Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på ritplatta?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, jag har en Macbook och skulle till den vilja ha en liten och snygg ritplatta.
Helst vit, då resten av min datorpark (skrivare, skanner, iPod, mus, etc.) är vita. Finns det över huvud taget några vita ritplattor?
Då jag både har begränsat utrymme och begränsad ekonomi så får den väldigt gärna vara liten och billig. Helst wide eftersom Macbooken är det, men det är inget måste.

Så. Kom med tips på små, vita billiga ritplattor. Det är Wacom som gäller, eller hur?

Tack på förhand, och gott nytt år på alla som läser detta. Vare sig de svarar eller inte.

wacom är ju bra... men dyra. thrust är bra för konsumenter men har inte drivare för osx... så wacom?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-01-03 13:42

Personligen så skulle jag nog påstå att det är Wacom som gäller samt att du nog får lov att lägga lite pengar om du vill ha en bra platta, A5 eller större bör man ha (även om det säkert finns de som nöjer sig med A6), själv funderar jag på en uppgradering till till en Intous3 A4 men det finns lite annat som behöver köpas först..

/mludd

http://www.idg.se/2.1085/1.212793/ny-ritplatta-fran-vistablet-utmanar-wacoms-herravalde

Vad tror ni om dessa? Någon som provat?

(vet inte om jag lånar rätt tråd nu, finns massa med Wacom.. slå mig eller flytta detta inlägg om ni vill )

Denna använder kompisen och han är nöjd.

http://www.dustinhome.se/pd_5010198222.aspx

Ursprungligen av Blackroom:

Denna använder kompisen och han är nöjd.

WACOM BAMBOO FUN SMALL USB - Produktinformation

Har den med. Snygg och trevlig att använda. En bonus är att det följer med extra spetsar till pennan (kanske är standard, vet inte), för att alltid ha dem till hands har jag lagt dem i pennans ställ som är ihåligt :).

Vet inte om du köpt än men ett tips är att du väljer en storlek större än du tänkt dig, tex A5 istället för A6 etc. Jag hade tänkt köpa den mindre men så blev jag rekomenderad att ta A5 istället och jag har inte ångrat mig sedan dess.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-18 13:31

Hade en Wacom A6 tidigare, men sålde den då den alltid kändes för liten. Blir en ny snart och då absolut inte mindre än A4

Provat deras kameror och det känns... billig kineskopia, trög i menyer osv.

Plattan tror jag du kan räkna med att den fungerar, men har troligen sopig "känsla" och förmodligen hälften av finesserna som en Wacom har.

Köper du en Wacom har du ritplatta i femton år.

Har själv en liten A6, som är jättegammal - den vart helt ROSA, så jag har maskerat lite och sprayade den vit...funkar som ett spjut och drivrutinen är jättebra.

Dags att "kladda" lite före årsskiftet och en liten ritplatta skulle vara kul att ha
Har kollat Wacom men blir inte klock på skillnaden mellan
* Wacom Bamboo Pen & Touch
* Wacom Bamboo Fun Pen & Touch
Den senare kostar en hundring mer och det följer med Photoshop Elements

Någon som vet om det finns andra skillnader?
Hittar inget i specarna eller på Wacoms egna sidor och Google har inte varit min vän
En hundring är inte mycket - om man får något för den ...

Tror att det är programvaran som skiljer. Flera av de medföljande programvarorna (förutom PSE antar jag) är Windows-only. Så var det för något år sen i alla fall.

Det man skall undvika är den tidigare snikmodellen One.

Har varit sugen länge på en ritplatta till mig själv och barnen. Får väl se om man inte slår till på en Bamboo snart. Undrar om jag inte har någon gammal version av Alias SketchBook liggande som skulle passa bra.

Kör en bamboo - utan touch. Görnöjd.

Inte ont i armen heller längre....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 15:10

Hur funkar det egentligen att skissa på en ritplatta? Jag föreställer mig att det är rätt svårt att få någon pli på var linjerna hamnar när de inte kommer upp där man håller pennan så att säga. Jag har ju sett ritplattor som har skärmar inbyggda men de är fruktansvärt dyra.

