Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac > wlan < pc

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev placerad framför en mac första dagen på nya jobbet. Hade aldrig suttit vid en i hela mitt liv men tog inte många timmar innan jag var fast..

Ska äntligen efter några veckors sparande köpa mig min första mac

Har tänkt införskaffa en iBook och till denna ett Airportkort. Nu är det så att jag från flera håll (pc-användare) fått höra att man nödvändigtvis inte behöver köpa sig en basstation utan att det finns möjlighet att köra p2p mellan de båda wlan-korten (endast 2 datorer kommer att använda sig av wlan-tekniken, en pc och en mac).

Stämmer detta? Om så är fallet, det är inga problem för en pc och mac att kommunicera? Samt går det att ställa in så att iBooken kommer åt bredbandet via pc:n?

Tack på förhand / Linus

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-14 06:43

Mellan två Macar är inga problem då en Mac har inbyggd programvara för att dela ut en Internetkoppling via NAT/DHCP över Airport.

Jag vet att XP också har inbyggd internetdelning. Jag vet dock inte om denna funkar att dela ut över 802.1b. Det borde den väl dock göra, eller? Kolla i din PC.

Isf skall du inte ha några problem att köra Ibooken via PCn.

För fildelning så kan macen både ansluta till och dela filer ut till Windowsburkar även om det verit lite småbuggigt då och då.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-05-14 09:47

Grattis till din Mac. Alltid roligt att höra andra som har sett "ljuset".

Ja, bara att önska dig välkommen till den mer ljusa sidan. Jag är på fiendeland själv..Bara negativa pc-nissar på jobbet. Är otrogen nu, men lyssnar på musik från min ipod iaf.

Hur många är vi nu i Sverige som är användare av mac? Procent?

Vad jobbar du med, glömde jag fråga?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-14 14:02

Köpa en wLAN AP med inbyggd NAT kan nog vara att föredra mot att försöka på winXP att göra rätt... går det? *klura*

Efter mycket trixande med min brorsas laptop och min ibook så kan jag konstatera att OM det går så är det iaf oerhört komplicerat... Gav upp efter ett par timmar. wlan på PC är så outvecklat att man blir mörkrädd...

Får börja med att tacka för alla svar.

Nu är det så att jag inte är så haj på nätverksprylar etc så har lite svårt att förstå när ni snackar om "wLAN AP med inbyggd NAT" eller "802.1b"..

Nån som har lust att tyda:

Finns det möjlighet för mig att utnyttja bredbandet via min winxp dator, om ja, räcker det med två wlan kort dvs ingen basstation eller dylikt.

Om svaren är ja på föregående frågor, vad ska jag införskaffa för kort.
Observera: Jag behöver absolut inga märkesprylar.
Min krav är att det skall gå att kör bredbandet (2,5 mbit bostream) fullt ut utan att det stryps, nätverkshastigheten i sig är skitsamma (bara den ligger över 2,5 mbit ) samt att det skall vara så billigt som det bara går

Tack på förhand / Linus

Här kommer en enkel förklaring angående begreppet 802.1b:

802.1b har några år på nacken och är idag det absoult vanligaste när man skall surfa trådlöst. Det är ett sådant kort du skall ha.

Sedan finns det 802.1a (observera A). Detta kort är ca 5 ggr snabbare än B, men är inte kompatibelt med B. Köp inte det, helt värdelöst och du kan inte surfa mot någon basstation i hela världen.

Det absolut senaste heter 802.1g (G) och är lika snabbt som A, men är kompatibelt med B. Dock om man surfar med ett 802.1g-kort på en B-basstation går det inte fortare än B, men det fungerar.

iBooken stödjer inte G-kort så köp 802.1b, eller nya PowerBook 12" som har G. Köp ditt kort från Apple, d.v.s 802.1b. Enkelt att installera och omöjligt att misslyckas.

Tips: köp en basstation från Apple med; Airport Basestation. Sitter själv med en D-Link och det fungerar mindre bra. Borde vara bättre räckvidd med basstation än mot en annan dator men är inte helt säker. Någon som vet?

Hoppas detta var till hjälp, annars drar vi alla begrepp igen. Så jädrans massa siffror och inte helt lätt att hänga med alla gånger.

802.1b kör på med 10 mbit så det kommer inte strypa din bredbandshastighet.

Tackar! .. nu blev det genast mycket klarare!

Anledningarna till att jag vill undvika att införskaffa en basstation är:

1) Ekonomisk fråga, studerar sista året på gymnasiet samtidigt som jag jobbar på comitnet/scandlink.. dvs kan inte jobba så mycket att jag drar in några speciellt stora summor.

2) Vet inte hur mycket jag kommer att använda den, känns onödigt att slänga ut massa pengar på en 2000 kronors basstation om den inte används tillräckligt i relation med vad man betalat för den.

3) Är inga avstånd, handlar om max 10 m, å då menar jag absolut max.

4) Sist men inte minst, handlar det bara om två datorer. Dvs är mer av en bekvämlighetsköp/kul grej än ett måste.

