Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word förstör bilder

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lägger ofta in pDF och illustator (.ai) bilder i word dokument. De ser super snyggt ut i macken men funkar inte alls på PC. Nu har jag sett att bilderna förstörs lite vid sparning även på macken. Det syns tydligast när man gör en PDF av word dokumentet. Hur får jag word att inte röra bilderna alls? Jag vet att man kan länka och spara bilderna i andra format men de är enkla vektor bilder så de tar för stor plats som pixelerade och dessutom är det smidigt med illustrator (som kan öppna både .ai och .pdf dokument).

PP
Kör snö leopard och Imac(09 tror jag) samt Power mac.
Senaste word

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-22 17:18

Jag skulle först vilja komma med ett förslag/uppmaning: då det inte finns något som heter PDF-bilder så vill jag rekommendera dig att studera lite närmare hur man lägger in JPG/GIF/PNG etc i Word-dokument. Det är en styggelse att användare världen över lägger in JPG i PDF- eller PPT-filer och sedan skickar iväg dom för att dom tror att det inte går enbart att skicka JPG direkt.

Därför råkar du nog ut för ett problem då du har en PDF-bild(!) som inkluderas i ett Word-dokument som sedan du vill göra en PDF-version av. Jag är inte hundra på att Acrobat hanterar den situationen så himla bra och effektivt. Därav att bilderna förstörs (hur menar du?). Eller så har jag helt fel och bör överlämna det hela till något Acrobat- och/eller Office-expert...

Jag förstår din synpunkt men jag vill göra sammanslagna PDF dokument. Jag skriver testen i word (90%) och sen lägger jag till figurerna (.ai eller .pdf, gjorda i illustator). vil jag skicka .cod filen lägger jag in .png dokument istället men då blir antingen kvalitén dålig eller den sammanslagna .doc filen stor.
När jag gör .PDF af .doc filen går det utmärkt att ha .ai figurer. Slut pdfen blir fin med skalbar figurer. Men om jag råkar spar .doc filen innan jag har printat .pdfen så blir figurerna dåliga. Problemet skulle kunna lösas med indesign men jag jobbar med forsknings ansökningar som oftast är .doc från början (med tabeller etc) så det hade varit fina fisken om det gick att stänga av words 'förstöra bilder' funktion.

PP

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 12:11
Ursprungligen av powerplant:

Jag förstår din synpunkt men jag vill göra sammanslagna PDF dokument.

Men jag har inte förbjudit dig att göra det, eller hur?

Ursprungligen av powerplant:

Jag skriver testen i word (90%) och sen lägger jag till figurerna (.ai eller .pdf, gjorda i illustator).

OK, ska vi enas en gång för alla att PDF är inte ett bildformat så får vi den saken ur världen. Möjligen TIFF, JPEG, GIF, SVG etc etc...

Ursprungligen av powerplant:

vil jag skicka .cod filen lägger jag in .png dokument istället men då blir antingen kvalitén dålig eller den sammanslagna .doc filen stor.

Jag vet inte om PNG är ett problem eller inte för Microsoft. Dom har väl tidigare haft problem med det i Internet Explorer, fast är kanske löst numera. Att jag drar upp det beror på att kanske PNG-problematiken även gäller Word. Och även om du kör Mac så har Microsoft sett till att man inte automatiskt ärver fördelarna i Mac OS utan man ärver sämre saker från Windows.

Ursprungligen av powerplant:

När jag gör .PDF af .doc filen går det utmärkt att ha .ai figurer. Slut pdfen blir fin med skalbar figurer. Men om jag råkar spar .doc filen innan jag har printat .pdfen så blir figurerna dåliga.

Det där låter ju lite underligt. Du har upptäckt att om man skriver ut Word-dokumentet innan man sparar det första gången (efter att man skapade det?) så uppstår inte problemet? Tja, inte helt oväntat då Word måste bearbeta och slutprocessa dokumentet innan det skrivs ned på disken. För jag utgår ifrån att du inte kan upprepa detta på ett existerande dokument som du öppnar och skriver ut.

