Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro utmanaren HP Envy 15 med Intel Core i7 testad

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

The Register har testat HP Envy 15 - en ny bärbar dator som på många sätt påminner om en MacBook Pro 15". Datorn är utrustad med en Intel Core i7 processor vilket gör den ett snäpp snabbare än bärbara från Apple - dock med endast 85 minuters batteritid (!) i testet.

Envy 15 har samma typ av aluminiumskal som en MacBook Pro, ett liknande tangentbord (som dock saknar belysning) och en knapplös styrplatta. Den är 150 gram lättare men känns en hel del lättare skriver testaren - det kan dock bero på att datorn saknar inbyggd optisk enhet (medföljer dock i USB version).

Slutsatsen blev att Envy 15 tillhör dom snyggaste bärbara PC datorer som sålts men att den egentligen är en ersättare till stationära datorer snarare än en sann bärbar plattform pga batteritiden.

Och HP Envy har ju ett stort problem i likhet med datorer från Dell och IBM: dom kan inte starta Mac OS X.

Här har ni hela testet:
HP Envy 15 'Lynnfield' Core i7 laptop ? Register Hardware

Läs mer på HP:s hemsida:
Högpresterande bärbara datorer | HP Envy 15 egenskaper

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-17 09:59

Jag kilade in i en butik som hade en stor HP Envy skylt utanför på Kungsgatan och klämde på både 13 och 15 tummaren. Slutsatsen är att byggkvaliten och känslan är fullt jämförbar, om inte nästan bättre än MacBook Pro 13 (som jag själv släpar runt med). Dock gillade jag inte riktigt mönstret på ovansidan, men det är väl ganska personligt antar jag...

Det är lite skoj att det är så många journalister som snackar om hur HP rippat Apples design. Varför är det ingen som gör sin research?

HP mars 2008:

Apple september 2008 (sex månader senare)

Jag tyckte att det kändes som ett logiskt steg för HP att följa upp sin otroligt kvalitativa design av 2133:an med Envy-maskinerna (resultatet av VooDoo-uppköpet). Jag gillar etsningen. Känns som HP:s signaturgrej. Inte fånigare än en jättelogga som lyser i vitt på locket iallafall.

Nu återstår frågan: När levererar Apple en "desktop replacement"?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-28 13:11

@Martin. Det har dem væll redan?
Ersatte min Mac mini G4a men en mac book pro 17"

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-05 22:43

@Martin Munthe - Jag vet inte om jag tycker de är så sjukt lika direkt? Eller?
Nog tycker jag allt Apple-loggan på baksidan av skärmen är bra mycket mer stilrent och snyggt än det plottriga mönstret på Envy:n. Visst kan man störa sig på att Apple ger en så prominent plats åt sin logo, men jag tycker nog att andra tillverkare ofta pushar för sin logo på bra mycket fulare sätt på sina produkter med plastiga silverbubblor och liknande.
Men - som sagt - smaken är som ...

Vad gäller stilrenhet så tycker jag dina bilder illustrerar apples vs andras grad av stilrenhet ganska bra...

1
Bevaka tråden