Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt segt internet/DNS med Comhem.

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-24 08:58

Har precis uppgraderat från Comhems 24 mb till deras 100 mb och de första tio minuterna gick allt bra, kom enligt bredbandskollen.se upp 85 mb/s trådlöst. Efter det så har allt, eller framförallt webbläsaren blivit sjukt seg. Kan fungera bra när jag startar webbläsaren men efter ett tag laggar allt ner. Körde OpenDNS på förra modemet och det fungerade bra men nu verkar det inte fungera vidare bra. Testade till och med att ta bort de inställningarna men utan framgång. Kör trådlöst via en Time Capsule, det jag inte riktigt förstått med OpenDNS är om jag ska lägga in deras inställningar i Time Capsulen, i Systeminställningar/Nätverk/Avancerat/DNS eller i båda två? Tror Comhems DNS låg i det sistnämnda men de tog jag bort och ersatte med OpenDNS men fortfarande ingen framgång. Var tvungen att ställa den i "bryggläge" det första jag gjorde för att överhuvudtaget få igång det nya modemet.

Nån som har nåt tips på vad göra? Sitter på senaste generationen Macbook Pro 13" med Snow Leopard. Alla uppdateringar gjorda både på dator och Time Capsule.

Edit; kommer nu, enligt BBK upp i runt 35 mb/s men själva surfningen laggar fortfarande. Känns inte riktigt OK när jag dels kom upp i 85 i början och dels betalar mer för en betydligt högre tjänst nu.

Senast redigerat 2009-12-24 09:16
  • Medlem
  • 2009-12-24 10:14

Testa GoogleDNS 8.8.8.8

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-24 12:35

Det är bara att mata in den raden då? Ska det var bara i routern (Time Capsule) eller i nätverksinställningarna också?

Ursprungligen av DrDip:

Testa GoogleDNS 8.8.8.8

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-24 12:39
Ursprungligen av CEk:

Det är bara att mata in den raden då? Ska det var bara i routern (Time Capsule) eller i nätverksinställningarna också?

routern räcker, då täcker den alla dina internetmaskiner.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-24 16:27

OK. Men det finns ju två rutor för DNS-adresser och båda är ju förinmatade med Comhems. Byter jag båda två då eller? De ligger ju som sagt också kvar under nätverksinställningarna men det ska alltså räcka med att byta i routern då? Nån som har erfarenhet av GoogleDNS respektive OpenDNS? Har ju kört det senare med framgång men strulade ju som bekant nu.

Ursprungligen av ibish:

routern räcker, då täcker den alla dina internetmaskiner.

  • Medlem
  • 2009-12-24 16:57

1 Gör skärmdump
2 Byt den vänstra
3 Testa
om bra: bra
om dåligt: skriv av skärmdumpen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-24 21:50

Har nu testat - utan framgång. Det underliga är att på tjejens dator (Windows Vista) fungerar surfandet klanderfritt, det är bara på min Mac som det fungerar från och till, mestadels från och jag får bara en snurrande ring. Nedladdningar startar inte heller och BBK landar på drygt 30 mb/s. Jag blir galen på detta, vad är problemet med Comhem och Mac, ska det vara så krångligt att kunna surfa ut i bra hastighet? :/

Edit; jag blir galen på det här! Nu har jag kopplat min Macbook med sladd från min Time Capsule. Enligt BBK kommer jag då upp i 94 mb/s och sidor laddas snabbt men efter en stund så kommer sirapseffekten tillbaka. Gah!

  • Medlem
  • 2009-12-24 22:03

Har du jämfört Safari och Firefox t ex?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-24 22:09

Har inte Firefox installerat eftersom det fungerade fint med mitt 24 mb-modem alldeles innan. (tillsammans med OpenDNS-lösningen om jag inte missminner mig) Misstänker att Comhems support kommer gå bet på det här imorgon så det är väl lika bra att söka runt här. :/ Kan förvisso testa Google Chrome som jag har installerat.

Edit; samma sak i både Google Chrome och Firefox. Suck!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 12:44

Har varit med om detta. Bra rådata men segt internet på alla inblandade datorer under comhem.
Jag ringde och felanmälde. Även fast de får bra värden och de kommer säga att allt är fint så stå på dig. Förklara vad du gjort, dvs, provat med andra DNS:er, direkt från modem in i datorn, testat olika datorer, gärna om du har en Windows-dator också.
Be honom förklara det rimliga i att felet sitter i din utrustning när det fungerar bra med datorn på andra ställen (testa det om du kan) och de inte ens fungerar modem till dator.

