Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internminnet, en fundering?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-12-27 09:54

Har köpt min första Mac som är en Macbook Pro 2,53 Ghz med internminne 4 Gb. När man är inne i aktivitetskontrollen så visar den inte 4 Gb internminne bara 3,75 på cirkeldiagrammet till höger, ska det vara så? Ställer frågan för jag undrar om något inte stämmer med min maskin tycker badbollen kommer allt för ofta och upplever att den många gånger står och "tuggar". Har tidigare haft PC.

Nu är jag inte helt säker på om det är så här som Aktivitetskontroll gör, men troligen är de saknade 256 MB vad som är reserverat för den inbyggda grafikkretsen. Om du tittar i Systeminformation borde du se allt minne.

Ursprungligen av Marcus K:

men troligen är de saknade 256 MB vad som är reserverat för den inbyggda grafikkretsen.

Min Macbook med integrerad grafik visar fulla 4,00 GB i aktivitetskontrollen. Att 144 MB går till grafiken syns inte där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-27 11:23

MacBook Pro har dedicerat grafikminne. Jag tror att du tänker på MacBook som har delat.

Ursprungligen av nilar:

Har köpt min första Mac som är en Macbook Pro 2,53 Ghz med internminne 4 Gb. När man är inne i aktivitetskontrollen så visar den inte 4 Gb internminne bara 3,75 på cirkeldiagrammet till höger, ska det vara så? Ställer frågan för jag undrar om något inte stämmer med min maskin tycker badbollen kommer allt för ofta och upplever att den många gånger står och "tuggar". Har tidigare haft PC.

Att den står och tuggar kan ju bero på hundra saker

- Fel på minne, eller annan hårdvara.
- Du har inte uppdaterat Firmware i maskinen, ett tag fanns det "frysproblem" på vissa maskiner.
- Du har ngn programvara som inte bär sig rätt åt.
- Du har ngt anslutet till maskinen som "laggar ner den" - den står och väntar på ngn enhet på en USB-kedja eller liknande och ger till sist upp.

Prova kolla upp vad det är som lastar maskinen, kolla av processer ("Aktivitetskontroll" i Program/verktygsprogram).
Prova ta bort så mycket du kan av externa saker på USB-kedjor etc.
Notera gärna vad du gör, har för program igång när du får problemet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-12-28 01:16
Ursprungligen av nilar:

Har köpt min första Mac som är en Macbook Pro 2,53 Ghz med internminne 4 Gb. När man är inne i aktivitetskontrollen så visar den inte 4 Gb internminne bara 3,75 på cirkeldiagrammet till höger, ska det vara så? Ställer frågan för jag undrar om något inte stämmer med min maskin tycker badbollen kommer allt för ofta och upplever att den många gånger står och "tuggar". Har tidigare haft PC.

Har samma dator som du har med 4 Gig minne. Visar också 3,75 GB i Aktivitetskontroll.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-28 10:14
Ursprungligen av onnyt:

Har samma dator som du har med 4 Gig minne. Visar också 3,75 GB i Aktivitetskontroll.

Jag har en kompis med en svart MacBook och 4GB. I Mac OS X säger den 3,75 och i Windows så säger den 4.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-28 04:12

Det har väl helt enkelt med om man räknar i GB eller GiB.

Läs mer här: Gigabyte - Wikipedia, the free encyclopedia

Vi kanske kan släppa 3,75 kontra 4 diskussionen då den verkar löst och istället koncentrera oss på varför trådskaparen upplever badboll ofta.

Nilar, kan du berätta mer om det ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-28 10:34
Ursprungligen av Goflorp:

Vi kanske kan släppa 3,75 kontra 4 diskussionen då den verkar löst och istället koncentrera oss på varför trådskaparen upplever badboll ofta.

Mnja, om man läser den länkade artikeln så står det bla att det felar ca 7% på en GB. Det skulle i så fall leda till att det stod 1,86 GB (och inte 2,00 GB) på min MacBook Air.

Dessutom så handlar 2-potens-mot-SI om lagringsmedia och inte om arbetsminne. Dom pratar ju om "consumer hard drives". Så jag har ännu inte riktigt övertygad om att det visas rätt på (bla) en MacBook Air för att visas fel på - både - en MacBook och en MacBook Pro. Förklara varför!

1
Bevaka tråden