Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tunna grå linjer på Macbook air skärmen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Köpte en MBA för 3 dagar sen och har ett väldigt irriterande problem, över hela skärmen så går det linjer horisontellt cirka 1pixel höga med några milimeters mellanrum i en ljusgrå ton, som när man väl har förstått att dem är närvarande är väldigt störande. Samtidigt som de förstör vitan och tydligheten av framförallt text och irriterar på så vis ögonen vid längre bruk.

Detta är tydligen väldigt vanligt just nu bland nya macbook Airs och vissa i USA har bytt mer än 3 gånger och fått en defekt skärm varje gång.

Pratade precis med Apple Sverige som inte kände till problemet och rådde mig till att försöka lämna tillbaka datorn eller byta ut den där jag köpte den

Länkar till forum trådar där problemet diskuteras

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=594520
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1847655&tstart=0

Länk med en bild på problemet

http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=33933&d=1130818514

Efter andras och mina egna observationer är detta inget som har med varken grafikkort eller moderkort att göra och problemet syns redan innan OSX loggan vid uppstart och i Windows under bootcamp. Men jag är samtidigt ingen tekniker och hoppas lite på att någon här har något smart att komma med i vad som kan vara felet

Min plan var att vänta några månader tills man hör positiva rapporter om att felet är åtgärdat på bredfront och då använda min garanti för att byta ut panelen. Men Apple Sverige sa då under samtalet att det inte var säkert att det skulle betraktas som ett tillverkningsfel. Så vad göra?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-06 11:51

Gå tillbaks med datorn dit där du köpte den och lämna in den på garantirep alt om de byter ut datorn åt dig på plats.

Detta skall du självklart inte behöva finna dig i.

MacBook Air skärmen startar inte...ibland

Hej,
Har en ny MBA. Om jag startar den med skärmen uppfälld startar inte skärmen.

Om jag startar datorn med skärmen nästan helt nedfälld tänds skärmen men uppträder som följer:
Om jag fäller upp skärmen ca 100 grader slocknar skärmen.
Om jag fäller upp skärmen så pass att jag kan logga in och loggar in kan jag använda datorn helt normalt. Dvs ställa skärmen i alla tänkbara vinklar.

Kabeln mellan moderkort och skärm trasig eller glapp ? Men då borde felet uppträda oavsett om jag loggat in eller inte?

Grafik kortet ?

Ngt annat ?

Lennart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-27 18:10
Ursprungligen av Lennartbrugge:

Hej,
Har en ny MBA. Om jag startar den med skärmen uppfälld startar inte skärmen.

Om jag startar datorn med skärmen nästan helt nedfälld tänds skärmen men uppträder som följer:
Om jag fäller upp skärmen ca 100 grader slocknar skärmen.
Om jag fäller upp skärmen så pass att jag kan logga in och loggar in kan jag använda datorn helt normalt. Dvs ställa skärmen i alla tänkbara vinklar.

Kabeln mellan moderkort och skärm trasig eller glapp ? Men då borde felet uppträda oavsett om jag loggat in eller inte?

Grafik kortet ?

Ngt annat ?

Lennart

Logikkortet skulle jag gissa på.

Kör hårdvarutest och nollställ moderkortet och zappa pramen.

Jag skulle också kontakta en auktoriserad verkstad och rådfråga om problemet.

1
Bevaka tråden