I båda fallen så har det vart något fel på något i deras nät. Stå på dig och lycka till! God Jul.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-25 18:19

Har nu suttit med Comhems support i en halvtimme. Testat att ändrat inställningar för modemet, testat att kört kabel direkt till min Macbook Pro, direkt till tjejens PC etc.
Slutsats; Comhem i kombination med min Macbook Pro är inte a match made in heaven. Med tjejens PC går det hur bra som helst att surfa runt, upp mot 90 mb/s i BBK osv. Med min fungerar det i några sekunder, med kabeln i kom jag också upp i de hastigheterna men efter drygt bara en minut kommer sirapseffekten och BBK resulterar plötsligt i runt 30-40 mb/s.

Vad är problemet?!

Nu felanmälde tjejen till sina tekniker men eftersom det fungerar bra på PC och Windows (gah) så lär de ju inte kunna hjälpa till nåt. Sjukt irriterande!
Nån som vet om man kan ändra DNS-inställningar direkt i Netgear-modemet och hur man gör det? Eller ska det räcka att ändra i min Time Capsule?
Det finns ju så sjukt många olika saker att ändra och ställen att ändra dom på. Nu försökte vi med WEP-krypteringen, då löstes det temporärt innan det segade sig igen.
Vems DNS-inställningar är vassast tro enligt er som kör det? OpenDNS.com? GoogleDNS?

Ursprungligen av CEk:

Vems DNS-inställningar är vassast tro enligt er som kör det? OpenDNS.com? GoogleDNS?

There's an App for That: namebench - Project Hosting on Google Code

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-25 20:54

Testat de rekommenderade DNS:erna genom det här programmet nu också, bra en stund sen blir det dåligt. Varför finns det ingen lösning på detta irriterande problem? :/

Nu hann frazze ställa de flesta frågor jag var på väg att skriva ned men för att utesluta missförstånd, du nämner en snurrande ring, är det "ringen" vid adressfältet i Safari? (så att det inte är "badbollen" i OS X, för då kan det vara ett tecken på annat fel än DNS)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-25 23:27

Precis, det är laddningsringen i Safari. Inte badbollen. Förut kunde jag öppna webbläsaren och dra igång runt fem flikar med olika sidor och det utan problem. Nu kan jag klara mig hyfsat om jag surfar i en, öppnar jag flera så står de flikarna ett jäkla tag innan det händer nåt i dom.

Ursprungligen av o z o n e:

Nu hann frazze ställa de flesta frågor jag var på väg att skriva ned men för att utesluta missförstånd, du nämner en snurrande ring, är det "ringen" vid adressfältet i Safari? (så att det inte är "badbollen" i OS X, för då kan det vara ett tecken på annat fel än DNS)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-25 21:30

Efter att ha läst tråden från början ett par gånger så blir jag inte riktigt klok på hur utrustningen är kopplad. Och vilken typ/pre-konfig av kabel-modem som Comhem har skickat till dig. Har du lust att göra det? Typ:

Comhem - Netgear - Time Capsule - [trådlöst] Mac/PC

Vilket funktion/läge har Netgear-modemet? Vilka inställningar har Netgear, Time Capsule och Mac/PC? Frågorna är viktiga att svara på, för vi vill ju få samma beteende på din Mac som din flickväns PC eller hur?

Nätverk och inställningar är ingen voodoo och svartmagi. Så det finns en förklaring till varför din Mac och flickvännens PC beter sig som dom gör. (Jag tror att jag har skrivit något liknande i en annan tråd i samma ämne)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-25 23:21

Frazze; exakt vilka inställningar är du intresserad av?

Ok, skall klargöra hur det är kopplat;

Comhem -> Netgear -> Time Capsule -> Trådlöst till min Macbook Pro och tjejens PC.

Både jag och tjejen har N-klassade trådlösa nätverkskort. Time Capsule är av den generationen utan dubbelband så sänder ut en WPA2-krypterad trådlös signal

Netgear-modemet har jag egentligen inte gjort nåt med förutom idag när jag var i kontakt med Comhems support då vi ändrade från "WPA2-PSK"-säkerhet till "WPA-PSK"-säkerhet, vad nu det ska göra. Modemet är inställt i NAT-läge.

