Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknisk operation, help please

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-31 00:19

MIn MacBook (Alu/Unibody) fick ett glas vatten över sig och detta resulterade i att den inte tar varken driftspänning eller laddar batteriet. I övrigt funkar den. Då försäkringsbolaget inte ville ha datorn, då den ratats för reparation, tänkte jag försöka mig på att bygga om den till stationär mediadator vid tv'n. Den går alltså på batterispänning men inte via magsafe.
Vad skulle hända om jag kopplar in trafon direkt på batterikontakerna?
Problemet är bara vilka? Batteriet har ju flera för att kunna balansera cellerna.
Även magsafe kontakten har ju tex. fem stift.
Någon som har koll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-31 00:45

Om nått händer med den efter att du har gjort ett dylik ingrepp, tex brand,
blir din hemförsäkring ogiltig och du får stå för alla skador själv.
Det kan bli kostsamt om tex. ett hus eller fler familjs hus brinner ned.
Jag skulle inte försöka mig på det utan se om jag kunde få igång den på
ett annat sätt så att mag safe kontakten fungerar.

  • Medlem
  • 2009-12-31 00:58

Någon annan med kunskaper om strömförsörjningen till MacBook?

Har du provat annan laddare? Provat att byta det inbyggda batteriet?
/bert

Om det bara var rent vatten och att du tog ur batteriet och lät den torka upp innan du startade upp den igen, då borde det funka med nytt batteri. Men bara borde.

Berätta hur det gick för dig och vad du gjorde så andra som spiller vet.

  • Medlem
  • 2009-12-31 14:02

Ok, jag är inte helt tekniskt obegåvad. Jag byter enkelt komponenter i tex en iMac, har mätinstrument, lödstation osv.
Datorn stod en stund "i" vatten i magsafe-hörnet. Problemet var att den hade ett Speck hardcover som drog i sig vattnet med kapilärkraft. Magsafen var inkopplad och när jag upptäckte olyckan slet så klart ut sladden och batteriet. Öppnade datorn, torkade i värme, 2-26 och destvatten där galvanisk korrosion uppstått. Men förgäves. Ni som sett moderkortet på en MacBook vet att det är inget man löder bort och dit saker på.
Sedan har jag betalat DataDistributions sevicetekniker 1300kr för att konstatera att det skulle kosta 14.500kr att laga. Logikkort, topcase (fattar ej varför då tangentbordet funkar) + lite annat behövde bytas. Datorn är nu sk. skrot men eftersom den funkar med i polarns dator laddat batteri, är projektet alltså som tidigare nämnt att försöka driva den via batterikontakterna.
Laddningsregulatorn på moderkortet och därmed magsafe är alltså rökt.

Batterier har den fördelen att de kan lämna mkt ström (ampere) ifrån sig vid behov.
Kopplar du ngt rakt in med rätt spänning får du ta hänsyn till vad max Strömstyrka är - så du inte kopplar in ngt för klent.

Bästa du kan göra är nog söka på hack/byggesidor och se ifall andra har fått fram liknande saker.

Ofta är det så med vatten och korrosion att det är ett smygande problem. Funkar idag men om 2 vkr så börjar saker korrodera. Hoppas verkligen du fått ur allt vatten ur den där.

  • Medlem
  • 2009-12-31 16:09

Jag vet, men det går ju att köra (eller gick ) utan batteri direkt på trafon via magsafe, men det är klart, den ingången kanske har nån konding som tar peakar. Det kan ju knappast bli någon brandexplotion då den är kapslad i ett stycke urfräst alu

1
Bevaka tråden