Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att formatera FAT32 till MacOS Extended

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 01:25

Jag har precis köpt mig ett USB-minne på 32 GB som är formaterat som FAT32. Nu när jag vill formatera om det till Mac OS Extended (Journalförd).

Detta är vad jag hittils gjort:
Jag har i Disk Utility.app försökt att formatera men kommer bara till 50% innan det hänger sig. I hopp om att kunna få fram något error meddelande att gå på använde jag mig utav diskutil kommandot i terminalen, men även där stannade processen upp vid 50% - utan något error meddelande.

Eftersom den är FAT formaterad tänkte jag att Windows själva kanske hade bättre stöd för att formatera disken alternativt formatera om den till NTFS för att se om det gick bättre i Disk Utility, men i deras Disk Management stod det något i stil med att disken var GTD protected och det gick därmed inte att göra någonting även där.

Funderar på att eventuellt prova med GParted i Ubuntu bara för att försöka göra hela disken till free space. Vad tror ni om det? Eller har ni några förslag på nästa steg?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-29 02:21

Det är inte så att detta USB-minnet har en dold partition med programvara för kryptering mm som startas upp automatiskt när det kopplas in i en Windowsdator? I vissa fall (SanDisk bl.a om jag minns rätt) måste man ladda ner ett program som tar bort denna partition osv för att kunna nyttja även det utrymmet, samt slippa att det skall autostarta ett program hela tiden (om man kör Windows).
En del USBminnen erbjuder en sådan funktion. Har du provat att göra om partitionen via Disk utility möjligen?

Ursprungligen av Drakfot:

Det är inte så att detta USB-minnet har en dold partition med programvara för kryptering mm som startas upp automatiskt när det kopplas in i en Windowsdator? I vissa fall (SanDisk bl.a om jag minns rätt) måste man ladda ner ett program som tar bort denna partition osv för att kunna nyttja även det utrymmet, samt slippa att det skall autostarta ett program hela tiden (om man kör Windows).
En del USBminnen erbjuder en sådan funktion. Har du provat att göra om partitionen via Disk utility möjligen?

Jag har läst manualen och gudars vad skit de har lastat in på det minnet....

Jag tror precis som du säger här att det enda raka är att ladda ner ngt från Transcend och blåsa det där - givetvis då i en PC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-29 07:47

usb-minne vägrar kopiera trots omformattering

Jag har skaffat två 8 Gb Transcend JF V30 usb-minnen för att göra en enkel back-up av bl a iPhotobiblioteket.
När jag kontrollerade min kopiering var varje fil oavsett typ fylld med konstiga tecken. Inga JPG eller PDF filer kunde öppnas i Förhandsvisning för de var skadade. Jag raderade och formaterade (från FAT 32 till MacOS Extended) eftersom jag bara ska använda Mac. Nu har jag kopierat enstaka filer men då jag gör en större kopiering så stannar processen av vid ca 50 Mb. När jag försöker kontrollera/reparera USB i Skivverktyg står det "Skivreparationen misslyckades p.g.a. felet Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet".
Jag får ungefär samma resultat med det andra minnet (det står att det är skadat de gånger jag lyckats kontrollera det).
Jag har en iMacG5 1,6Ghz Mac OS 10.4.11
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa?
:">

Ursprungligen av bach:

Jag har skaffat två 8 Gb Transcend JF V30 usb-minnen för att göra en enkel back-up av bl a iPhotobiblioteket.
När jag kontrollerade min kopiering var varje fil oavsett typ fylld med konstiga tecken. Inga JPG eller PDF filer kunde öppnas i Förhandsvisning för de var skadade. Jag raderade och formaterade (från FAT 32 till MacOS Extended) eftersom jag bara ska använda Mac. Nu har jag kopierat enstaka filer men då jag gör en större kopiering så stannar processen av vid ca 50 Mb. När jag försöker kontrollera/reparera USB i Skivverktyg står det "Skivreparationen misslyckades p.g.a. felet Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet".
Jag får ungefär samma resultat med det andra minnet (det står att det är skadat de gånger jag lyckats kontrollera det).
Jag har en iMacG5 1,6Ghz Mac OS 10.4.11
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa?
:">

Jag skulle vilja se skärmdump (Shift + cmd + 4) på hur det ser ut i Skivverktyg.
Misstänker flera partitioner på samma minne.