Min Time Capsule fick jag ställa i bryggläge (anslutsdelning: av) när jag fick Netgear-modemet för att det skulle fungera överhuvudtaget. OSX rekommenderade detta. I DNS-server rutorna har jag, efter ovanstående rekommendation, testat att lägga in de snabbaste DNS-adresserna enligt programmet "Namebench" men fortfarande får jag segheten efter ett tag på min dator. Detta sker i alla mina tre webbläsare. (Safari, Firefox och Google Chrome) så det är inte begränsat till en specifik browser.

När jag först kopplade ihop det hela och surfade ut så gick det ruskigt fort och jag hade enligt BBK hastigheter på upp till 93 mb/s. Sen tog det några sekunder och allt segades ner och jag kommer bara upp i runt 30-40 mb/s. Samma sak när jag körde kabel från Time Capsule till min Macbook - först bra, sen dåligt. Samma sak när jag körde Netgear direkt till Macbooken - först bra, sen dåligt. På tjejens PC har vi inte gjort nåt, där har surfandet fungerat klanderfritt, dock kommer den datorn nu inte upp i mer än 30-40 mb/s heller.

Första dagen allt kopplades i gick det av bara farten. Att gå in på Aftonbladet gick utan nån som helst fördröjning. Nu tar det lång tid för mig (som att den inte hittar uppkoppling liksom, tuggar bara med ringen spinnande) och för tjejens PC går det som vanligt, alltså som det gjort förut med 24 mb-linan. Det känns frustrerande att veta att jag varit upp i så snabbt som 93 mb/s, det betalar jag gärna för men nu känns det inte så motiverat att betala den extra summan för att komma upp i ca 10 mb/s mer än jag hade förut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-26 09:27
Ursprungligen av CEk:

Frazze; exakt vilka inställningar är du intresserad av?

Det som jag frågade efter i förra inlägget:

  • modellbeteckning på Netgear-modemet

  • inställningar i Netgear-modemet

  • inställningar i Time Capsule

  • inställningar för nätverket (TCP/IP) i Macen

  • inställningar för nätverket (TCP/IP) i PCn

Om du tycker att det är enklare att göra skärmdumpar på förnstren och ladda upp så fungerar det alldeles utmärkt.

Ursprungligen av CEk:

Ok, skall klargöra hur det är kopplat;

Comhem -> Netgear -> Time Capsule -> Trådlöst till min Macbook Pro och tjejens PC.

Tack, då har du bekräftat den uppkopplingen som jag/vi misstänkte. Men det är ändå bra att vi har rett ut den saken. Dock saknas lite information om hur det trådlösa nätverket är inställt. För om jag förstår rätt (av informationen nedan) så är även Netgear en trådlös router för kabel-anslutning?

Ursprungligen av CEk:

Både jag och tjejen har N-klassade trådlösa nätverkskort. Time Capsule är av den generationen utan dubbelband så sänder ut en WPA2-krypterad trådlös signal

Netgear-modemet har jag egentligen inte gjort nåt med förutom idag när jag var i kontakt med Comhems support då vi ändrade från "WPA2-PSK"-säkerhet till "WPA-PSK"-säkerhet, vad nu det ska göra. Modemet är inställt i NAT-läge.

Aha! Du har precis bekräftat att du har en komplett trådlös router i ditt kabel-modem. Så här är det av yttersta vikt att du berättar vilka inställningar som du har gjort i den (och även i din Time Capsule) för att se hur era datorer ansluter till det trådlösa nätverket.

Ursprungligen av CEk:

Min Time Capsule fick jag ställa i bryggläge (anslutsdelning: av) när jag fick Netgear-modemet för att det skulle fungera överhuvudtaget.

Inte alls oväntat. Du har nämligen kopplat två routrar efter varandra. Lättast är att bryggkoppla den "bakre/inre" routern och bara använda sig av den "främre/yttre".

Ursprungligen av CEk:

OSX rekommenderade detta.

Vilken funktion alt. program sa detta till dig?