Ursprungligen av powerplant:

Problemet skulle kunna lösas med indesign men jag jobbar med forsknings ansökningar som oftast är .doc från början (med tabeller etc) så det hade varit fina fisken om det gick att stänga av words 'förstöra bilder' funktion.

Men tabeller går ju lika bra att jobba med i Pages (iWork) eller vilken annan ordbehandlare som helst som klarar av att läsa och skriva Word-filer. Eller menar du kanske formulär (med makron etc) som är Word-specifika. Då vet jag inte hur bra, eller ens överhuvudtaget om Pages klarar av sådant.

Att du skriver "PDF ger bästa typen av bilder" får mig att tro att du har provat/chansat dig fram istället för att ta reda på hur man gör på rätt sätt i Word. PDF står ju för Portable Document Format vilket får, åtminstone mig, att tänka på dokument och inte på bilder. Du säger ju att du befinner dig i akademivärlden och håller på med forskning och därtill hörande sökande av forskningsanslag. Då borde ju du känna till vikten av att inte chansa utan att ta reda på hur det egentligen fungerar. Eller hur?

Personligen gillar jag inte Word över huvudtaget och brukar undvika använda det. Testa ställa in Word så den sparar i något annat format, ifall det skulle hjälpa med ditt problem.

  • Medlem
  • 2009-12-22 19:01

Word är en styggelse! Använd ett annat program (i värsta fall Illustrator, som du verkar ha tillgång till). Samtliga program kan skriva ut/spara som PDF i Mac och förhandsvisning i Snow Leopard kan dessutom baka ihop dina ensides Illustrator-PDF:er till fler-sidesdito.

I program som kan exportera till PDF (layoutprogram, Illustrator m fl) finnes även inställningar för komprimerings/försämringsgrad.

PS
Eddie Izzard häcklade PC/Microsoft på ett kul sätt i helgen runt om i landet.

Senast redigerat 2009-12-22 22:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 21:17

Testa pages från Apple under 30 dagar, den är en lite enklare men ack så mycket smidigare variant av Word. den kan du bara dra och släppa ai eller pdf eller eps rakt in i dokumentet - och det blir knivskarpt. Antingen ligger det en trial i din programmapp - eller så finns den att ladda ner här: länk

Du kommer inte att ångra dig. Dock så är det lite skillander i tex hur innehållsförteckning hanteras samt stilmallar etc.

testa

/Tangen

Word är bra på mycket men inte som layoutprogram. Om du har Illy har du väl också InDesign? Jag skulle tycka det vore mycket lättare att skriva i Word och sedan importera i InD och därefter lägga in nödvändiga bilder/illustrationer. InD kan montera både .ai och .pdf. Håll in alt (tror jag att det var) när du monterar texten så flödas den automagiskt över så många sidor som behövs.

Tack för alla förslag på bättre lösningar. men de är inte bättre för mig.
Jag måste fylla i förmulär i word dokument. Jag kan sen välja att lägga in bilder och illustrator och PDF ger bästa typen av bilder. Sen gör jag PDFer ad detta som skickas till granskare. Jag har inte hittat på idiotin att använda word templates, men jag måste använda dem om jag vill ha anslag.
Sen kan man diskutera om word är ett ok ordbehandlings program eller inte men jag har köpt pages och tycker word är mycket bättre om man skriver lite längre stycken (mer än 20 sidor).
BTW InDesign fixar inte words tabeller, jag har provat det också.

