Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro boot-problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I morse när jag kom till datorn så var skärmsläckaren låst med små vågiga grafik-defekter. Jag fick hålla ner power-knappen för att starta om. Då fick jag problem med samma grafikdefekter på grå skärmen med äpplet och blev uppmanad att starta om igen. Vid följande uppstart så kom jag in igen, men efter 10 min hände samma sak igen. Och denna gång kommer jag aldrig förbi grå skärmen med äpplet. Blir uppmanad gång på gång att starta om datorn.

Jag tog ett par bilder med iPhonen, men vet inte hur jag kan bifoga dem här.

Någon som har några idéer om vad som kan vara fel och vad jag ska göra?

Tack på förhand!

/ Arvid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 12:49

Testa först alla standardgrejer - reseta PRAM, reseta SMC, etc (sök för instruktioner). Testa med andra minnen om du har, alt. ta ut ena minnesmodulen för att se om det var den som orsakade det och testa sedan med den andra.
Funkar det sedan inte att starta på något sätt - inte ens från ett annat system (på DVD eller på extern hårddisk) är det antagligen något fel på logikkortet (där även grafikkortet sitter). Bara att lämna in datorn för byte av det i så fall.

Tack för tipsen!

Det ser exakt ut som på bilden i Adrians inlägg:

http://www.99.se/1723709-post101.html

Så jag antar att det bara är att lämna in den hos en auktoriserad reparatör. Ska tydligen vara 3 års garanti på detta problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 18:30

Just det, det är en MacBook Pro från 2007-2008 med den äldre aluminiumdesignen och 2,2 eller 2,4 GHz alltså? Då är det med allra största sannolikhet defekt NVIDIA-grafikkort som på så många av den modellen. Apple har mycket riktigt ett reparationsprogram som gör att du får kostnadsfritt byte av logikkortet om datorn är köpt inom tre år. Bara att knalla in till verkstaden och säga att du tror att du har "Nvidia-problemet" så löser det sig.

fick precis samma problem som du med upprepande uppmaningar att starta om, då var det ramminerna det var fel på.

Återkopplar... Jag lämnade in min Macbook pro hos DD Datadistribution vid medborgarplatsen i Stockholm den 4/1 och kunde idag den 11/1 hämta den efter att de bytt logikkort. Snabb service!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-05 13:03

Sitter med en MacBook Pro modell 1,1 på 2GHz, ser ut att vara samma problem. Problemet kommer och går lite. Är det logikkortet eller finns det någon mjukvaruuppgradering att göra?

1
Bevaka tråden