Ursprungligen av CEk:

I DNS-server rutorna har jag, efter ovanstående rekommendation, testat att lägga in de snabbaste DNS-adresserna enligt programmet "Namebench" men fortfarande får jag segheten efter ett tag på min dator. Detta sker i alla mina tre webbläsare. (Safari, Firefox och Google Chrome) så det är inte begränsat till en specifik browser.

I vilken utrustning ändrade du i DNS-inställningarna? Med utrustning menar jag både dator och nätverksutrustning.

Ursprungligen av CEk:

När jag först kopplade ihop det hela och surfade ut så gick det ruskigt fort och jag hade enligt BBK hastigheter på upp till 93 mb/s. Sen tog det några sekunder och allt segades ner och jag kommer bara upp i runt 30-40 mb/s.

Aha. Lite ny information igen. Förra gången angav du att det "tog en stund" vilket är en väldigt osäker angivelse. För mig skulle det vara ett par minuter, typ 1-3. Några sekunder är någt helt annat och något som stämmer mycket bättre överens hur snabbt felinställd utrustning bör ge sig tillkänna.

Ursprungligen av CEk:

Samma sak när jag körde kabel från Time Capsule till min Macbook - först bra, sen dåligt.

Det verkar logiskt. Det ska inte vara någon skillnad om du kör trådlöst eller med kabel över samma utrustning ut mot Internet. Trafiken går samma (felaktiga) väg och du upplever samma problem. Det är ju en sak som vi just nu kan glädjas över.

Ursprungligen av CEk:

Samma sak när jag körde Netgear direkt till Macbooken - först bra, sen dåligt.

Vad menar du med direkt? Kabel eller trådlöst?

Ursprungligen av CEk:

På tjejens PC har vi inte gjort nåt, där har surfandet fungerat klanderfritt, dock kommer den datorn nu inte upp i mer än 30-40 mb/s heller.

Här måste jag be dig att tänka dig för med hur du uttrycker dig. Klanderfritt är det ju inte (längre) då PCn bara kommer upp i delar av förväntad hastighet. Sådana ord får ju en annars att tro att det inte är något problem, fast det fortfarande inte fungerar.

Ursprungligen av CEk:

Första dagen allt kopplades i gick det av bara farten. Att gå in på Aftonbladet gick utan nån som helst fördröjning. Nu tar det lång tid för mig (som att den inte hittar uppkoppling liksom, tuggar bara med ringen spinnande) och för tjejens PC går det som vanligt, alltså som det gjort förut med 24 mb-linan. Det känns frustrerande att veta att jag varit upp i så snabbt som 93 mb/s, det betalar jag gärna för men nu känns det inte så motiverat att betala den extra summan för att komma upp i ca 10 mb/s mer än jag hade förut.

Ahem. "Vanligt" är inte längre relativt 24MBps utan 100MBps! Hur det fungerade förut map hastighet kan du inte jämföra längre då du har ändrat den variablen i ekvationen. Du har gått från 24 till 100. Alltså får du inte säga att flickvännens datorer fungerar som vanligt. Blanda inte referensvärden/nivåer/etc härs och tvärs. Det gör det väldigt svårt för oss som vill hjälpa dig.

Så. Nu har du lite att sätta tänderna i när julmaten ska smältas. Lycka till!

Alltså... en enskild filöverföring ( säg en ftp eller bredbandskollen ) påverkas inte av DNS, det är bara första uppslaget som kan gå långsamt - men inte själva överföringen. Så går det långsamt även när du kör bredbandskollen så beror dina problem inte på DNS..... just a hint..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-28 20:45

Haha, ja där fick jag lite att bita i. Ska försöka få med all info. Delar upp det i stycken;

Modemet/routern är av modell Netgear CG 3100.
Vilka inställningar i modemet är mest relevanta? Enda ändringen jag gjort är att jag ändrat från "WPA-PSK2" kryptering till "WPA-PSK" kryptering. Har bytt tillbaka nu eftersom jag inte märkte nån skillnad.

Tror det var när jag ställnde in Time Capsulen med det nya modemet som jag ombads att ställa den i bryggläge, men det låter ju logiskt när du förklarat det.

