Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macboook alu hänger sig!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett konstigt fel med min MacBook Alu. Plötsligt så kommer det upp en bild på olika språk som uppmanar till att stänga av MacBooken, Hela datorn "fryses" när denna bild kommer upp och det finns inget annat val. Vet ngn vad det kan vara?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-24 09:15

Jag hade börjat med att köra ett Hardware Test för att utesluta hårdvarufel såsom t.ex. trasigt minne.

Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-24 09:21
Ursprungligen av AndersPH:

Jag har fått ett konstigt fel med min MacBook Alu. Plötsligt så kommer det upp en bild på olika språk som uppmanar till att stänga av MacBooken, Hela datorn "fryses" när denna bild kommer upp och det finns inget annat val. Vet ngn vad det kan vara?

Har du läst texten så att du förstår vad som har hänt?

Alltså det dyker upp en "grå yta" som täcker, fryser hela skärmbilden och på den en ruta som uppmanar till att trycka på power off, inget annat. Det kommer efter ett par minuter efter det att jag satt på Macbooken.

Nu har det löst sig tydligen ett program som skapade detta problem

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-24 11:43

Inte sällan är en sk. kernel panic ett tecken på att hårdvaran strular (typiskt är att minnet är trasigt eller felaktigt/dåligt isatt).

Oki har fortfarande kvar problemet, skall testa diagnosticera och testa systemet. Har uppgraderat till 4Gb men det är ett halvår sedan...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-25 10:05

Sådana fel behöver inte komma 5 minuter efter... Det kan mycket väl vara så att först nu så börjar dina nya minnen strula. Stäng av. Ta ut. Sätt in. Slå på. Borde ha avhjälpt problemet.

Har testat att ta ut minnena, scm omstart etc.. inget hjälper. Finns det ngt program som man kan testa hårdvaran med har ej CDs med mig. Misstänker ram minnena
Har gjort ett hårdvarutest och inga fel hittade... va tusan kan det vara då?

Senast redigerat 2009-12-25 20:43
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-25 21:37

Du frågar dels efter ett hårdvarutestprogram då du inte har med dig system-DVD:n, dels så har du gjort ett hårdvarutest. Vad har du egentligen gjort?

Ursprungligen av frazze:

Du frågar dels efter ett hårdvarutestprogram då du inte har med dig system-DVD:n, dels så har du gjort ett hårdvarutest. Vad har du egentligen gjort?

Jag har gjort ett hårdvarutest, visste inte att det fanns med i OSX när jag skrev första ggn. Testet hitta inga fel. Men som skrivits därefter, kan tydligen fortfarande vara fel på minnena.. hhmm..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-25 23:00

Vad är det for minnen du har köpt och satt i?
Dessa alu MBP är ganska kräsna på vilka minnen man sätter i.

  • Medlem
  • 2009-12-25 23:17

Jag fick samma problem på min iMac alu en gång. Höll på att sätta frukosten i halsen den morgonen. Men efter en omstart så har meddelandet inte dykt upp igen.
Min Macbook Unibody strulade lite efter att jag hade uppdaterat till 4 GB av Corsair-fabrikat. Systemtestet gav inga utslag. Men efter vila så frös datorn och det eländiga pipandet dök upp som ett tecken på att det var strul med minnet. Efter byte av minnet så upphörde problemet.

Kort sagt, bara för att hårdvarutestet säger att minnet är ok så behöver det inte betyda att det inte är fel på minnet.

Sorry för min flummiga formulering, är så j-kla trött.

Ursprungligen av Dalle:

Jag fick samma problem på min iMac alu en gång. Höll på att sätta frukosten i halsen den morgonen. Men efter en omstart så har meddelandet inte dykt upp igen.
Min Macbook Unibody strulade lite efter att jag hade uppdaterat till 4 GB av Corsair-fabrikat. Systemtestet gav inga utslag. Men efter vila så frös datorn och det eländiga pipandet dök upp som ett tecken på att det var strul med minnet. Efter byte av minnet så upphörde problemet.

Kort sagt, bara för att hårdvarutestet säger att minnet är ok så behöver det inte betyda att det inte är fel på minnet.

Sorry för min flummiga formulering, är så j-kla trött.

Tack för tipset. Köpt minnena på Warehouse så jag skall prata med dom på måndag. Skall även testa att köra mina gamla minnen 2x1gb som satt i vid köp.

1
Bevaka tråden