Ursprungligen av bach:

Jag har skaffat två 8 Gb Transcend JF V30 usb-minnen för att göra en enkel back-up av bl a iPhotobiblioteket.
När jag kontrollerade min kopiering var varje fil oavsett typ fylld med konstiga tecken. Inga JPG eller PDF filer kunde öppnas i Förhandsvisning för de var skadade. Jag raderade och formaterade (från FAT 32 till MacOS Extended) eftersom jag bara ska använda Mac. Nu har jag kopierat enstaka filer men då jag gör en större kopiering så stannar processen av vid ca 50 Mb. När jag försöker kontrollera/reparera USB i Skivverktyg står det "Skivreparationen misslyckades p.g.a. felet Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet".
Jag får ungefär samma resultat med det andra minnet (det står att det är skadat de gånger jag lyckats kontrollera det).
Jag har en iMacG5 1,6Ghz Mac OS 10.4.11
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa?
:">

Det finns ngt att ladda ner på deras otroligt hemska website...

JetFlash Online Recovery

Ngt Recovery som skall kunna format the Drive - oklart om "remove all data" innebär att det

a) blir som när du köpte det (data + krypteringar etc kvar)
b) soprent, enbart 8GB ledigt utrymme - som kan formatteras med valfritt filsystem.

Jag hade försökt med ovan, får man inte det att fungera hade jag gett bort det till ngn PC-vän och sett till att köpa ngt minne som var garanterat fritt från U3 och liknande saker.

Vill du ha extrem säkerhet på din minnepinne, kryptera filerna (det finns många olika programvaror som funkar på Mac för det) innan du lägger dem där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 19:46

Drakfot: Jag har tidigare för en Cruzer raderat en U3 partition som innehåller allt för att Windows automatiskt ska starta U3 program. Men det är nog inte något liknande i detta fall. För varken i Windows, OS X eller Ubuntu kommer något program upp automatiskt. Disk Utility i Ubuntu verkar däremot rätt lovande - den gav ifrån sig error meddelanden när den försökte att partitionera om USB minnet till HFS+. Ska kolla senare idag igen och posta error meddelandet här samt googla för resurser som eventuellt nämner någon lösning.

Vilket partionssystem använder du på minnet? GUID, Apple eller MBR?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 21:02

Hummel: GUID.

Det borde funka, tror inte du gör fel i detta fall. Har du möjlighet att formatera på en Windows eller Linuxmaskin?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 15:20

Tusen tack Goflorp!
Här är skärmdumparna:

Ser att det är ngt fel där, men det säger inte VAD som är fel (hårdvara, mjukvara, formatteringen, ngt allvarligt eller ngt som kan struntas i)

Vad händer om du fyller den med filer, säger den error då?

Jag försöker formatera en Verbatim 1 TB extern hårddisk till OSX extended journalförd. Använder en MB pro 15" med Mac OS X v. 10.5.8. Jag får ett felmeddelande och kan inte genomföra formateringen. Känner något till problemet?

Ursprungligen av ostindia:

Jag försöker formatera en Verbatim 1 TB extern hårddisk till OSX extended journalförd. Använder en MB pro 15" med Mac OS X v. 10.5.8. Jag får ett felmeddelande och kan inte genomföra formateringen. Känner något till problemet?

Kollat lite här?

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277735-sa-haer-formatterar-nykoepta-harddisk.html

felmeddelandet får du säkert för att du inte partitionerat disken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-25 23:23

Försöker du formatera disken eller volymen?
Den första raden (som börjar med storleken) i Skivverktyget är disken. Den kan du inte formatera, bara partitionera. Den är den andra raden (som är indragen från vänster) som du ska formatera.

1
Bevaka tråden