Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

27-inch iMac Graphics Firmware Update 1.0

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 21:17

About 27-inch iMac Graphics Firmware Update 1.0
Updates the graphics firmware on ATI Radeon HD 4670 and 4850 graphics cards to address issues that may cause image corruption or display flickering.

Finns i Programuppdatering.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-21 22:29

Ser man på!!
Då är frågan om det finns någon som kan testa för att se om detta fixar problemet. De flesta som har haft problem har väl returnerat sina maskiner, eller...?
Själv står min blinkande i5 nedpackad för upphämtning av TNT i morgon fm.
Det hade ju varit kanon om jag sluppit utbtesstrulet med hjälp av en liten uppdatering av firmware, gjort på några sekunder...
//a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 00:47
Ursprungligen av andersn:

Ser man på!!
Då är frågan om det finns någon som kan testa för att se om detta fixar problemet. De flesta som har haft problem har väl returnerat sina maskiner, eller...?
Själv står min blinkande i5 nedpackad för upphämtning av TNT i morgon fm.
Det hade ju varit kanon om jag sluppit utbtesstrulet med hjälp av en liten uppdatering av firmware, gjort på några sekunder...
//a

Svaret på din fråga är väl bara 5 min bort? Snabbare än att vänta på att någon på ett forum kollar om det fungerar på sin dator. Själv är bäste dräng!

Jag provar nu och återkommer. Fetaste i7:an här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 00:57
Ursprungligen av stormstereo:

Jag provar nu och återkommer. Fetaste i7:an här.

Samma här.. tappat flickret som jag hade i windows och tycker datorn hänger sig mindre nu i win 7 dessutom.

So far, so good.

Mina problem har varit dessa:
* En gulaktig ton i nedre tredjedelen av skärmen. Detta har varit en mycket svag nyans, ett miniproblem om man jämför med de exempel man kan hitta på nätet/youtube. Nu känns problemet ännu mindre. Jag får verkligen anstränga mig för att se nyansskillnader nu. Det kan lika gärna vara betraktningsvinkeln.

* Skärmen blinkar till i svart, någon gång i timmen. Det "värsta" har varit att hela skärmen blivit svart i två tiondelar av en sekund. Några exempel har synts på svarta streck över en tredjedel av skärmen. Mycket snabba blink, och sedan är allt normalt igen. Dessa problem har endast uppstått då jag haft skärmen på full ljusstyrka. Hittills efter uppdateringen (45 minuter) har jag inte sett några blink alls. Jag återkommer om det dyker upp igen de närmaste dagarna.

* Döda/heta pixlar. Jag har inte hittat några i den vanliga skärmen (halleluja) men i iSighten har jag räknat till cirka 10 st. Inget som stör mig och definitivt inget jag skickar iväg min ögonsten för.

Må/T

Har nyss fått en helt svart skärm igen, under ett par tiondels sekunder. Hände faktiskt medan jag satt här och spanade på 99.se. Inga andra blink eller flickers hittills.

Och under dagen har jag haft lite blixtsnabba ränder också. I princip samma problem som innan uppdateringen med andra ord. Jag inbillar mig dock att de var mer frekventa innan. Och jag har haft skärmen på max ljusstyrka hela dagen.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-23 15:22

Om man inte har haft några problem öht tidigare bör man uppdatera ändå?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-23 15:35

Det kan inte vara så att ni måste "mjukstarta" skärmen, dvs inte fräsa på med ljusstyrkan direkt utan "köra in" den lite med lägre styrka?

Ursprungligen av zinned:

Det kan inte vara så att ni måste "mjukstarta" skärmen, dvs inte fräsa på med ljusstyrkan direkt utan "köra in" den lite med lägre styrka?

Kul att du skriver så, för hittills idag har jag inte haft ett enda flimmer! Senaste timmen har jag också sänkt ljusstyrkan till lite för ögonen mer trivsamma nivåer.

Jag skriver igen om det kommer tillbaka.

GOD JUL!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-25 13:21

Tack Stormstereo för att du tar dig tid och delger oss dina erfarenheter av långtidstestet. Vi håller tummarna för att din skärm skall bli helt symtomfri!!
Eftersom svaret på problemet inte bara är "5 minuter bort" så är det värdefullt för oss andra att veta om det är en "inkörning" som behövs.
God fortsättning på julen!
//a

Anytime! Men jag har tråkiga nyheter. Igår körde jag på full ljusstyrka igen och svartblinket är definitivt kvar. Uppdateringen verkar ha gjort noll skillnad i detta fall. Jag ger upp på detta nu, det blir till att skicka in den.

Jag tycker också det är orimligt att behöva köra in en sådan produkt. Det ska inte behövas.

Hade gärna kommit med en bättre konklusion.

Må/T

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-25 14:12

Tråkigt att höra, men du har naturligtvis helt rätt. En sådan här produkt skall vara felfri från början. punkt.
Följer en annan tråd i ämnet,
Apple - Support - Discussions - New iMac 27inch screen ...
och den är inte heller så uppmuntrande.
Har fått besked att min nya i5 skall skeppas 31/12, men nu har jag funderingar på att be dem vänta med att skicka (om det går) tills jag känner mig säker på att problemen är lösta eller att Apple åtminstone VET vad problemet är.
Ha det //anders

Jag talade med supporten om att skicka in min maskin redan innan uppdateringen dök upp. Jag ska iväg på en resa och vi dealade att vi gör hela förfarandet efter hemkomst. Vid det datumet hoppas jag att problemet är ur världen och att jag får en sprillans ny maskin. God lycka med din nyårsdito.