Hur bra som helst, hjärnan är flexibel Efter en liten stunds ritande så fungerar hand-öga-koordinationen precis som vanligt. Är dessutom måttligt imponerad av modellerna med inbyggd skärm - tycker det är nästan mer störande att jobba med något som försöker vara "precis" som ett skissark men inte lyckas, än med något som inte försöker alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 19:32
Ursprungligen av Samuel K:

Hur bra som helst, hjärnan är flexibel Efter en liten stunds ritande så fungerar hand-öga-koordinationen precis som vanligt. Är dessutom måttligt imponerad av modellerna med inbyggd skärm - tycker det är nästan mer störande att jobba med något som försöker vara "precis" som ett skissark men inte lyckas, än med något som inte försöker alls.

Ja just det. Det tänkte jag inte på. Ytan man ritar på är genomskinlig och linjerna hamnar vinkelrätt projicerat 2 mm under pennudden. Så länge man inte också tittar rakt vinkelrätt ned på plattan blir det problem...?

Jag ska ta mig tusan skaffa en ritplatta, jag tror det vore rätt smidigt. Speciellt om man hittar någon slags TeX konverterare. Jag snackade med en tysk som jobbade på en egen tolkare för några år sedan men han verkar ha lagt ned sitt projekt.

Kanske man kan ta hjälp av Maple, det har ju en funktion liknande det där. Har inte riktigt fått ordning på hur man använder den smidigt (inte utan ritplatta i alla fall)...

Om jag fattat det rätt har denna WACOM BAMBOO FUN SMALL USB ersatts med den nya serien
* Wacom Bamboo Pen & Touch (eller bara den enda)
* Wacom Bamboo Fun Pen & Touch

Själv valde jag Wacom Bamboo Pen & Touch Small
Kanske dumt/onödigt med touch eftersom den funktionen fått dålig betyg när PC för alla körde den på Windows - kan dock enligt en av kommentarerna bero på windows. Vi får se när den kommer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-31 16:15
Ursprungligen av macwitty:

Om jag fattat det rätt har denna WACOM BAMBOO FUN SMALL USB ersatts med den nya serien
* Wacom Bamboo Pen & Touch (eller bara den enda)
* Wacom Bamboo Fun Pen & Touch

Själv valde jag Wacom Bamboo Pen & Touch Small
Kanske dumt/onödigt med touch eftersom den funktionen fått dålig betyg när PC för alla körde den på Windows - kan dock enligt en av kommentarerna bero på windows. Vi får se när den kommer.

Kan man få en resention då du fått den?

Ursprungligen av mcrj:

Kan man få en resention då du fått den?

Nu har jag lekt med den ett tag

Storleken (small) känns rätt okey för mig

Pennan fungerar bra
- det blir snyggare och snyggare för varje dag, det är lite tillvänjning

Touchen är inte riktigt lika bra som på MBP men det krävs nog lite mer finjusteriangar och tillvänjning.

Plattan är snygg - svart med blanka och matta fält

Förpackningen är lite macig men med lite missar på detaljerna. Påsarna inte exakta utan vikta och tejpade, Lådan är riktigt snygg. Glömde lukta när jag packade upp så jag kan inte svara på den detaljen.

Riktigt kul att använda program som Scribbles och Rita. Har ännu inte gjort några större saker i Photoshop men det lilla jag använt den där fungerar den bra.

Någon som känner till något "post it lappar"-program som funkar med skrivpaltta?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-28 17:36

Tror att jag kommer att köpa denna efter nyår. WACOM INTUOS4 XL DTP - Specifikationer

Ursprungligen av MatsOlov:

Tror att jag kommer att köpa denna efter nyår. WACOM INTUOS4 XL DTP - Specifikationer

Ho, Ho, Ho här finns det en jultomte efter jul också!