Tack på förhand / Linus

Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
Här kommer en enkel förklaring angående begreppet 802.1b:

Enkel men en smula felaktig.

Standarderna heter 802.11a, 802.11b. Som du påpekar så är 802.11a snabbare än b (11mbit/s för 802.11b och 54mbit/s för 802.11a) vilket stämmer, men den största anledningen att a är mindre användbart är att det dels är inkompatibelt med 802.11b och 802.11g och dels för att det kräver tillstånd från Post&Telestyrelsen för att få användas utomhos på grund av risken att störa bland annat eventuella närliggande radaranläggningar.

802.11a är i sig ingen usel standard om man ser till prestanda och räckvidd. Den är inte långt efter 802.11g men jag tror inte att Sverige och övriga Europa blir någon större marknad för 802.11a utan den finns med all säkerhet i USA.

802.11g är ännu ingen standard om man ska gå efter regelboken. De produkter som finns på marknaden idag, bland annat Apples Airport Extreme, är baserade på ett antal utkast till en standard som kommer att kallas 802.11g när den är klar, troligen under sommaren. Det finns vissa problem med kompatibliteten mellan olika 802.11g-produkter. Kör man enbart med Apples produkter fungerar det bra men försöker man exempelvis använda Apples klientkort med en basstation från Linksys blir räckvidden usel (jag gjorde ett större test av detta i Datormagazin för några nummer sedan). J

Jag kör hemma med Airport Extreme-kort i min PB12 och en basstation från Buffalo och de fungerar kanonbra tillsammans, men det innebär inte att man kan ta vilken tillverkares grejjer som helst och bara para ihop förrän standarden är 100% spikad.

Problemet med räckvidd mellan klient och basstation finner jag ofta beror på tre saker

1. antennen i klienten
2. basstationens placering
3. basstationens konstruktion

Vissa Powerbooks är kända för att ha sämre mottagning än andra. En god vän har en gammal Lombard och den har nästan dubbelt så bra mottagning jämfört med hans avsevärt modernare Tibook. Detta beror på datorns hölje och placeringen av antennen.

Basstationens placering är viktigare än man tror. 802.11-standarderna bygger på radiovågor och radiovågor studsar gärna mot tjocka väggar och liknande. Bor man i en lägenhet med tjocka betongväggar kan det vara en god ide att antingen placera basstationen där man oftast befinner sig med datorn eller placera basstationen mitt i hemmet så högt upp som möjligt. Jag har en trävilla och har basstationen på andra våningen placerad mitt i huset vilket ger mig en räckvidd som går långt utanför tomtgränsen.

Basstationens antenn är superviktig den med. Det är enkelt att bygga små och slimmade och snygga basstationer men man glömmer lätt att den där fula antennen fyller en funktion.

Så nu känns det som om begrepp är väl utredda, skulle man nu kanske kunna få svar på de frågeställningar jag hade som underlag när jag skapade tråden?

Citat:

Finns det möjlighet för mig att utnyttja bredbandet via min winxp dator, om ja, räcker det med två wlan kort dvs ingen basstation eller dylikt.

Om svaren är ja på föregående frågor, vad ska jag införskaffa för kort.
Observera: Jag behöver absolut inga märkesprylar.
Min krav är att det skall gå att kör bredbandet (2,5 mbit bostream) fullt ut utan att det stryps, nätverkshastigheten i sig är skitsamma (bara den ligger över 2,5 mbit ) samt att det skall vara så billigt som det bara går

Tack på förhand / Linus

Ja, det går att brygga två wlan-kort mot varandra utan basstation men det är inget som rekommenderas. Jag har testat det där litegrann men det brukar inte fungera nåt vidare. Andra har säkert andra erfarenheter av detta än jag.

Kan få en sådan här väldigt billigt.. Skulle den gå att använda som basstation för en pc (win xp) och en ibook (os x).

Samt vilket är det billigaste airportkortet (som är kompatiblet med den basstationen ovan)?

Nej, det där du länkade till är att jämföra med ett airport-kort fast med USB-anslutning.

Det billigaste airportkortet för en bärbar är nog Apples egna om du får tag i ett begagnat. De brukar ligga runt en femhundring i pris. Annars har Buffalo Technology och Lucent kort som går att använda med Mac'ar men då är det PCCARD-kort det rör sig om.

Har en router till salu som är perfekt för dig. Bättre än apples airport basestation då du kan använda den tillsammans med PC kompisar som ofta saknar trådlösa kort och andra moderniteter.

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=23285

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-05-19 13:15

När vi ändå är inne på nätverksbiten. Jag har lyckats komma åt vissa windows datorer via nätverket, genom att ange login och lösen.

Medans med vissa datorer kommer inte ens loginrutan fram. Någon som vet vad detta beror på?

Samt att jag kan inte komma åt iBooken via en windows dator, jag kommer till loginruton och anger user och pass, men jag får inte tillgång till ibooken.

1
Bevaka tråden