Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera Voddler

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I out there!
Installerade Voodler på burken, men ack, så mycket problem. Nu försöker jag radera applikationen, men förgäves! Jag har full behörighet till datorn och har kollat via Info att det inte är låst. Utan texten "Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har behörighet att öppna en del av objekten." dyker upp.
Är det någon som har ett tips?!
Tack o hälsningar
Gjert M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 18:15

Voddler ligger ständigt och kör ett program i bakgrunden som heter vNet (har jag för mig). Gå in i Aktivitetskontroll och avsluta detta först - testa att radera Voddler igen sedan.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-30 18:24

Du avinstallerar med medföljande program.

Sorry, men hittar inget sånt aktivitetskontroll....

Försökte avinstallera oxå...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-30 18:45
Ursprungligen av knsiper82:

Försökte avinstallera oxå...

Vad hände då? Du kan inte bara säga så och förvänta dig att vi ska komma med nya förslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 18:35

Öppna Terminal och skriv följande:

sudo rm -R /Applications/Voddler

Skriv sedan in ditt lösenord när den begär det.

Kommandot ovan förutsätter att Voddler ligger i din Program-mapp och att det inte heter något annat än exakt "Voddler". Om så ej är fallet, ange i stället sökvägen till där det ligger hos dig.

Hmmm, skriver mitt användar lösen men den vill inte kännas vid..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 18:49
Ursprungligen av knsiper82:

Hmmm, skriver mitt användar lösen men den vill inte kännas vid..

Om du har ett root-konto är det dess lösenord du ska ange när sudo-kommandot frågar. Har du inget root-konto måste du ange ett administratörslösenord.

Det var det jag menade, mitt ad-lösen...

Så här svara Terminal:

Last login: Wed Dec 30 19:31:54 on ttys000
Macintosh-115:~ gjertmagnusson$ sudo rm -R /Applications/Voddler
Password:
rm: /Applications/Voddler: No such file or directory
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 19:59

Det den säger är att den inte hittar något som heter exakt "Voddler" och som ligger i programmappen. Då måste det vara så att det är stavat på något annat sätt.
Gör så här i stället så blir det enklast. Skriv bara "sudo rm -R" följt av ett mellanslag. Sedan drar du in symbolen för Voddler från programmeppen till Terminalfönstret. Då skrivs den korrekta sökvägen automatiskt in. Tryck sedan retur.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-30 20:45
Ursprungligen av Rajje:

Skriv bara "sudo rm -R" följt av ett mellanslag.

Det där kan ju sluta i total katastrof om man råkar göra fel, kanske inte bästa tipset till en nybörjare Inte om man står i / iaf...

Thanks, vad gjorde man utan er därute i cybervärlden.... Tack Rajje och ett Gott Nytt År.
Gjert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 21:38
Ursprungligen av knsiper82:

Thanks, vad gjorde man utan er därute i cybervärlden.... Tack Rajje och ett Gott Nytt År.
Gjert

Detsamma!

Ursprungligen av studiox:

Det där kan ju sluta i total katastrof om man råkar göra fel, kanske inte bästa tipset till en nybörjare Inte om man står i / iaf...

Du har rätt. Det är definitivt värt att påpeka (för framtida läsare av denna arkiverade tråd om inte annat) att om man tänker använda kommandot sudo bör man egentligen veta vad man sysslar med. Använder man sudo framför att kommando, genomförs kommandot utan några varningar eller begränsningar vad man än skriver. Det är därför noggrant att följa anvisningarna jag skrev ovan på pricken och inte t.ex. trycka retur innan man sett till att rätt sökväg blivit inklistrad.

Men har man en bra backup spelar det så klart ingen roll hur mycket man än fuckar upp systemet.

Whatsoever, det fungerade, nybörjare, ja kanske när det gäller den inre strukturen, men jobbat professionellt med Mac se'n mitten av 80-talet...

Edit: Verkar åtgärdat nu...

Mvh Pontus

Senast redigerat 2010-01-06 22:48
Ursprungligen av knsiper82:

I out there!
Installerade Voodler på burken, men ack, så mycket problem. Nu försöker jag radera applikationen, men förgäves! Jag har full behörighet till datorn och har kollat via Info att det inte är låst. Utan texten "Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har behörighet att öppna en del av objekten." dyker upp.
Är det någon som har ett tips?!
Tack o hälsningar
Gjert M

Jag har också Voddler installerat på min MacBook Pro, fast utan problem. Vad hade du för problem med Voddler ? (bara nyfiken)

  • Medlem
  • 2010-01-02 00:20

Jag drog bara ner programmet + voddler tray i papperskorgen. Tog bort det från autostart också? Riskerar man att ha kvar skiten nu eller några dumma inställningar?

Avinstallera knappen var ju bara ett skämt iaf.

Att installera voddler är ju som att installera ett virus. Jag ångrar verkligen att jag smutsade ner min dator med det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-02 16:34

Skaffa AppDelete så får ni bort allt skit. Och btw, i VoddlerTray ikonen så finns ju "Uninstall Voddler"?

  • Medlem
  • 2010-01-03 00:55

Inget hände när jag använde uninstall. Försökte tre gånger.

Ursprungligen av SFB:

Inget hände när jag använde uninstall. Försökte tre gånger.

Jag har exakt samma problem. Jag skriver in lösenordet när Voddlertray frågar och sen händer inget. Så nu drog jag bara programmet till papperkorgen och hoppas på att inget dumt ligger och kör i bakgrunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 14:54

Hmm, försökt AppDelete? Ladda ner det, dra Voddler ikonen på programmet och AppDelete leta rätt på all filer som tillhör Vodler t.ex. .plist och sånt.

Ha, ha det var det enda som fungerade med Voddler hos mig - avinstallationen gick smärtfritt. Det verkar som att programvaran beter sig väldigt olika beroende på var den befinner sig.

Nu använde jag den inbyggda avinstalleraren, annars använder jag ibland AppCleaner, som brukar fungera bra. Är väl i princip likvärdig med AppDelete(?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 17:43
Ursprungligen av marQz:

Hmm, försökt AppDelete? Ladda ner det, dra Voddler ikonen på programmet och AppDelete leta rätt på all filer som tillhör Vodler t.ex. .plist och sånt.

Prova även AppZapper.

Ursprungligen av iMats.r:

Prova även AppZapper.

Även AppCleaner funkar fint.

Har också haft megaproblem med Voddler

http://www.99.se/mac-os-x/273843-burken-startar-ploetsligt-stopptecken-pa-skaermen.html

Btw, efter detta försökte jag köra Voddler på min Windows 7 som jag kör på min Mac under VMWare Fusion 3. Efter installation kunde jag inte köra Voddler för att jag hade tydligen generich OpenGL drivers.

Har ni kontaktat Voddler och deras support för avinstallation, det är väl ett naturligt val?

Det finns sedan 2 dagar en uppdaterad klient där de har fixat problem med avinstallation i Snöleoparden.

Ursprungligen av pmarriott:

Det finns sedan 2 dagar en uppdaterad klient där de har fixat problem med avinstallation i Snöleoparden.

Jag laddade ner Voddler runt 23-tiden i går kväll, i morse upptäckte jag att min Imac blev slå på nätet när jag surfade. Klickade på Voddler ikonen högst upp på menyraden och texten avinstallera kom fram eller om det stod uninstall, hur som helst, efter det blev min iMac som en raket. Kör MAC OS X Version 10.6.2

Bevaka tråden