Vem vet kanske jag blir frälst och följer dig i spåren vid nästa årsskifte
Just nu är det mest en kul grej

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-28 17:45

Moderskeppet har en del skrivet om Wacomplattor, jag rekommenderar att läsa deras text om att välja storlek: Storlek på en Wacom, Wacom resurscenter - Guide från Moderskeppet

Jag utgick ifrån deras lilla guide när jag valde platta nyligen och sparade en del pengar på att köpa en mindre platta än vad jag hade tänkt mig. Jag är mycket nöjd med mitt val.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-28 17:51

Har haft en A6 och upptäckte då att det inte går så bra att rita med en så liten, kanske skulle klara mig med en L, men jag har pengarna, så varför chansa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-28 18:06
Ursprungligen av MatsOlov:

jag har pengarna, så varför chansa

Du verkar ha bra koll (och gott om kosing ), det var mer ett referensinlägg för folk som funderar över att köpa sin första ritplatta. Själv ritar jag smått och trivs bra med min lilla platta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-28 19:00

Att köpa en wacom är bland de bästa investeringarna jag gjort. Min första var en Intous 2 A4 Platinum (usb) och det var väl nångång 2002-3. Ett par modeller senare sitter jag med en Intous 3 A3 och kommer aldrig mer gå ner till en A4. Mitt råd till alla som meckar grafik (eller har musarm) är att INTE köpa en förliten - ni kommer ångra er. Gör som jag istället.... hehe, lev på luft i ett par månader och köp en A4 eller A3'a. Finns garanterat begagnade intous 3 modeller ute nu när intous 4 har funnits ute ett tag.

Ända nackdelen med plattan är att man blir för bekväm med den och när man hamnar framför en dator med mus så känner man sig helt vilsen och väldigt obekväm.

Allt man behöver veta om Wacom-modellerna:
Wacom resurscenter - Guide från Moderskeppet

Genomgång av Bamboo-modellerna:
Wacom Bamboo - Modellen för alla - Guide från Moderskeppet
Genomgång av de "proffsigare" Intous-modellerna:
Wacom Intuos4 - Modellen för yrkesfolk - Guide från Moderskeppet

På mac är det Wacom som gäller, det är bara frågan om vilken modell man skall skaffa och här får väl plånboken avgöra. Alla andra har antingen undermåliga plattor eller undermåliga drivrutiner för plattan (hej Aiptek)

Älskar min Bamboo och kommer skaffa en annan, kanske större, pekplatta när jag börjar arbeta igen och är stadd vid kassa.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till möss och de tusen andra saker jag prövat.

Enda saken jag gillar förutom plattorna är Kensingtons stora kula.

Det blev aldrig någon ritplatta för min del, men nu när Wacom nyligen lanserade nya versioner av Bamboo så har man blivit sugen igen. Det är Bamboo Fun Pen & Touch Medium som jag är intresserad av, och jag undrade ifall det kanske fanns någon här som hade en sådan och kunde tänka sig att svara på några frågor om den?

Är det silvriga metall eller är det bara färgad plast?

Jag läste någonstans att det inte längre skulle vara en utbytbar sladd på Bamboo, kan verkligen det stämma? Inte kan väl Wacom vara så dumma att de levererar en ritplatta med en sladd på 1,5 meter utan möjlighet att byta ut den till en kortare när den i övrigt ser så anpassad ut för Mac-användare?

Till skillnad från Intiuos så levereras ju Bamboo med en penna med bara en spets, men kan man använda Intiuos-pennan och dess utbytbara spetsar till Bamboon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 17:21
Ursprungligen av Papperskatt:

Är det silvriga metall eller är det bara färgad plast?

Det är plast. Som jag skrev ovan känns den inte alls särskilt solid.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag läste någonstans att det inte längre skulle vara en utbytbar sladd på Bamboo, kan verkligen det stämma? Inte kan väl Wacom vara så dumma att de levererar en ritplatta med en sladd på 1,5 meter utan möjlighet att byta ut den till en kortare när den i övrigt ser så anpassad ut för Mac-användare?

Sladden är inte utbytbar på de nya modellerna och den är fortfarande ca 1,5 meter.

Ursprungligen av Papperskatt:

Till skillnad från Intiuos så levereras ju Bamboo med en penna med bara en spets, men kan man använda Intiuos-pennan och dess utbytbara spetsar till Bamboon?

Den Bamboo jag köpte levererades med 3 stycken extra spetsar.

I small sitter sladden fast

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 15:57

Nån som kan förklara hur rörelserna registreras? Är det en one-to-one mapping mellan skärm och ritplatta eller är det relativa rörelser som registreras? Så om jag ska rita en detalj nere i högra hörnet på skärmen, kan jag då använda hela ritplattan till den detaljen?

Bevaka tråden