Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julklappstips - billig hårddisk hos InWarehouse

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-23 12:14

Kolla upp denna länk. : inWarehouse.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB

565 kr ink. moms !!!!!!!! Extern SEAGATE 500 gigs HD -32 MB cache- Firewire 800 Case. !!!!!!!!!

3 kablage medföljer. dvs. firewire 800, firewire 800 till 400 kablage, samt USB 2 kablage

Har köpt en . HELNÖJD. Fraktfritt om man hämtar ut den i hämtbutik i Göteborg, Stockholm, Malmö !!

Den är relativt tyst vid drift vilket är ovanligt för 3.5 tummare.

Snygg silvervit design med vitt ljus som lyser under lådan. Mycket snyggare i verkligheten än på bilden.

Funderar faktiskt på att köpa en till :">

Det är ju relativt lätt att peta in en större HD i själva chassit om man vill .

Senast redigerat 2009-12-23 23:31

Fraktfritt?
Jag får upp att de vill ha 39 kr om man hämtar i butikerna
Specialkod för att slippa det?

Tillägg
När jag försökte leta efter uppgifter om fraktfritt så hittade jag den hos komplett.se för 449 kr!
Fast även där med 39 kr i frakt om man hämtar i butik

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=375841

Senast redigerat 2009-12-27 01:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-28 12:39
Ursprungligen av macwitty:

Fraktfritt?
Jag får upp att de vill ha 39 kr om man hämtar i butikerna
Specialkod för att slippa det?

Tillägg
När jag försökte leta efter uppgifter om fraktfritt så hittade jag den hos komplett.se för 449 kr!
Fast även där med 39 kr i frakt om man hämtar i butik

Komplett.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB

Det var fraktfritt för mig här i Göteborg men det kanske gällde fram till Julafton.

Men hoppas du överlever 39 kr i frakt

449 kr kallar jag kanonpris .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-28 12:43

En "goding" till beställd

Kunde bara inte låta bli.

Det var helt enkelt för billigt :">

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-28 11:23

Att använda en sådan trevlig extern disk mot TimeMachine är väl inga problem, eller?

Senast redigerat 2009-12-28 11:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-28 15:48
Ursprungligen av zinned:

Att använda en sådan trevlig extern disk mot TimeMachine är väl inga problem, eller?

Nej kan jag inte tänka mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-28 15:58
Ursprungligen av CUBEIS:

Nej kan jag inte tänka mig.

Ok, varför inte det?

TimeMachine är väl bara ett backuptool som backar upp det man önskar till vald plats...?

Ursprungligen av zinned:

Ok, varför inte det?

TimeMachine är väl bara ett backuptool som backar upp det man önskar till vald plats...?

Han menade att han inte kan tro att det skulle var ett problem på ngt sätt.

Partitionera som en disk, Apple GUID, MacOSXExtended Journalförd (ej skiftlägeskänslig).
När du formatterat den (raderat) så kommer den upp på skrivbordet och TM brukar komma in och fråga direkt om den skall använda den som backupdisk.

God Jul

Ännu billigare
- vet inte varför men när jag kom till kassan på komplett.se så stod där 448,75!

Jodå, jag överlever 39 kr i "frakt".
Min fråga var mest för att inte missa ev erbjudande - ibland ska man skriva något eller klicka på något.

Det är inte lätt det där med att ställa frågor

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-28 21:29

Schyst pris för en disk med FW800, tog två.

Just nu står den i 650:- ...

Ursprungligen av Goflorp:

Just nu står den i 650:- ...

Verkar som Inwarehouse slutat med sin rabatt
men på komplett är det fortfarande 449
Komplett.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB

Vi borde få grupprabatt CUBEIS tog 2, MatsOlov 2, jag 2 och till gemensamma kontoret tog vi 3. Ska sedan zinned och Goflorp också ha så är vi uppe i minst 11!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-29 10:07
Ursprungligen av Goflorp:

Han menade att han inte kan tro att det skulle var ett problem på ngt sätt.

Partitionera som en disk, Apple GUID, MacOSXExtended Journalförd (ej skiftlägeskänslig).
När du formatterat den (raderat) så kommer den upp på skrivbordet och TM brukar komma in och fråga direkt om den skall använda den som backupdisk.

