Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte plats på Hd'n

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[U]Jag har: [/U]
MacBook inköpt mars 2009
13", 250Gb, 4Gb minne
Mac OS X Leopard ( kommer att uppgradera till SL så snart jag bara kan)

Extern Hd, LaCie, 320Gb

Mitt problem:
Jag har 71.7 Gb på min xHd. Dessa vill jag föra över till MB. Men när jag försöker kopiera över så får jag till svar att det inte finns diskutrymme.

När jag kollar med hjälp av Skivverktyg så gäller följande,
Kapacitet : 232,6 GB (249.715.376.128 byte)
Tillgängligt : 104,5 GB (112.214.560.768 byte)
Används : 128,1 GB (137.500.815.360 byte)

Jag vill göra denna kopiering för att sedan formatera den externa hårddisken till Time Maskin.
Den av er som kan hjälpa mig måste veta att jag är novis på att vara min egen datatekniker. Jag testar gärna och tror inte att det kan gå så väldigt mycket fel.

Hoppas på hjälp:)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-12-27 22:36

Försöker du att flytta allt i ett svep eller delar du upp det?

Allt på ett bräde!

Är det dumt?
Varför är det i så fall dumt?

( jag försökte att hitta vart i forumet jag skulle kunna göra den här frågan , men jag är ny även på sånt )

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-12-27 23:34

Ofta när man försöker med att flytta så stora mängder med filer brukar det med 99 % säkerhet sluta med ett felmeddelande med att filen med namn si eller så inte kunde kopieras. Testa med Flyttassistenten som ligger i Program/Verktygsmappen eller ladda ner Carbon Copy Cloner för att flytta filerna.

Nå, kan någon flytta detta till rätt avdelning?

Om att flytta filer:

- Är den externa Mac-formatterad? Kopieringar går oftast bäst då.
- Finder är inte kul på att kopiera hela skivor. Prova CarbonCopyCloner. Den kanske också kan ge dig andra indikationer på varför det inte går (om det nu inte gör det).

Det låter ju som om 72 GB skulle gå in i 100 utan vidare. Men utrymme är lite knepigt. Blockstorlek spökar en del, cache också. Det borde inte spela så stor roll i det här fallet. Har du kört Skivkontroll på sistone?

  • Medlem
  • 2009-12-28 00:20
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nå, kan någon flytta detta till rätt avdelning?

Fixat.

1
Bevaka tråden