Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart kan min Dock ha försvunnit?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-24 22:28

Tjena ingen gott folk!
Nu har jag åter igen fått lite problem med min MBP 15" 2.33 med snowleopard.
Det hela började för någon vecka sedan,då var det lite iconer som hade försvunnigt, sedan vart det fler iconer som försvann, och nu har även docken försvunnigt,och i detta i samband med att jag tyckte datorn vart väldigt varm i dag och jag gjorde en omstart(brukar aldrig stänga av den,utan bara sätta den i vila)
Jag har inte hållit på med några instälningar alls sista tiden,men har försökt att starta om datorn ett flertal tillfällen efter att docken försvan,även kollat om jag kunnat starta den från inställningar,men icke,yttligare ett fel ser jag nu när jag sitter och skriver,texten kommer efter att varje ord är färdigskrivet,så slå är den med,
har ca 100gig kvar på HDn av 320gig så det borde inte vara det,
och så skulle jag kolla in tempen och då startade inte dachen heller,och jag som ska på semester om 2dagar,och hinner inte få in den på någon servis innan,och jag jag vet att jag kommer få frågan om startskivor,vilket jag inte har utan mitt os låg på en hd jag köpte här!
glad för alla tips jag kan få!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-12-25 11:11

Det är inte så att docken bara göms automatiskt och inte hinner/orkar komma fram ordentligt? Prova Cmd+Option+D så ändrar du läge för "göm automatiskt".

Ikonerna däremot har jag ingen lösning på. Tror ändå en ominstallation är ett hett tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 15:11

jo det får nog allt bli att åka och köpa en snöleopard och göra om,finns det något sätt att inte radera allt på HDn vid ominstalation?
skulle vara skönt att slippa allt back uppande innan!
jag drar på semester i morgon så tiden tiden är knapp!
men skulle ogärna lämna datorn hemma,blir jobbigt men all fotografering utan dator!

Du ska alltid se till att ha en färsk backup (typ med Time Machine), speciellt om du ska uppdatera systemet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 21:47

så nu har jag varit och investerat i yttligare en extern HD för att använda till timemachine,sen blir det en ominstalation!
hoppas nu bara att inte personalen på mediamart hade rätt när dom sa att en extern HD från seagate inte skulle fungera utan ville prångla på mig en 3 gånger så dyr HD för den låg under deras Mac tillbehör,visserligen på 1,5TB men det tyckte jag känndes som overkill!
Fast jag vart förvånad över att jag bara behövde betala 285kr för snöleoparden!
men men nu är uppdateringarna på gång!

Ursprungligen av C-man:

så nu har jag varit och investerat i yttligare en extern HD för att använda till timemachine,sen blir det en ominstalation!
hoppas nu bara att inte personalen på mediamart hade rätt när dom sa att en extern HD från seagate inte skulle fungera utan ville prångla på mig en 3 gånger så dyr HD för den låg under deras Mac tillbehör,visserligen på 1,5TB men det tyckte jag känndes som overkill!
Fast jag vart förvånad över att jag bara behövde betala 285kr för snöleoparden!
men men nu är uppdateringarna på gång!

De har som vanligt noll koll.
De vill sälja dig en hd som är macformatterad, ngt som fixas av den händige på två minuter.
I princip bara starta skivverktyg.
Det är bra om man gör det hela rejält- väljer partitionera och tar bort partitionen och efter det direkt skapar en ny. Sedan formatterar man. Klart.
Man väljer Apple GUID under avancerat med - så blir den startbar.

Lätt som en plätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-26 09:35
Ursprungligen av Goflorp:

Det är bra om man gör det hela rejält- väljer partitionera och tar bort partitionen och efter det direkt skapar en ny. Sedan formatterar man. Klart.
Man väljer Apple GUID under avancerat med - så blir den startbar.

Det där var en ny kunskap. Kan du berätta eller länka till var man kan läsa att radera partitionen skulle ge ett bättre/annat resultat än att endast formatera?

Ursprungligen av frazze:

Det där var en ny kunskap. Kan du berätta eller länka till var man kan läsa att radera partitionen skulle ge ett bättre/annat resultat än att endast formatera?

Empiriskt.

Det är inget "mumbowumbo" typ grön kan på CD's eller så.

Inköpta PC-formatterade diskar vägrar formattera sig i HFS+, man får errors och formatteringen lägger av. NÅGOT ligger på dem....
Om man väljer att radera den andra partitionen och skriva en ny fungerar det.

Säkert ngt elektroniskt...

Det finns flera case här på forumet med folk som inte får ordning på nyinköpta diskar.

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/271273-formatera-western-digital-1-tb.html

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/269674-problem-att-formatera-extern-disk.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-25 22:10

Har den försvunnigt så har den försvunnigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 22:40

jooo det har jag märkt! och inget värkar villja locka fram den igen!
Så nu sitter jag här och tuggar i det sura backup äpplet!
fast jag har mig själv att skylla att jag inte gjort det regelbundet!
nu är det bara 187gig kvar innan jag kan göra en ny instalation!

Starta Skivverktyg och gå till hjälpen, klicka på partitionering av skivor, mycket nyttigt beskrivs där bla hur du skapar en ny partition utan att förlora data på skivan eller ändrar storlek på en partition utan att förlora data. Och även vilka typer av schema som används till skivan för exvis boot av intel eller PPC datorer eller Windows.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-26 10:17
Ursprungligen av hummel:

Starta Skivverktyg och gå till hjälpen, klicka på partitionering av skivor, mycket nyttigt beskrivs där bla hur du skapar en ny partition utan att förlora data på skivan eller ändrar storlek på en partition utan att förlora data. Och även vilka typer av schema som används till skivan för exvis boot av intel eller PPC datorer eller Windows.

Precis. Men jag frågade efter var det står att det är bättre att radera en partition än enbart att formatera om den.

Om det däremot står att om du raderar partitionen så drar du nytta av att få rätt standardinställningar på partitionstyp etc istf att ange det manuellt så säger jag inget. Men jag ställer mig frågande till att du erhåller ett bättre resultat om du raderar partitionen förutom själva omformateringen. Fast nu avvek vi från ämnet i tråden. Tusan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 22:55

jag stoppade i sladden(usb)och bara körde,men hade några stopp när jag körde timemachinf på den!
fast bara ominstalationen behövde göras,sen var varje map som dom skulle igen!
så ingen backup hade behövfts!
men nu har jag en!

1
Bevaka tråden