Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver man "⚡"?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har plötsligt hamnat i behov av att skriva symbolen ⚡ (just detta tecken är inklistrat från en websida.). Nu har jag googlat och försökt få hjälp av teckenvisaren och tangentbordsvisning i macOSX men jag lyckas ändå inte klura ut hur man skriver ⚡. Finns det något AC⚡DC-fan eller blixtledarförsäljare där ute som brukar använda symbolen? Jag skulle bli glad för hjälp.

Gott Nytt år!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-29 21:04

Alla symboler finns inte i alla typsnitt, PopChar är ett program där man kan se vilka symboler som finns i vilket typsnitt.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-12-29 22:47

Du skulle kanske kunna skapa ett eget typsnitt enligt Create a font from your own handwriting - fontcapture.com (tips från Goflorp i en annan tråd), där du t.ex. skriver bokstaven s som ⚡

Bra tips! Inte fullt så simpelt som jag hade hoppats, men likväl bra tips. Tack!

Om du vill se varenda tecken som varenda typsnitt i datorn kan åstadkomma:

Se till att du in Inställningar/Tangentbord har kryssat i att du vill se
"Visa tangentbords- och teckenvisaren i menyraden" - alltid bra ha den där.

KLicka på den upp i menyraden, välj "Visa Teckenvisare".

Nu kan du grotta ner dig i typsnitt till höger och vänster.

Skulle du hitta just det typsnittet du behöver som en .TTF-fil ute på nätet.
Dubbelklicka på den och den läggs till bland dina typsnitt.

Du får tänka på att om du skickar en fil till ngn annan så kanske mottagaren
inte har det typsnittet och då visas dina blixtar kanske som ngt helt annat...
Många program har ett val som säger "inkludera använda typsnitt i dokumentet"

Skall du visa det på nätet - på en webbsida - hamnar vi i nästa diskussion...

Nedan bild visar min Teckenvisare när jag visar MacKeyCaps (kul typsnitt)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-30 00:56

Jag tror folk har missförstått det här en aning. Blixten ska gå att skriva utan att byta typsnitt, hela den här sidan är ju tex i Lucida Nånting, och blixten visas där utan att vara inklistrad som en bild (testa tex att zooma in här, blixten skalas upp "skarpt"). Det är precis som med hjärtat som dyker upp på facebook hela tiden. Med andra ord så går de att skriva i de vanliga typsnitten, frågan är ju bara hur..?

Edit: här är många fler: http://thenextweb.com/TwitterKeys/keys.php
Det verkar som att det bara går att kopiera och klistra in tills vidare.

Edit 2: Och här är alla: http://www.utf8-chartable.de/unicode-utf8-table.pl (välj de olika Symbols grupperna under Block om du inte vill lära dig skriva Koptiska)
De smög sig in med UTF-8/Unicode tydligen. Tycker dock att det är ltie synd att OS X inte kan visa runor

Senast redigerat 2009-12-30 01:11

Hittar tecknet och vilka typsnitt det ingår i.

Men info om vilken tangentkombination man trycker för att få det...
Det vete fan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-30 14:45

riktiga citattecken är en annan kul grej, provade att googla och med riktiga citattecken - "här är oriktiga" - “här är riktiga” - och hittade fler svar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-30 14:47

(fast hur var det nu... i svenskan använder vi inte olika utseende som ovan va? ”så här ska det väl se ut?”... ligger på shift äpple m

Det där med att visa tecken-tabell i meny-raden fungerar inte för mig? Den klickas ur när jag väljer "show all" och inget visas i meny-raden.. får inte tangentbordet att lysa heller?

shift+äpple+m ger ingenting på min dator..

Vad gör jag för fel?

det ska vara shift-alt-m

aaaaaaaah..

men jag kan fortfarande inte få fram belysningen?
tecken-panelen, den kanske bara är där om man har flaggan i menyraden?

Ursprungligen av klarabara:

aaaaaaaah..

men jag kan fortfarande inte få fram belysningen?
tecken-panelen, den kanske bara är där om man har flaggan i menyraden?

Nä, men du måste slå på att den skall visas, gå in på Inställningar/Tangentbord, kolla längst ner

Ursprungligen av Goflorp:

Nä, men du måste slå på att den skall visas, gå in på Inställningar/Tangentbord, kolla längst ner

Jag vet, har klickat där mååånga gånger nu. Men inget händer. Så fort jag väljer "show all" så har inget skett alls. När jag kollar igen så är det urklickat igen. Hur ska det se ut i menyraden egentligen?

Precis samma sak för mig, någon som har ett svar?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-12-30 18:03
Ursprungligen av vilsen_lillebror:

Jag har plötsligt hamnat i behov av att skriva symbolen ⚡ (just detta tecken är inklistrat från en websida.). Nu har jag googlat och försökt få hjälp av teckenvisaren och tangentbordsvisning i macOSX men jag lyckas ändå inte klura ut hur man skriver ⚡. Finns det något AC⚡DC-fan eller blixtledarförsäljare där ute som brukar använda symbolen? Jag skulle bli glad för hjälp.

Det här funkade för mig:

Gå in i menyn Redigera, välj Specialtecken… (om Specialtecken… inte syns där får du gå till Findern och välja Redigera –> Specialtecken… därifrån).

Ett fönster öppnas där du väljer Unicode och under kolumnen Titel går du ner till "Diverse symboler" (rad 00002600). I den nedre rutan dyker det upp en massa symboler, där du kan hitta ⚡ som du väljer och sedan knappen Infoga, så hamnar tecknet där du hade insättningspunkten. Sedan kan du ändra typsnitt och storlek som du vill ha det.

Trådskaparens problem att skriva två blixtar KANSKE kunde ha nytta av följande lilla tips från TUAW:

Mac 101: Making Text Replacement Work

Man kan "dressera" OSX till att ersätta viss text med en annan, OSX har detta inbyggt. På PC brukar det väl vara en funktion i Word, att om man skriver "coh" så rättas det till "och"
(c) och (R) blir korrekta symboler för copyright och registerat varumärke.

Tänkte att det borde inte vara svårt lägga in att "sss" byts ut mot blixtarna...

Fick det att fungera! Gjorde en programuppdatering, startade om ett par gånger. Kopplade in och ut tangentbordet. Bokstavligen det sista jag gjorde var
1 systeminställningar tangentbord
2 kryssa i ruta
3 klickade byt batterier tangentbord
4 klickade ställ in bluetooth-tangentbord
5 stängde ned
6 startade om

Fick upp en sådan skön Sverige flagga där det står sv tangentbord och den ersattes sedan av den gråa symbolen man är ute efter (ser ut som en microvågsugnsymbol).

Tror inte det fanns något bakom metodiken i mina steg utan snarare en slump. Men vem vet.

Lime

1
Bevaka tråden