Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sekunderna slut 2038

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-29 18:18
  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-29 18:24

Och som vanligt borde väl AB ha experter som kan lösa detta? De brukar ju ha experter till allt, eller så hittar de någon som lägger kommentaren "Jag har jobbat med xxxxx i över 30år, detta är det värsta jag har sett under hela min tid"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-29 18:26

Det hade varit roligt om aftonbladet haft ett riktigt repotage om detta, istället för en brutalt dåligt skriven artikel och en domedagsrubrik.
Att gå in på detalj och beskriva hur variabeln är definerad. Vad är signed integer är osv.

Men men, kan ingen bara testa att ställa fram klockan till 2038 på en 32bitars mac med osx eller linux och se vad som händer, så kan vi på 99 visa världen hur katastofalt detta är.
För klockan slår ju bara runt, och det behöver inte medföra problem öht.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-29 18:29

Med tanke på att lösningen står i artikeln så känns det verkligen som en klassisk tidningsanka.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-29 18:33

Men jag ställer mig lite kritiskt till vilka system som detta kan bli ett problem för. De nämner banker och flygsystem. Men de banker och flygsystem som kör unix idag, de sitter nog inte på 32bitar mycke länge till om de sitter på det idag. För det är nu inte allt för många unix-leverantörer kvar där ute för denna stordatormarknad.

Det är snarare embedded-prylar som körs på 32bitars arm eller geode-cpuer eller liknande, som har en 32bitars linuxkärna som kan vara kvar ett tag.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-29 18:34

Frågan är om det egentligen är en bugg. Det är ju ett system som varit igång extremt länge (om man jämnför med senaste årens utevckling inom data/IT), och det är väl snarare en matematisk begränsning än en bugg.

Som nämnts ovan så bryr sig datorerna i sig inte om detta så mycket, tidsräkningen börjar egentligen bara om från noll. Men det är nog snarare system som förlitar sig mycket på tidspunkter (journalsystem mm) som kommer få nippran när tiden slår om.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-29 19:02
Ursprungligen av Drakfot:

Frågan är om det egentligen är en bugg. Det är ju ett system som varit igång extremt länge (om man jämnför med senaste årens utevckling inom data/IT), och det är väl snarare en matematisk begränsning än en bugg.

Som nämnts ovan så bryr sig datorerna i sig inte om detta så mycket, tidsräkningen börjar egentligen bara om från noll. Men det är nog snarare system som förlitar sig mycket på tidspunkter (journalsystem mm) som kommer få nippran när tiden slår om.

Allt som använder sig av certifikat kommer att sluta fungera då certifikaten inte längre gäller. Men det är ett mycket litet problem. Om man nu är orolig så
kan man hitta flera datum att oroa sig för på:
Merlyn - Critical and Significant Dates - J R Stockton
Jag är dock lite skeptisk till den sista, då den inte tar med universums expansion och att fler och fler partiklar hamnar utanför vår händelsehorisont.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-12-29 19:04

Mina sekunder är definitivt på upphällningen 2038.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-29 19:14
Ursprungligen av Le:

Mina sekunder är definitivt på upphällningen 2038.

Oj då !

Men jag fattar inte varför en dam (ursäkta, inte könsriktad) som kan unix (eller hört från annat håll) meddelar för alla övrigt och vi övriga bli chockad ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-29 18:38

Kan bara ställa klockan till 2038.01.01 01.00.00 på min PB G4 och den tickar på.

...Men tror ni inte de delar ut nya då ?

Tänk om det inte händer... huga! Då går väl världen under då...

Då är jag 71 bast, och startar inte min dator den dagen så skiter jag nog i det...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-29 19:19
Ursprungligen av Goflorp:

...Men tror ni inte de delar ut nya då ?

Tänk om det inte händer... huga! Då går väl världen under då...

Då är jag 71 bast, och startar inte min dator den dagen så skiter jag nog i det...

2038 tillåter inte FRA att du stänger av din dator, eller FRA's dator eller vem det nu är som äger oss.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-29 19:26

Apple verkar vara förutseende !

Texten i Aftonbladet: Lösningen är att byta ut 32-bitar systemet mot 64-bitar

Hur sant är det eller är det allting totalt fel av Aftonbladet ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-29 20:45
Ursprungligen av REP:

Apple verkar vara förutseende !

