Är du säker på att han behöver färgen?

Jag kör en Samsung 1640, en lite printer för ca 750:-, den räcker till ca 1500 ustkrifter.
Räknade ut att den tar mig genom mina studier

Ny patron med Toner kostar 739:-, så det enklaste blir köpa en ny skrivare...

Helnöjd med den, det funkar kanon...

Har en HP Color LaserJet 2605. Funkar fint, men tyvärr är CMY slut, vilket gör det omöjligt att sälja skrivaren (jag har försökt, eftersom jag klarar mig med K). En ny skrivare med fyra fulla tonerkassetter kostar ju mindre än att köpa nya tonerkassetter, galet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-03 17:17

Efter lite om och men (en "billighetspatron" gick sönder och sabbade min färgskrivare som jag hade fått) så skaffades en HP CLJ1515n (HP COLOR LASERJET CP1515Nn) in, fungerar ypperligt bra, fina utskrifter mm.

Hur är dessa olika skrivare som ni rekommenderar här vad gäller den patron man får med ?

Är det en mindre version eller fullstorlek ?

LCR

Är det någon som har någon erfarenhet av denna ?

XEROX PHASER 6140N #2-FÖR-1 - Köp 2 färglaser från Xerox. Betala för 1! Endast hos Dustin

Hur är det med toner ? 825kr x4...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Är det någon som har någon erfarenhet av denna ?

XEROX PHASER 6140N #2-FÖR-1 - Köp 2 färglaser från Xerox. Betala för 1! Endast hos Dustin

Hur är det med toner ? 825kr x4...

LCR

Skicka den andra till mig.

Ursprungligen av Goflorp:

Skicka den andra till mig.

Hade gjort det om du svarat på min fråga...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Är det någon som har någon erfarenhet av denna ?

XEROX PHASER 6140N #2-FÖR-1 - Köp 2 färglaser från Xerox. Betala för 1! Endast hos Dustin

Hur är det med toner ? 825kr x4...

LCR

Jag har en Fuji Xerox DocuPrint C1110 som är köpt i Asien (nej, jag bor inte i Sverige just nu) och den bör motsvara 6130 och 6140 i Europa. Utseende och spec är identiska.

Skriver ut snyggt och är faktiskt ganska duktig även på fotografier (bättre än HP 2600n). Hyfsat dryg tycker jag (har fortfarande inte bytt originaltonern). Nätverk. Så snygg en klumpig färglaser kan bli (helvit).

MEN: byt inte namn på skrivaren inne i webgränssnittet. Jag får leva med namnet "192.168.1.100" i skrivardialogen eller inte kunna få kontakt över nätverket öht...

Läs mer här:
http://www.99.se/mac-os-x/76322-ip-skrivarproblem-kanske-tigerproblem.html
http://www.99.se/mac-os-x/270536-printer-setup-utility-har-foersvunnit.html

Tack för tipsen, jag har skummat och det låter ju ganska rätt fram.

Jag minns att jag bråkade med min HP CLJ 5M, Goflorp gjorde en suverän insats och fick den att fungera, men sedan har den bara stått tyvärr, har nya oöppnade toner och allt...

Är pigg på denna, speciellt i och med att man får 2st !!!

LCR

Fast priset har ju aldrig varit 2990 förut. Vill minnas att den låg under 2000 i höstas. Faktum är att den var billigare i Sverige än i Kina. Här kör folk mest med bläckisar, så utbudet och konkurrensen är lite begränsad. Å andra sidan är det mycket smidigare och billigare att få utskrivet allt vad man önskar på diverse tryckerier och servicebyråer, så misstänker att de flesta företag inte behöver bry sig om att skaffa egna färgskrivare för volymer utöver någon enstaka sida (där en bläckis med billigt bläck nästan kostar gratis).

Är denna Xerox skrivare ansedd att vara bra på en professionell nivå ?

Jag frågar för att de reviews jag läst har varit lite motsägande (mot varandra)...

LCR

Professionell nivå?

Tusen utskrifter om dagen, 24/7?

Jätteperfekta färgkalibrerade utskrifter?

njae...

Men för hemmakontor och liknande funkar det. Utskrifterna blir som förväntas vad gäller färg (men så har jag iofs ingen perfekt färgkalibrerad kedja heller). Jämna färger vid grafik (inga bandningar) och gradienter klaras hyfsat.

Kör man med A4 av lite högre kvalitet blir t.o.m. foto riktigt bra efter omständigheterna. Inte som kemiskt fotopapper men väl så bra som bläck på standardpapper. Jag har inte provat med specialpapper för laser så vet inte om det blir ännu bättre då. Bättre än HP 2600n som sagt, i synnerhet vad gäller återgivning i skuggor och övergång skuggor/mellandagrar.

Kassetter och "fuser" går att byta separat, och det kommer så klart att kosta om man skriver ut massor varje dag.

Ursprungligen av johan_tanying:

Professionell nivå?

Tusen utskrifter om dagen, 24/7?

Jätteperfekta färgkalibrerade utskrifter?

njae...

Men för...

Jag menade inte byrå, men det är ju en skillnad mellan Home och Office och det var det jag tänkte på. Tack!

LCR

Senast redigerat 2010-02-03 15:55
1
Bevaka tråden