Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny extern hårddisk, formaterings problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Det är så att jag har inhandlat en Western Digital 1 TB extern hårddisk. Den vill jag formatera om till Mac OS Extended (journalförd). Jag gick in i skivverktyg och valde radera, jag satte igång omformateringen igår vid 18.00 tiden, och nu 07.30 tiden står det fortfarande: "partition size not a multiple of 4K" och så laddar det frenetiskt.

Min frågor/påstående är;
1: Gör jag rätt?
2: Håller den på att omformatera?
3: Hur lång tid ska det ta?
4: Kollar jag i min istat på hur många procent Diskutility tar är det cirka 1.5%, är det rimligt?

Tacksam för svar

Jag löste genom att partionera hårddisken, 900GB Mac OS Extended (journalförd) och cirka 35GB FAT32.

Jag skulle precis skriva ett inlägg om samma sak!

Fick samma "4k" meddelande och förstår inte varför.
Jag har mina MacPros fyllda med 1T diskar plus en lös
som jag kör via en USB docka.

Jag har på grund av anledning haft denna "lösa" disk formaterad
och partitionerad i 4 st MS DOS partitioner och en Mac partition.
Det var det första jag gjorde med denna disk och utan problem.

Nu vill jag "ha tillbaka" disken som en Mac partition och gjorde
precis som jag brukar, med DiscUtility, Erase etc.

Och då får jag "4k" felmeddelandet.

Vad kan det bero på?
Kan det vara precis som med trådens skapare att disken formateras
via USB,
och/eller att disken är MS DOS formaterad och "bitsen inte passar"?

Har satt igång en "Write Zero" formatering som inte blir klar förrän imorgon
(Baksidan med de allt större diskarna ).
Får se om det hjälper.

Men som sagt, har ngn ngn ide' vad som är orsakem till "4k" fenomenet
så vore det toppen!

Mvh
Lennart

Ok, (varför kommer man alltid på lösningen precis efter man har frågat )

Partitioneringen måste vara rätt typ. Man vill ha GUID (Isf MsterBoot).
Så gör -en- partitionering och välj GUID (i options).
Seg nej till TimeMachine.
Stäng DiskUtility, öppna diskutility och nu kan man köra en "vanlig" Erase.

Mvh
Lennart

Hornbachkänslan !

"jag har gjort det själv!"

Gött va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 00:54

Problem att formatera FAT32 till Mac OS Extended

Jag har precis köpt mig ett USB-minne på 32 GB som är formaterat som FAT32. Nu när jag vill formatera om det till Mac OS Extended (Journalförd).

Detta är vad jag hittils gjort:
Jag har i Disk Utility.app försökt att formatera men kommer bara till 50% innan det hänger sig. I hopp om att kunna få fram något error meddelande att gå på använde jag mig utav diskutil kommandot i terminalen, men även där stannade processen upp vid 50% - utan något error meddelande.

Eftersom den är FAT formaterad tänkte jag att Windows själva kanske hade bättre stöd för att formatera disken alternativt formatera om den till NTFS för att se om det gick bättre i Disk Utility, men i deras Disk Management stod det något i stil med att disken var GTD protected och det gick därmed inte att göra någonting även där.

Funderar på att eventuellt prova med GParted i Ubuntu bara för att försöka göra hela disken till free space. Vad tror ni om det? Eller har ni några förslag på nästa steg?

Tack på förhand

Ursprungligen av minded:

Jag har precis köpt mig ett USB-minne på 32 GB som är formaterat som FAT32. Nu när jag vill formatera om det till Mac OS Extended (Journalförd).

Detta är vad jag hittils gjort:
Jag har i Disk Utility.app försökt att formatera men kommer bara till 50% innan det hänger sig. I hopp om att kunna få fram något error meddelande att gå på använde jag mig utav diskutil kommandot i terminalen, men även där stannade processen upp vid 50% - utan något error meddelande.

Eftersom den är FAT formaterad tänkte jag att Windows själva kanske hade bättre stöd för att formatera disken alternativt formatera om den till NTFS för att se om det gick bättre i Disk Utility, men i deras Disk Management stod det något i stil med att disken var GTD protected och det gick därmed inte att göra någonting även där.

Funderar på att eventuellt prova med GParted i Ubuntu bara för att försöka göra hela disken till free space. Vad tror ni om det? Eller har ni några förslag på nästa steg?

Tack på förhand

Du har antagligen en U3 minnepinne, en som innehåller allehanda krypo-skit på som aldrig funkar i annat än Windows.
Gå till tillverkaren av minnets hemsida så skall du hitta ngn utility för att ta bort det.
Efter det skall du kunna formattera den som du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 01:24

Jag råkade svara på en befintlig tråd. Skapar en ny. Ang. U3: Jag tror inte att det är det då det inte är något U3 program som öppnas.

1
Bevaka tråden