  • Medlem
  • 2009-12-23 11:25

[1] Gör allt utom bild och illustration i Word (men gör plats för dem)
[2] Exportera till PDF
[3] Montera PDF:erna i InDesign och lägg till alla bilder och illustrationer
[4] Exportera till snygg PDF

Det är trevligt att ni angagerar er i min frågeställning men ingen svarar på frågan. Dr. Dip har en lösning men det funkar inte så bra om filerna delas (skickar till en andra för editering). Ja jag har provar skriver man pdfen innan sparning blir den fin. Sparar man .doc dokumentet och sen skriver .pdf blir det skit.
Jag vet också att .pdf inte är ett bildformat men jag jobbar mer (bilderna, formlerna, cromatogrammen.. eller vad ni vill kalla dem) i Illustrator och det exporterar lätt till .pdf eller .ai. lägger jag in .pdf i word o skickar kan PC nissar se bilden (fast dålig kvalité) men .ai blir inget på pc. För de filer jag jobbar med kan jag spara som .pdf eller .ai det gör ingen skillnad i illustrator.
Jag har provat de flest formaten som illustrator kan exportera till. Jag kan givetvis göra en .png bild i illustrator med 600dpi men då blir .doc filen för stor.

Jag antar från frazzes svar att beteendet är helt normalt. Själv tycker jag att det är dåligt om det finns något motmedel kulle jag vara tacksam.
PP

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 13:36

Som spontan mellankommentar kan jag väl säga att du måste nog acceptera att bilder tar plats i dina Word-filer. Sedan har du nog hittat en släkting din historik-funktionen i Word när det gäller att spara filer. Word-filen i sig växer då den innehåller historik över gjorda ändringar. Om du väljer spara som så trunkerar du den historiken och du får bara den aktuella versionen. Möjligen kan man se detta som något som liknar det du har upptäckt med att skriva ut innan du sparar. Det vore dock intressant att få höra om det är bara när du har ett nyskapat dokument och innan första skrivningen till disk som detta fenomen uppstår.

För att vi också ska kunna komma med alterantiv och/eller lösningar vore det bra om du svarade på våra frågor. Tex har mallen en formulär som måste fyllas i för att utforma och säkerställa att viss relevant information alltid finns? Hittills har du nämligen använt tabell och formulär om vartannat och det gör det inte lättare att komma med ett motförslag. Har du rent av möjlighet att skicka med hänvisa till någon extern information som bringar klarhet i vad du vill/måste göra för att få anslagen?

Du skriver också att "då blir .doc-filen för stor". Vad menar du exakt då? Får du inte skicka in den eller är det något annat absolut som sätter käppar i hjulet? Eller rent av bara en subjektiv uppfattning om att den är onödigt stor?

bilderna förstörs vid första sparning (eller sissta). Det spelar ingen roll om det är första eller sissta sparningen. med stor menar jag i filstorlek. Ofta måste filen var under en viss storlek för att accepteras. Figurerna är oftast olika former av line drawings och om jag gör pixel grafik av dem tar de ca 500k. sammanlagt blir då filen för stor. Dessutom vill jag gärna ha kvar vektor grafiken i .pdf filen för det tar lite plats och blir snyggt (inga pixliga linjer, scrollar fort i acrobar reader dessutom). Jag får det att funka finemang om jag inte sparar men om jag råkar spara så blir bilerna pixliga och får skuggor etc.
Det anslag jag sökte nu var ett Marie Curie Initial Training Network. men detta gäller för många olika anslag.
European Commission : CORDIS : FP7 : Find a call
https://www.epss-fp7.org/epss/welcome.jsp
Jag har historik funktionen avslagen (mina filer springer snabbt upp till 30 till 100 MB). Jag sparar en kopia varje dag istället.

Att jag inte kan använd pages finns det flera anledningar till.
1 jag får mallar som skall fyllas i med tabeller i. Pages förstör formatering, autouträkningar (eller vad det kallas) och formateras om dem. Det kanske blir snyggare men det skall var likadant som i originalet.
2 endnote funkar inte med pages (nyaste endnote har jag inte beställt ännu det sägs funka).
3 Mina kollegor har ofta PC Och jag skickar dokument ofta för kommentarer
4 track changes fungerar bra i Word, vet ej om Paages har det men mina kolleger (som gör ändringarna) har inte pages.
5 Jag gillar autoformat -styles funktionen i word, fotnoter inehållsförteckningar mm. Det kanske går i Pages men nu kan jag det i word.
6 Numbers är ett skämt jämfört med excel (även om de grafer som går att göra är snyggare) och integreringen word excel är OK.

