Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL-modem?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-05-14 09:43

Funderar på att skaffa ADSL för min surffakturor börjar bli farligt höga, och mer än halva tiden går åt att vänta på sidor att ladda ner..... så in i vassen trögt.
Hur som helst, ADSL står som ett bra alternativ till min butget, men vad är det för moden man får med i abonemanget, är det något att ha eller ska jag köpa ett eget och isåfall vilket rekomenderar ni kuniga och pålästa gurus.
Min enda önskan är att den ska vara det bästa, kunna allt och vara enormt billigt. ,.......glöm det, en vetig produkt som funkar med OS9.1 och iBook.;)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 09:48

Köp vilket ethernetmodem som helst så länge din leverantör klarar av det (ibland är det problem med Ericsson och Orkitt-modem så köp inte dom). Zyxelmodem brukar vara bra. Undvik alla USB-modem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-14 15:37

Billigaste ethernet-modemet jag hittat är DLink DSL-300, och det billigaste stället jag hittat det på är http://www.cerico.com

792kr med porto

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 16:37

Cygni,

Jag har just fått bredband (LAN) installerat via Bredbandsbolaget, vilket gör att jag snart har ett Alcatel-modem till övers.

500:-

Intresserad,

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 22:31

Kan bara hålla med romanenko. Köp ett Ethernetmodem. USB-modellerna är ett elände med strulande drivrutiner. Ethernetmodemen behöver bara en webläsare...

Har du råd satsa också på en Airportstation eller motsvarande router och ett Airportkort. Din vardag kommer att förändras radikalt.
Som skrev början av det här vid köksbordet och slutet i sängen.

Att behöva bära med sig datorn hela tiden...Jobbigt!!
Min G4 skulle bli lite väl tung till slut*skr*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 21:30

Men tänk vad stark du skulle bli:D

SKAFFA ETT BILLIGT NYTT D-LINK, DOM HAR 5 ÅRS GARATI OCH FUNGERAR BRA

F

Jag har två Nokia, båda fungerar klockrent!

  • Medlem
  • 2004-01-10 19:30

Jag råkar ha exakt samma funderingar och undringar som Cygni (också Ibook samt en 8600 med 9.1) och har fått tag i ett Ericsson AT314. Kan jag envända det, tror ni? Eller funkar inga Ericssonmodem bra? Tänkte ha det till Bostreams ADSL-tjänst iscream (?).

Spelar det någon roll vilken ISP man har? Har sett i handeln, Kjell & co, att de påstår att deras Topcommodem funkar till Telias ADSL, men funkar de då lika bra till Bostreams?

  • Medlem
  • 2004-01-10 19:47

Jag har ett Nokia-ADSL modem över... den har 4 Ethernetportar och kan användas som hub också… Du kan få den för 300:-

Beror ju också på vad man söker. Bara modem? Eller en router med NAT? Eller rent av en riktig brandvägg? Och kanske en inbyggd 802.11-accesspunkt?

Själv uppskattar jag enkelthet och funktion och då är PowerBit Safegate ett bra val. Svensktillverkat dessutom. Både brandvägg, ADSL-modem och 802.11-accespunkt. Hanterar dessutom inloggning hos alla svenska ADSL-ISP:er, inkl. Telia.

Är man bara ute efter att en ethernetport att stoppa nätverkssladden i så duger vilket Skanova-godkännt modem som helst skulle jag tippa.

  • Medlem
  • 2004-01-11 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Jag har ett Nokia-ADSL modem över... den har 4 Ethernetportar och kan användas som hub också… Du kan få den för 300:-

Låter intressant. Han jag fått Ericssonmodemet vill ha 400:-. Om det funkar kan jag tänka mig att köpa det. Hubfunktionen - skickar den samma trafik då till alla datorer eller delar man upp den som i en switcher (som ju inte är en hub. ??!!)

Det jag är intresserad av är att få en fast uppkoppling så billigt som möjligt. Jag tycker att det är surt att betala 2000 bara för att få börja surfa och vill därför hitta billigt modem etc. Jag hade tänkt mig att koppla in tre apparater, de två macarna jag nämnt innan och min sambos PC. Hade därför tänkt ha en router med inbyggd brandvägg att koppla till efter modemet. De med allt i ett funktion är ofta dyrare än flera apparater med separat funktioner har jag fått för mig, därför söker jag ett billigt modem samt en router och den vet jag att jag kan köpa hos Telia i Lund för 375:-. Om nixons modem kan switcha och är utan brandvägg får jag väl ha mjukvaruvägg kanske, lite onödigt att köpa hårdvara bara för den funktionen.

Trådlöst är onödig lyx för mig.

1
Bevaka tråden