God Jul

Ah, då är jag med. Inte lätt med grammatiken ibland en sen eftermiddag


Ursprungligen av macwitty:

Det är inte lätt det där med att ställa frågor

Det liksom svaren är inte lätta alltid, nej

Ursprungligen av macwitty:

Verkar som Inwarehouse slutat med sin rabatt
men på komplett är det fortfarande 449
Komplett.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB

Vi borde få grupprabatt CUBEIS tog 2, MatsOlov 2, jag 2 och till gemensamma kontoret tog vi 3. Ska sedan zinned och Goflorp också ha så är vi uppe i minst 11!

Jag beställde igår och bör under dagen få meddelande om att jag kan plocka ut den i hämtbutiken Fasen, man kanske skulle beställt två när man ändå var igång...men å andra sidan har jag ju inte testat den än så man kanske inte blir nöjd. Aja, tiden får utvisa.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-28 21:38

Mitt pris på Komplett blev 996,50 med frakt upp hit till obygden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-28 21:51

Glöm inte mig, jag kunde inte heller låta bli.........

Ursprungligen av 33_cl:

Glöm inte mig, jag kunde inte heller låta bli.........

Klart vi inte glömmer dig

Ledsen Magnur, jag sitter på landet nu - hämtade bara dem innan jag åkte ut så jag har inte ens sett den. Om ingen annan svarar innan så lovar jag kolla på nyårsafton då jag är tillbaka

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-29 11:59

Även jag har nu beställt en

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 01:06
Ursprungligen av Drakfot:

Även jag har nu beställt en

Välkommen i den hårda klubben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 21:27

Ni som fått hem den, verkar det enkelt att stoppa i en annan disk i den? Finns det skruvar etc så man inte behöver bryta upp den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 01:11
Ursprungligen av magnur:

Ni som fått hem den, verkar det enkelt att stoppa i en annan disk i den? Finns det skruvar etc så man inte behöver bryta upp den?

Skruvar va är det ??¨

Inte Hedenhös tider längre

Nu är det design som gäller mycke tack vare Apple. Det sprider sig till andra tillverkare.

Va är enkelt här i livet ??

Disken - lådan är kompakt tillsluten. Men för 450 riksdaler så räcker 500 gig X 2 för mig som dom är.

Men allting går att öppna med stämjärn, svets och cirkelsågar sägs det

Men ska du köpa den för casets skull och switcha disk så kan det bli lite småknepigt... tyvärr..... men jag har inte fördjupat mig i ämnet ännu. Vill inte börja böka när inte nydoften har lagts sig ännu hehehehehe.........

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 01:18

hmmmm sitter med den i handen nu... Inte alls omöjligt att plocka isär den... Men jag vill inte sprätta och bryta nu ...

Har nämligen tagit ett par pilsner.... och är lite ostadig på handen.

Vänta bara att sprätta upp toppen.. Så nalkas ett par SKRUVAR UNDER

Men var försiktiga på handen. Lätt att spräcka plasten.

Behandla disken som en kvinna ..

Ömhet , lagom hårdhet.. men bestämdhet ..........................................

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-30 01:20

Lyckan är fullbordad

Ännu en kvinna på fall öööööööööööö... oooooopsss menade disk ......

I morgon petar jag i en TB :">

Gott Nytt grabbar.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 22:12
Ursprungligen av CUBEIS:

Lyckan är fullbordad

Ännu en kvinna på fall öööööööööööö... oooooopsss menade disk ......

I morgon petar jag i en TB :">

Gott Nytt grabbar.....

Underhållning!

Gott Nytt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-30 10:47

Jag har som många andra här köpt en sådan trevlig disk

Jag har dock en fråga, som även är lite relaterad till mitt nyvunna kompisskap med Mac...överföringshastigheten mellan min MacBook Pro och denna disk via Firewire 800. Jag överförde en del filer under gårdagen och tyckte mig ständigt se samma maxhastighet, ca 70 MB/s och det bör väl på ett ungefär motsvara ca 560 Mbit/s. Standarden säger ju att överföringshastigheten ska vara närmre 800 Mbit/s så jag vet inte riktigt varför den ligger så pass långt ifrån denna. Det får mig att tänka på PC-världen lite, t ex att AHCI inte skulle vara aktivt.

Vad tror ni gör att det inte går snabbare?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-30 11:22

Gissningsvis beror det på den maximala skrivhastigheten som själva hårddisken har. Dvs inte relaterat till vad standarden USB kan överföra, utan hur fort disken klarar att faktiskt skriva datat till sina skivor. Ibland kan det rusa upp, men oftats beror det på att det finns ett cache mellan disken och skrivningen (tror denna låda hade ett cache på 32MB) och det fylls givetvis blixtsnabbt, men sedan så sjunker hastigheten när den väl börjar skriva till själva disken (om inte datat man kopierar över är mindre än cachen på disken, då ser allt ut att gå riktigt snabbt).

