Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka Google Kalender + Kontakter?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-25 20:57

Finns det något enkelt sätt att synka googles kalender med iCal och google kontakter med adressboken? Jag har försökt synka kalendern med CalDAV, men det blir bara väldigt konstigt. Har testat SpanningSync, och det funkade ju hur bra som helst... men tyvärr är jag inte redo att lägga ut ens 250 dollar på det.

Du måste läst fel, hemsidan säger ju något annat än 250 dollar. 25 dollar eller 65 dollar beroende på, känns inte så farligt.

Ursprungligen av spanningsync.com:

$25 for a one year subscription or $65 for a one-time purchase.

kör du snow leopard så är de ju bara o använda exchange sync protokollet? precis som man gör om man vill synca mail+kalender+kontakter med sin iphone.

kika här: http://www.google.com/mobile/products/sync.html#p=default

Senast redigerat 2009-12-26 01:30
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-25 23:28

Mikael E: Hoppsan, jag skrev visst lite fel där... du har helt rätt! Men jag vill inte ens betala 25 dollar, lite snål, hehe.

=JoNaZ=: Hm, okej, jag får kolla på det... är inte riktigt säker på hur det går till, men jag får väl googla

Men... det är väl hur lätt som helst?

Du prenumererar bara på din kalender med iCal-länken som du får från din googlekalender?

Jag har aldrig haft några problem

Kontaker har jag däremot aldrig synkat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-26 11:09

BlackSmp: Det har jag testat, men då prenumererar jag ju bara, jag kan inte ändra i kalendern i iCal. Eller finns det något sätt att göra det på?

=JoNaZ=: Jag vet inte om det är jag som är lite trög nu, men det där verkar ju bara vara för att synka mobil+google kalendern? Och det har jag inga problem med.

Om det är din kalender som du prenumerar på via en privatlänk så kan du ändra på kalendern även via iCal. Nu var det ett tag sedan som jag använde iCal, jag använder oftas numera webinterfacet till Google kalenders men det går att ändra googlekalendrar via iCal (om jag nu inte minns totalt fel)

Edit: Det verkar som jag mindes alldels fel... Jag måste kontrollera på min andra dator för att se hur jag gjorde där...

Edit2: Du ska använda CalDav enligt http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?hl=en&answer=99358#ical. Det har fungerat bra för mig.

Senast redigerat 2009-12-27 09:39

CalDAV fungerar, men det har vissa kända brister som man man bör vara medveten om.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-27 19:24

Jo, jag har testat CalDAV, men det går inte så bra. Det synkar inte alls med de kategorierna jag har i iCal, utan skapar nya - "huvudkategorin" under Google sen en till kategori så som ni ser på bilden. Finns det något sätt att få bort det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-27 19:35

Det funkar ju med CalDAV i och för sig, men jag blir bara irriterad på att det ser så himla fult ut! Jag vet inte om det är jag som gör fel på något sätt? Jag vill ju att kalendrarna ska hamna under KALENDRAR, där de gamla iCal-kalendrarna ligger, men istället hamnar de under WWW.GOOGLE.COM och OMBUD (och där är det fula underkategorier dessutom). Om jag inte hade brytt mig om att saker ser fula ut hade jag ju fortsatt använda Windows...

Namnen på kalendrarna (Google och ombud) kan du redigera i iCal via inställningar och välja konton för att få till det.

Att de inte hamnar under Kalendrar beror på att informationen för dessa kalendrar hämtas från ett annat konto. Jag ser inget större fel med det.

De fula underkategorierna beror på hur kalendrarna är strukturerade och det får du väl fixa i deras struktur.

  • Medlem
  • 2010-01-05 00:50

(Nybörjare på detta.)
Jag har inga problem med att det blir en extrakategori kallad tex Google, men varför får man inte de andra Googlekalendrarna i samma kategori? Varför fungerar det bara för huvudkalendern? Jag vill ha in exempelvis Skola och Träning på samma nivå som Personligt.
Och hur synkar man "tasks"?

  • Medlem
  • 2010-01-17 17:52

Jag får inte in det som i Macen heter delegerade kalendrar i iPhone utan måste prenumerera på dem i stället. Kan man lösa det?

1
Bevaka tråden