Din andra tråd är ganska lång...

Må/Tommy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 16:02

Jag har en 21,5" iMac med ett Radeon HD4670 grafikkort i men det finns ingen firmwareupdate för 21,5" modellen. Funkar den här även för 21,5" eller finns det ingen ännu?

iMac (27-tums) - Graphics Firmware-uppdatering 1.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 16:17
Ursprungligen av andy.c:

Jag har en 21,5" iMac med ett Radeon HD4670 grafikkort i men det finns ingen firmwareupdate för 21,5" modellen. Funkar den här även för 21,5" eller finns det ingen ännu?

iMac (27-tums) - Graphics Firmware-uppdatering 1.0

Nej, som det står i namnet så är den bara för 27":aren. Bra regel: Kommer uppdateringen inte upp i Programuppdatering (Äpplemenyn > Programuppdatering) så behöver din dator inte uppgraderingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 16:20
Ursprungligen av acke:

Nej, som det står i namnet så är den bara för 27":aren. Bra regel: Kommer uppdateringen inte upp i Programuppdatering (Äpplemenyn > Programuppdatering) så behöver din dator inte uppgraderingen.

Jo, av namnet att döma misstänkte jag att det inte gällde 21,5" men jag undrar varför de uppdaterar firmware på 27" med samma grafikkort som 21,5"?

Programuppdatering brukar inte fånga alla nödvändiga firmwareuppdateringar, i så fall hade jag troligtvis inte haft en Macbook 1.1 med ett dött batteri nu. Fick aldrig info om Battery Update 1.4 förrän det var för sent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 16:34
Ursprungligen av andy.c:

Jo, av namnet att döma misstänkte jag att det inte gällde 21,5" men jag undrar varför de uppdaterar firmware på 27" med samma grafikkort som 21,5"?

För att instegsmodellen av 27" har samma grafikkort som den kraftfullaste 21.5".

Ursprungligen av andy.c:

Programuppdatering brukar inte fånga alla nödvändiga firmwareuppdateringar, i så fall hade jag troligtvis inte haft en Macbook 1.1 med ett dött batteri nu. Fick aldrig info om Battery Update 1.4 förrän det var för sent.

Har jag aldrig varit med om förutom när man inte har uppdaterat till den versionen av Mac OS X som uppdateringen kräver.
Dessutom är det fullt möjligt att din dator stämde in på vad som krävdes av uppdateringen men inte ditt batteri så jag vill fortfarande hävda att alla uppdateringar man behöver kommer i Programuppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 17:04
Ursprungligen av acke:

För att instegsmodellen av 27" har samma grafikkort som den kraftfullaste 21.5".

Precis och det är den modellen jag har. Jag kan leva med att den här uppdateringen inte är för 21,5" modellen men det får mig att undra varför man vill uppdatera grafikkortet enbart i en av de två modeller som har just det grafikkortet?

Ursprungligen av acke:

Har jag aldrig varit med om förutom när man inte har uppdaterat till den versionen av Mac OS X som uppdateringen kräver.
Dessutom är det fullt möjligt att din dator stämde in på vad som krävdes av uppdateringen men inte ditt batteri så jag vill fortfarande hävda att alla uppdateringar man behöver kommer i Programuppdatering.

Problemet är just det att batteriet är ett av de två som Battery Update 1.4 var ämnad att hjälpa. Programuppdatering har alltså inte en enda gång meddelat att det finns en viktig uppdatering för datorns batteri under de drygt 10 månader som uppdateringen har varit tillgänglig.

Dock kan jag tyvärr förstå att de sista månaderna (fr.o.m. september 2009) beror på att datorn har haft Snow Leopard installerat och Battery Update 1.4 går inte att installera om man har OS X version 10.6 eller senare. En klar miss från Apple måste jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 12:10
Ursprungligen av andy.c:

Precis och det är den modellen jag har. Jag kan leva med att den här uppdateringen inte är för 21,5" modellen men det får mig att undra varför man vill uppdatera grafikkortet enbart i en av de två modeller som har just det grafikkortet?

Ingen aning, kanske det är en speciell serie som bara används i 27"-modellen? De kanske har skruvat ned hastigheten på 21.5"-modellen så problemen inte uppstår.

Ursprungligen av andy.c:

Problemet är just det att batteriet är ett av de två som Battery Update 1.4 var ämnad att hjälpa. Programuppdatering har alltså inte en enda gång meddelat att det finns en viktig uppdatering för datorns batteri under de drygt 10 månader som uppdateringen har varit tillgänglig.

Dock kan jag tyvärr förstå att de sista månaderna (fr.o.m. september 2009) beror på att datorn har haft Snow Leopard installerat och Battery Update 1.4 går inte att installera om man har OS X version 10.6 eller senare. En klar miss från Apple måste jag säga.

Om så är fallet borde väl Apple ha gjort en version av Battery Update 1.4 för Mac OS X 10.6 tycker man. Som du säger, en klar miss.

Uppdateringarna kommer alltid, men ibland så måste man aktivt köra uppdateraren och kolla - puschfuktionen är instabil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 23:09

Nu är en ny uppdatering på väg.

Ja, då har jag kommit hem till Sverige igen och hade bland annat den nya skärmuppdateringen att installera. Mina skärm blinkade bara när jag körde full ljusstyrka så det har jag gjort nu i två dagar. Hittills inga problem! Postar igen om flimret kommer tillbaka.

1
Bevaka tråden