Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man rekonditionera batteriet?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macbook Pro:s batteri kapacitet är nu på 93% efter 21 månader. är det normalt?
Kan man "rensa" batteri så det blir bättre?

/J

Följer du Apples instruktioner för kalibrering så är det allt du kan göra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-12 19:52
Ursprungligen av jojosurf:

Macbook Pro:s batteri kapacitet är nu på 93% efter 21 månader. är det normalt?
Kan man "rensa" batteri så det blir bättre?

/J

Jag skulle rent av säga att det är BRA.

Ursprungligen av jojosurf:

Macbook Pro:s batteri kapacitet är nu på 93% efter 21 månader. är det normalt?
Kan man "rensa" batteri så det blir bättre?

Helt oki. Min Macbook har 94% efter 26 månader.

Se till att kalibrera batteriet varja månad.

Hur ser du att det är 93% ? I menyraden eller har du kört CoconutBattery
för att se vad batteriets kapacitet ligger på ?

LCR

Har kört CoconutBattery. Ok ska bli. ska kalibrera. tack för tips.

/J

93% låter otroligt bra!

Hej och god fortsättning. efter ha kalibrerat batteri blev det inte bättre. fortfarande på samma 93% men det är ju okej.

/J

Hur många laddcykler har du gjort med batteriet? Det är väldigt avgörande för hur mycket kapacitet du har kvar i ett gammalt batteri.

Ursprungligen av hummel:

Hur många laddcykler har du gjort med batteriet? Det är väldigt avgörande för hur mycket kapacitet du har kvar i ett gammalt batteri.

Det håller jag inte med om, jag håller på med flertalet gamla (?) MacBooks
ock liknande och ibland kan batterier ha 50 cykler men dålig kapacitet
och ibland ser jag batterier med 300 cykler och mycket hög kapacitet.

För den delen, vad avgör EN CYKEL ? Hur lågt måste batteriet urladdas
och hur högt måste den sedan laddas ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Det håller jag inte med om, jag håller på med flertalet gamla (?) MacBooks
ock liknande och ibland kan batterier ha 50 cykler men dålig kapacitet
och ibland ser jag batterier med 300 cykler och mycket hög kapacitet.

För den delen, vad avgör EN CYKEL ? Hur lågt måste batteriet urladdas
och hur högt måste den sedan laddas ?

LCR

Enkelt uttryckt så är antalet cykler det som avgör prestanda/livslängd på ett batteri. Men batterier är en "färskvara" så när det får några år på nacken tappar det kapacitet utan att man använder det, det sker en kemisk reaktion (åldring) som man har svårt att på verka.

När det gäller cykler på moderna batterier (Li-Ion, LiPo) så är en cykel när du laddat ur batteriet med dess kapacitet. Exempelvis ett laddat batteri laddas ur till 80% laddning och laddas upp igen, då är det 0.2 cykler. Ladda ur batteriet till 80% laddning fyra gånger till och du har nu "avverkat" en laddcykel. Tag samma batteri och ladda ur till 40% och ladda fullt, ladda sedan u till 60% och ladda då är det en laddcykel.

Hoppas förklaringen blev förståelig.

Ursprungligen av hummel:

Exempelvis ett laddat batteri laddas ur till 80% laddning och laddas upp igen, då är det 0.2 cykler. Ladda ur batteriet till 80% laddning fyra gånger till och du har nu "avverkat" en laddcykel.

Hoppas förklaringen blev förståelig.

Huh ?!

4x 0.2 ≠ 1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 14:38
Ursprungligen av LCR:

Det håller jag inte med om, jag håller på med flertalet gamla (?) MacBooks
ock liknande och ibland kan batterier ha 50 cykler men dålig kapacitet
och ibland ser jag batterier med 300 cykler och mycket hög kapacitet.

För den delen, vad avgör EN CYKEL ? Hur lågt måste batteriet urladdas
och hur högt måste den sedan laddas ?

LCR

Håller med. Dessutom så säger inte kapaciteten heller speciellt mycket. För mig innebar 2% nedgång i hälsa 1 timmes nedgång i batteritid (vad jag kan minnas hade jag inte 50h batteritid från början).

Vad som är relevant ur kemisk synvinkel lär ju involvera fler variabler än antal cykler men formellt räknas en cykel bara som 100% kumulativ urladdning.

0.2 + 4 x 0.2 = 1, skrev jag inte så?

Ursprungligen av hummel:

0.2 + 4 x 0.2 = 1, skrev jag inte så?

Ah, "ladda ur batteriet 4 gånger till"

Jo...

LCR

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2009-12-30 05:44

Apropå ingenting så har min övernaturliga macbook genomlidit 900 laddningscykler och har "Normal" hälsa (88%). Batteritiden har inte sjunkit något dramatiskt, kanske 30-60 minuter, men det tror jag mest beror på att alla program och OS kräver lite mer av datorn än för 2-3 år sedan.
Lustigt att de nya 7 timmars batterierna marknadsförs att ha dubbelt så längre hållbarhet än tidigare generationer (nya: 1000, gamla: 500 cykler), när mitt gamla macbookbatteri hittills klarat 900.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-03 15:08

Wow, idag störtdök batterihälsan från 88% (905 cykler) till 25% (907 cykler). Luktar en aning skumt om det här.. Nåväl, allt varar inte för evigt.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-01-05 20:30

Min nya MacBook Pro (köpt i Juli) med 7 timmars batteriet var bra i början, höll ca 7 timmar, men det höll inte länge, nu går den 1,5 -2 timmar innan den är helt slut och stänger av, fast iStat säger 97% health och 119 cycles...skall testa att kalibrera igen.

  • Medlem
  • 2010-01-05 21:39
Ursprungligen av Ken:

Min nya MacBook Pro (köpt i Juli) med 7 timmars batteriet var bra i början, höll ca 7 timmar, men det höll inte länge, nu går den 1,5 -2 timmar innan den är helt slut och stänger av, fast iStat säger 97% health och 119 cycles...skall testa att kalibrera igen.

Det låter mysko.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 22:27

En kalibrering kan aldrig öka din kapacitet på ditt batteri, bara ge en mer korrekt bild av ditt batteris kapacitets vid kalibreringen.

1
Bevaka tråden