Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra sync-mjukvara för externa hårddiskar ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker strukturera om min datalagring och ha externa hårddiskar i par eftersom jag nu erfarit en hårddiskkrasch av en splitter ny 1TB hårddisk.

Jag vill alltså [b]inte backa upp det jag har på min Mac utan "originalet" finns på en extern 1TB hårddisk och jag vill ha en till likadan 1TB hårddisk som dubbel kopia av den andra, men jag kan inte så mycket om vilka program som är bra för just denna funktion.

Kan någon rekommendera (gärna med motivation) program som synkar två externa hårddiskar så att hårddisk 2 blir som hårddisk 1 utan krångel?

LCR

Senast redigerat 2010-01-13 09:14
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-12-26 16:32

Jag kör precis med en sådan setup. Har två externa hårddiskar som jag synkar med Carbon Copy Cloner. CCC kan ställas in så att det startar automatiskt när en av de externa diskarna kopplas till datorn.

Cool! Vill gärna köra ett program som funnits ett tag också.

Ska prova.

LCR

  • Medlem
  • Håbo
  • 2010-01-13 08:51

Jag hade samma målbild som du (2 st diskar som synkas) men valde en lite mer "hardcore"-lösning. Jag nyttjar rsync som synkar data mellan en masterdisk till en slavedisk. Scriptet körs med cron en gång per dygn och har fungerat bra sedan jag satte upp det hela (install and forget). Det pluttrar även ur sig en liten logg över de filer som som lagts till och tagits bort.

Förmodligen gör min lösning exakt samma sak som programmet som tipsas om ovan med fördelen att det är gratis (allt ingår i os x) och nackdelen att det är lite trixigt att sätta upp och kanske inte lika flexibelt (text trigga synk vid anslutning av disk, mina båda diskar är alltid anslutna).

1
Bevaka tråden