Jag har testat att lägga in nya DNS i bara routern samt både routern och Macens trådlösa nätverkskort. (Dock så ligger Comhems DNS kvar i Macens trådlösa nätverkskort fast jag ändrat i routern, de är gråmarkerade. Se sista bifogade bilden. Vet att det går att ta bort dom och lägga in andra där men ska det behövas?) Ändrade precis nu till OpenDNS i routern nu, först går det supersnabbt (87 mb/s i BBK) och surfandet fungerar toppen. Efter några minuter (2-3) så är det segt igen och jag når bara runt 30-40 mb/s. Vadän detta tro? När jag sa Netgear -> Macbook direkt så menade jag med kabel däremellan. Först går det, som jag nyss beskrev, supersnabbt. Sen återgår det till det sega surfandet och dåliga resultaten med BBK. Nu testade jag BBK på tjejens dator, trådlöst. 40 mb/s. Surfandet går dock snabbt, till skillnad mot min Macbook. Där har vi inte ändrat nånting i nätverksinställningar.

Bifogar även skärmdumpar, de två första är mina Time Capsule-inställningar och de två sista är min Airport-inställningar i Macbooken.

  • Medlem
  • 2009-12-28 21:30

<Off-topic-reklam-paus med humor inte elak ton!>
Är du trött på skärmdumpar på hela skärmen?
Vill du också ha snygga, frilagda skärmdumpar på t ex ett Finder-fönster med stilig skugga?

Då är produkten här för dig - "Kringlashiftfyraplusmellanslagklick Delux" från Apple.

De gav oss storsäljare som [cmd]+[shift]+[3].
Nu kan vi även trycka [cmd]+[shift]+[4] och sedan släppa tangenterna och bara klicka på mellanslagstangenten och se en svävande kamera som muspekare. Musklicka med kameraikonen på det fönster eller menylist du vill ha skärmdump på och visp – så blir det grädde!

"Kringlashiftfyraplusmellanslagklick Delux" från Apple.
</Off-topic-reklam-paus>

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-28 22:15

Vad händer om du bara har Netgear påslagen och Time Capsule avslagen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-28 22:58

Ska testa det imorgon. Jag rycker ur nätverkssladden mellan Netgear och Time Capsule och ansluter till Netgears trådlösa nät och ser vad som händer. Återkommer med resultat.

Ursprungligen av frazze:

Vad händer om du bara har Netgear påslagen och Time Capsule avslagen?

Ursprungligen av CEk:

Ska testa det imorgon. Jag rycker ur nätverkssladden mellan Netgear och Time Capsule och ansluter till Netgears trådlösa nät och ser vad som händer. Återkommer med resultat.

Använder du jordade eluttag till routern (nätdelen är oftast ojordad) eller någon av datorerna? Testa i så fall att ansluta allt enbart till ojordat. Du kanske får modda ett grenuttag (obs, detta är bara tillfälligt och är inte en lösning om det hjälper) och sätta all nätverksutrustning och datorerna där.

Jag är ute efter att det kan vara olika potentialjord i lägenhetens eluttag och Comhem's jack. Detta kan då störa modemet och ge sämre prestanda...

Ett alternativ är att köpa en galvanisk avskiljare för kabel modemet, men det känns fel att köpa nått i enbart felsökningssyfte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-29 13:43
Ursprungligen av CEk:

Ska testa det imorgon. Jag rycker ur nätverkssladden mellan Netgear och Time Capsule och ansluter till Netgears trådlösa nät och ser vad som händer. Återkommer med resultat.

Det här är klassisk felsökning. Du har nämligen kopplat in två enheter på en gång och fått ett fel. Då är det svårt att felsöka om man inte är kunnig på området.

Därför måste du första bevisa att Netgear-routern fungerar felfritt med Mac och PC. Sedan får du lägga till utrustning efter utrustning. Du har inget annat val om du inte direkt vet hur du ska koppla ihop och ställa in utrustningen.

Jag har läst lite om Netgear CG3100 men tyvärr stödjer den inte WDS. Här vet jag inte vad som är bäst: att stänga av wifi på en av Netgear eller Time Capsule eller koppla TIme Capsule som klient till Netgear. Det får någon annan svara på.

Du har dessutom inte svarat på alla mina frågor. Tex vet jag inte hur du har ställt in det trådlösa på Netgear CG3100. Du sitter också och kör 560 KByte/s i Transmission i en av skärmdumparna. Gjorde du det också när du provkörde BBK... Det år sådana detaljer som får en att fråga lite extra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-29 20:07

Precis, har väl varit lite bekväm av mig och tänkt att det bara skulle fungera utan vidare men ska ge mig på detta nu.