Ursprungligen av zinned:

Jag har som många andra här köpt en sådan trevlig disk

Jag har dock en fråga, som även är lite relaterad till mitt nyvunna kompisskap med Mac...överföringshastigheten mellan min MacBook Pro och denna disk via Firewire 800. Jag överförde en del filer under gårdagen och tyckte mig ständigt se samma maxhastighet, ca 70 MB/s och det bör väl på ett ungefär motsvara ca 560 Mbit/s. Standarden säger ju att överföringshastigheten ska vara närmre 800 Mbit/s så jag vet inte riktigt varför den ligger så pass långt ifrån denna. Det får mig att tänka på PC-världen lite, t ex att AHCI inte skulle vara aktivt.

Vad tror ni gör att det inte går snabbare?

Lite OT: fasen vad posten är sega med att uppdatera sin trackingsida.. >_>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 13:13
Ursprungligen av zinned:

Vad tror ni gör att det inte går snabbare?

Själva hårddisken sätter flaskhalsen. Hastigheten du får är bra.

Fördelen med FireWire 800 jftm FireWire 400 handlar inte så mycket om hastighet direkt utan om bandbredd, vilket visar sig främst när man har seriekopplat ett antal diskar. Du har då 800 Mb/s bandbredd tillgängligt totalt för alla diskarna, vilket gör t.ex. att du kan fortsätta föra över i ca 400 Mb/s även om två av diskarna jobbar samtidigt över samma FireWire-lina. Hade du då haft FW400 hade de två diskarna i stället gått ner till ca 200 Mb/s.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-30 15:05
Ursprungligen av Drakfot:

Gissningsvis beror det på den maximala skrivhastigheten som själva hårddisken har. Dvs inte relaterat till vad standarden USB kan överföra, utan hur fort disken klarar att faktiskt skriva datat till sina skivor. Ibland kan det rusa upp, men oftats beror det på att det finns ett cache mellan disken och skrivningen (tror denna låda hade ett cache på 32MB) och det fylls givetvis blixtsnabbt, men sedan så sjunker hastigheten när den väl börjar skriva till själva disken (om inte datat man kopierar över är mindre än cachen på disken, då ser allt ut att gå riktigt snabbt).

Ursprungligen av Rajje:

Själva hårddisken sätter flaskhalsen. Hastigheten du får är bra.

Fördelen med FireWire 800 jftm FireWire 400 handlar inte så mycket om hastighet direkt utan om bandbredd, vilket visar sig främst när man har seriekopplat ett antal diskar. Du har då 800 Mb/s bandbredd tillgängligt totalt för alla diskarna, vilket gör t.ex. att du kan fortsätta föra över i ca 400 Mb/s även om två av diskarna jobbar samtidigt över samma FireWire-lina. Hade du då haft FW400 hade de två diskarna i stället gått ner till ca 200 Mb/s.

Ah, I see.

Du nämner nu något intressant som jag också har funderat på gällande externa diskar med Firewire...seriekoppling. Hur gör man det smidigt? Det verkar inte finnas några smidiga "Firewire-hubbar" direkt, som det gör i USB-världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 17:27
Ursprungligen av zinned:

Du nämner nu något intressant som jag också har funderat på gällande externa diskar med Firewire...seriekoppling. Hur gör man det smidigt? Det verkar inte finnas några smidiga "Firewire-hubbar" direkt, som det gör i USB-världen.

Jo visst finns det FireWire-hubbar, men de behövs sällan eftersom man kan just seriekoppla FireWire-diskarna i stället. De flesta FW-diskar har två kontakter, där den ena kan gå till datorn och den andra kan användas till att haka på en till disk. Sen kan man seriekoppla upp till 127 stycken genom att bara haka på fler i en lång kedja. Detta är också anledningen till att datorerna oftast bara har en (1) FireWire-port.

I mitt drömhem finns en bokhylla fylld med seriekopplade "MyBook"-diskar (Western Digitals externa hårddiskar som ser ut som böcker).

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-30 17:40
Ursprungligen av Rajje:

I mitt drömhem finns en bokhylla fylld med seriekopplade "MyBook"-diskar (Western Digitals externa hårddiskar som ser ut som böcker).

Och per MyBook finns det 1 e-book lagrad, för att det skall stämma? ;D

Som Rajje nämner, det är troligen seriekopplingen som är anledningen till att det inte finns lika stort utbud av hubbar för FireWire.

Bevaka tråden