Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP-telefoni, modem och router i ett- funkar dåligt. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ADSL uppkoppling via Netatonce. Körde tidigare med ett ADSL-modem, kopplat till ett IP-telefonmodem kopplat till ett Netgear v 614 router (tror jag det var...) Telefonin funkade inte, samtalen bröts efter 15 sek utgående samtal.

När jag påpekade fick jag en ny samlingslåda tillskickad mig, allt i ett (Inteno). Nu funkar telefonen men det trådlösa nätverket räcker inte ens ut ur arbetsrummet där lådan står. Med min Netgear kunde jag t o m sitta på balkongen och surfa.

Ringde o påpekade försämringen, fick rådet att sätta en bit aluminiumfolie bakom antennen. Marginellt bättre.

Fråga: Kan jag köpa en egen, bättre låda (vad tusan heter lådan? "Modem-router-all-inclusive". Kan jag göra någon inställning? Kan jag ligga på Netatonce att göra något? (de sköter ju routern nu, jag kan intelogga in själv och ändra inställningarna)

/Kajsa

Nu har jag ingen erfarenhet alls av just den hårdvara du har, men rent allmänt så kan man säga att du, via kabel, borde kunna koppla in en ny/ trådlös router, som då kan fungera som brygga/extension.

Rent allmänt så kan jag också säga att jag personligen tycker IP-telefoni som ska samsas med bredband är rena skiten, jämfört med trådbunden telefon och jag har, så snart jag får ork till det, tänkt avveckla min IP-telefoni, och köra mobiltelefoni för hela slanten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-01 20:48
Ursprungligen av Kajsali:

När jag påpekade fick jag en ny samlingslåda tillskickad mig, allt i ett (Inteno). Nu funkar telefonen men det trådlösa nätverket räcker inte ens ut ur arbetsrummet där lådan står. Med min Netgear kunde jag t o m sitta på balkongen och surfa.

Kan du berätta vilken modell?

Ursprungligen av Kajsali:

Ringde o påpekade försämringen, fick rådet att sätta en bit aluminiumfolie bakom antennen. Marginellt bättre.

Vad menar dom/du med bakom? Skulle du kunna visa med en bild eller på något annat sätt förklara?

1
Bevaka tråden