Texten i Aftonbladet: Lösningen är att byta ut 32-bitar systemet mot 64-bitar

Hur sant är det eller är det allting totalt fel av Aftonbladet ?

Det är sant, det är bara 32bitars *nix-operativsystem som är påverkade. Och inom några år är det nog löst för alla persondatorer. Däremot sitter det många med cisco, dlink och massa andra produkter som har en 32bitars linuxkärna i botten. De kan ha detta problem ett bra tag till.

Det finns fler lösningar på problemet också, men det är onödigt att lägga ner resurser på att arbeta på dessa när problemet är självlöst så småningom.

Ursprungligen av pme:

2038 tillåter inte FRA att du stänger av din dator, eller FRA's dator eller vem det nu är som äger oss.

jag var djupt ironisk, din kommentar var bara dum.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-29 19:35
Ursprungligen av Goflorp:

jag var djupt ironisk, din kommentar var bara dum.

Jag önskar att min kommentar också var ironisk.

Ursprungligen av pme:

Jag önskar att min kommentar också var ironisk.

Du, plutten, drop it. Det är Jul.

Följ min tråd om PGP istället, så kan FRA ta sig i häcken.

http://www.99.se/99lounge/273688-vi-pillar-med-pgp-stark-kryptering.html

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-29 19:58
Ursprungligen av Goflorp:

Du, plutten, drop it. Det är Jul.

Följ min tråd om PGP istället, så kan FRA ta sig i häcken.

http://www.99.se/99lounge/273688-vi-pillar-med-pgp-stark-kryptering.html

Julen är över. Homeland security kommer och vill ha din nyckel ala Storbritannien. PGP löser dessutom bara problem med att dölja vad som meddelas, inte med vem du har kontakt med.

Ursprungligen av pme:

Julen är över. Homeland security kommer och vill ha din nyckel ala Storbritannien. PGP löser dessutom bara problem med att dölja vad som meddelas, inte med vem du har kontakt med.

Det där är redan löst, du lägger ut ditt meddelande i etern, men det är bara den som har rätt nyckel som kan läsa det.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-29 21:33
Ursprungligen av akerstrom:

Det där är redan löst, du lägger ut ditt meddelande i etern, men det är bara den som har rätt nyckel som kan läsa det.

Det är bara lite dåligt med fungerande kanaler. Mängden brus måste vara stor för att inte dubbelriktad kommunikation ska kunna avslöjas. Det fungerar kanske i teorin men inte i praktiken till skillnad från pgp som i praktiken löser sitt problem.

Ursprungligen av pme:

Julen är över.

inte då!
julen varar till tjugondedag jul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 16:57
Ursprungligen av gabriela:

inte då!
julen varar till tjugondedag jul.

:confused::D om du säger så kör vi på det..

Jag får väl plocka in den barrande granen igen då .... hehehehe.

Den har fått sockervatten hela tiden. Den drack litervis...

2038 låter som titeln på en katastrof film

Den som lever får väl se sa kärringen till gubben. Eller var det tvärtom

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-29 19:23

Idag pratade dom även om detta på vetenskapsradion på P1
2038-buggen hotar datorer globalt - Vetenskapsnyheter - sr.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 22:55

Läs Wikipedia-artikeln om ni vill ha mer kött på benen...

Year 2038 problem - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 15:40

Nästan all hårdvara/mjukvara i dag borde väl rimligtvis vara utbytt om 28 år, eller?

så tänkte man väl 1972 också...

sedan kan det vara ett problem redan idag i vissa fall då man behöver hantera framtida tidpunkter.
Year 2038 problem - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 16:18

Jo, men det är väl bara att byta ut integer mot long då. Det är ju inte nödvändigt att köra ett 64bitars os för att göra det. Man har ju dessutom 28 år på sig att fixa till det i en uppdatering.

Long är faktiskt också 32 bit på OS X om du kompilerar för 32-bit. C-standarden säger att long måste vara minst lika lång som en int, men inte att den måste vara längre.

Dessutom är en int fortfarande 32-bitar, även om du har en 64-bitdator. I C allså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 16:33

Okej long long då, den är ju 8 bytes även i ett 32bitars system. Min poäng är att man kan ha större datatyper än 32 bitar i ett 32 bitars system.

SuperDuperMegaMightyFuckingLongWord ?

Bevaka tråden