Bifogar bilder från inställningarna på Netgear-modemet/routern. Både basic och wireless. Nåt mer du vill se kanske? Haha, jo jag gjorde BBK utan nån annan enhet ansluten till nätverket och utan Transmission igång. Gjorde nu ytterligare en test på BBK efter att ha jobbat hela dagen. 23 mb/s nedströms. Dåligt. Uppströms kommer håller fortfarande sina utlovade hastighet då jag hamnade på ca 9 mb/s.

Ursprungligen av frazze:

Det här är klassisk felsökning. Du har nämligen kopplat in två enheter på en gång och fått ett fel. Då är det svårt att felsöka om man inte är kunnig på området.

Därför måste du första bevisa att Netgear-routern fungerar felfritt med Mac och PC. Sedan får du lägga till utrustning efter utrustning. Du har inget annat val om du inte direkt vet hur du ska koppla ihop och ställa in utrustningen.

Jag har läst lite om Netgear CG3100 men tyvärr stödjer den inte WDS. Här vet jag inte vad som är bäst: att stänga av wifi på en av Netgear eller Time Capsule eller koppla TIme Capsule som klient till Netgear. Det får någon annan svara på.

Du har dessutom inte svarat på alla mina frågor. Tex vet jag inte hur du har ställt in det trådlösa på Netgear CG3100. Du sitter också och kör 560 KByte/s i Transmission i en av skärmdumparna. Gjorde du det också när du provkörde BBK... Det år sådana detaljer som får en att fråga lite extra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-29 21:23

Nu har jag försökt att koppla upp mig trådlöst direkt mot Netgear (alltså stängt av Time Capsule och kopplat bort den från Netgear) och den funktionen verkar inte fungera alls. Det finns en fysisk knapp för att aktivera den trådlösa funktionen i Netgear men lampan lyser konstant grön och det händer inget oavsett hur mycket jag trycker på knappen. Enligt manualen (jag vet, n00bigt att lösa manualer men vafan) så ska det dyka upp ett trådlös nätverk som heter ComHem<XXXXX> men min Macbook finner inget sådant. Försöker jag ansluta till det ändå med rätt WPA-nyckel osv så står det konstigt nog ogiltigt lösenord, trots att allt stämmer. Skumt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-29 22:03

Du får allt vara lite noggrannare när du använder dina prylar. Det tog mig mindre än 5 minuter att se på den ena skärmdumpen att du inte har aktiverat den trådlösa funktionen. Under Wireless Access Point finns det två kryssrutor. Kryssa i dom ska du nog se att det fungerar. Men du kan ju under tiden se till att det fungerar med rätt prestanda när du ansluter med kabel. För innan dess att du får det att fungera så är det ingen idé att ansluta Time Capsule.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-29 22:15

Damn it, lite väl stressad ibland. Satt förvisso med kabeln direkt ansluten från Netgear till min Macbook när jag inte fick det trådlösa att fungera. Då var det samma visa som det varit; först fungerar det super och värdena i BBK blir över 90 mb/s, sen tar det nån minut (och speciellt när jag öppnar 3-4 flikar och surfar in på olika webbsidor som jag alltid gjort) så blir det sådär segt igen. Sidan som jag försöker öppna i första fliken går halvsegt att komma in på, de andra kommer jag inte alls på. Testar jag BBK så landar jag på mellan 23-40 mb/s. Mycket märkligt.

Ursprungligen av frazze:

Du får allt vara lite noggrannare när du använder dina prylar. Det tog mig mindre än 5 minuter att se på den ena skärmdumpen att du inte har aktiverat den trådlösa funktionen. Under Wireless Access Point finns det två kryssrutor. Kryssa i dom ska du nog se att det fungerar. Men du kan ju under tiden se till att det fungerar med rätt prestanda när du ansluter med kabel. För innan dess att du får det att fungera så är det ingen idé att ansluta Time Capsule.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-29 22:48

Finns en tråd hos SweClockers.com som du bör läsa lite i. Mycket prat kring nya 100Mbps-tjänsten och Netgear CG3100.

Bevaka tråden