Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera enbart psd till tif?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 10:55

jag har massa folders som jag har både jpg, psd och tif bilder i, nu skulle jag vilja convertera endast alla psd bilder i en folder till tif, finns det något sett i PS 4 där man kan säga att ta enbart psd och convertera.

Ladda ner och använd Graphicconverter
Läser och skriver i ett hundratal grafikformat.
Du kan sätta upp batch-job också.

Lemke Software - Mac Fotobearbeitung, Mac Diashow, Mac Grafikprogramm, Mac Bildbetrachter

Programmet finns t o m på Svenska, klart värt sina kronor.

Finns ingen som helst anledning att köpa Graphic Converter när Photoshop redan kan det TS efterfrågar:

Gå till Arkiv-menyn>Automatisera>Spara Droplet. Välj sedan önskat funktionsmakro (eller skapa lämpligt, innan) och sedan hur de konverterade filerna ska sparas.

Gör sedan en Spotligt-sökning på PSD-filer i de mappar du är intresserad av och dra och släpp de hittade filerna på din droplet.

Sedär ja, klarar PS det så är det ju kanon.

Visst faktiskt inte om att PS hade den nivån på sådana kringgrejer.
Man lär sig ngt nytt varje dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 14:33

åh, tack så hemskt mycket, it saved my day!

Det gamla djungelordspråket "det som Photoshop inte kan är inte värt att göras" är lika sant nu som när jag nyss myntade det

  • Medlem
  • 2010-01-01 16:00

PS är sämre än GC på att öppna skadade filer.

Ursprungligen av Baron:

PS är sämre än GC på att öppna skadade filer.

Jag rekommenderade GC för att det öppnar i princip vilken konstig filtyp som helst...
Hel såväl som skadade

Behöver man konvertera till eller från konstiga format från astronomvärlden, från mätinstrument eller utdaterade grafikprogram på amigor/atari130:s osv.

Enda kruxet är väl att det är....skitfult

Men kanske bättre på att inte skada dem...

Nej, helt seriöst. Graphic Converter är ju bra på just vad det är till för, och mycket annat, men Photoshop är ju hur man än vänder och vrider på det helt jävla überbäst, så det är faktiskt rätt nära sanningen om man säger att det kan göra "allt".

  • Medlem
  • 2010-01-01 17:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men kanske bättre på att inte skada dem...

Nej, helt seriöst. Graphic Converter är ju bra på just vad det är till för, och mycket annat, men Photoshop är ju hur man än vänder och vrider på det helt jävla überbäst, så det är faktiskt rätt nära sanningen om man säger att det kan göra "allt".

Jag säger inte emot. Men faktum är att GC kan öppna en del filer som PS inte klarar av, antagligen för att de är så skadade att det ändå inte går att använda bilden. Ibland är det bra att kunna.
Och om man dessutom väger in prisvärdheten så är det en helt annan match.

Om jag får göra en hyfsat kvalificerad gissning så skulle jag tro att GraphicConverter läser in "vad skit som helst" dvs. rå data, medan Photoshops filter ställer krav på att en fil ska matcha specifikationen, vilket i så fall betyder att båda program gör rätt, utifrån sitt tänkta användningsområde.

  • Medlem
  • 2010-01-01 17:53

Det tror jag också. Och just därför behövs även GC ibland, när filen inte matchar specifikationen. I mitt fall är det oftast filer som inte är kopierade i sin helhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 10:21
Ursprungligen av covent:

jag har massa folders som jag har både jpg, psd och tif bilder i, nu skulle jag vilja convertera endast alla psd bilder i en folder till tif, finns det något sett i PS 4 där man kan säga att ta enbart psd och convertera.

Enkelt när man vet...
Du har PS4 och då har du också Bridge

• Öppna Bridge och peka på mappen med alla dina bilder
• Under fliken Filter tittar du under filtyp och bockar för psd
• Markera alla; cmd+A
• Gå till menyn >Verktyg > Photoshop > Bildbearbetare
• Följ stegen 1 o 2. I steg 3 väljer du Save as TIFF (bocka bort resten) och klickar sedan Run
• Klart

// Bosse

Med PS 4 så antar jag att du syftar på PS CS4 (vilket är PS 11). PS 4 från 1996 är väääldigt gammalt.

1
Bevaka tråden