Tack för tipsen
PP

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-23 22:16

Kanske du kan komma runt problemet genom att länka bilderna istället för att spara dom i word-filen? Då kan du naturligtvis inte skicka .doc-filen till någon annan utan att även skicka med de separata bilderna, men du kanske slipper den kvalitetsförlust Word verkar orsaka när du sparar dokument med bilder?

Egentligen märkligt att detta upstår, googlade lite på "word picture compress" och det verkar som om Word 2008 för mac helt saknar de verktyg och alternativ för kompression av bilder som finns i "Spara som" menyn i Word 2007 för Windows. Och att en del då får problem med onödigt stora filer med Word 2008.

Hjälptexten angående länkning av bilder i Word 2008:

  • Medlem
  • 2009-12-28 16:01
Ursprungligen av powerplant:

Figurerna är oftast olika former av line drawings och om jag gör pixel grafik av dem tar de ca 500k.

Om du sparar som bitmap i tif tar de inte så stor plats.

Forskningsansökningar? Då går det väl utmärkt att bara ge en referens till bilaga/illustration, "se bilaga 1", "se bilaga 2" osv. Dessa bilagor kan du ju framställa på lämpligt sätt som pdf. Väl klart skriver du ut Word-filen (endast text och möjligtvis tabeller) till pdf.

1. Öppna i Acrobat Pro (som jag antar du har eftersom du har Illy/inD - jag har Acrobat Pro 7). 2. Öppna sidopanelen "pages" i alla dina färdiga pdf-er (huvuddokument och illustrationer). 3. Dra och släpp dina bilagor från Pages-panelen in till huvuddokumentets Pages-panel. 4. Justera ev sidordning genom att dra och flytta sidorna. 5. Spara = komplett dokument.

Eller helt enkelt öppna File -> Organizer -> Create PDF from multible files i Acrobat Pro.

  • Medlem
  • 2009-12-24 10:17
Ursprungligen av johan_tanying:

1. Öppna i Acrobat Pro (som jag antar du har eftersom du har Illy/inD - jag har Acrobat Pro 7). 2. Öppna sidopanelen "pages" i alla dina färdiga pdf-er (huvuddokument och illustrationer). 3. Dra och släpp dina bilagor från Pages-panelen in till huvuddokumentets Pages-panel. 4. Justera ev sidordning genom att dra och flytta sidorna. 5. Spara = komplett dokument.

Favorit i repris från inlägg #5:
Från och med Snow Leopard går det att baka ihop PDF:er i Förhandsvisning också
'Öppna alla' och 'spara som'.

  • Medlem
  • 2009-12-27 01:06

Spara bilderna som EPS i Illustrator, och se till att de blir Illustrator 8 EPS-format. Infoga sen EPSerna till dina Word-dokument. Det brukar fungera tycker jag.
Vill du att dina PC-vänner ska kunna se bilden utan att skriva ut, ska du se till att förhandsvisningen (preview) blir en TIFF i 8-bitars färg, och gör den "opaque" istället för transparent.
Eländet med denna metod är att du kommer att sitta med en .ai och en .eps-version av alla bilder. Visserligen kan du använda Illustrator för att redigera bilder i EPS8-format, men finns det text i bilden blir det ett elände om du vill ändra den. Så det är bäst att ha kvar "originalet" i .ai (eller .pdf) och spara kopior i .eps som bara används till att infogas i Word-dokumenten, tycker jag.

Tack för tipset Wlao. Detta var en kombination jag inte hade provat.
PP

Bitmap i tiff med LZW-komprimering är ännu bättre.

1
Bevaka tråden