Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som kör Plex

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Jag sitter och har precis installerat Plex och det funkar fantastiskt bra!
Men jag vill gärna kunna använda min apple remote till Plex, som det är nu så har den dubbla funktioner i plex, tillexempel så höjer eller sänker jag volymen när man ska gå upp och ner och när man backar på menyknappen så dras frontrow igång..
Går det på något sätt att konfigurera remoten så man kan säga vad som ska hända när olika program är igång?
Jag har en MacBook Pro 13" med 10.6 installerat.

Tacksam för förslag
Mvh
Göran

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-23 22:25

Det är en bugg i 10.6 som gör att fjärrkontrollen styr andra saker sammtidigt. Förhoppningsvis dyker det upp fixar för det i kommande OSX versioner samt nyare versioner av plex.

Plex Plex on Snow Leopard: Issues and Workarounds

Du kan alltid prova skriva "kill iTunes Helper" i terminalen för att döda att iTunes höjer/sänker volymen osv. (Detta är bara en tillfällig lösning)

OK, tack för det, bara att lugna sig lite och hoppas på kommande uppdateringar med andra ord.!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 15:47

Apple Remote issues under 10.6 - Plex Forums

Följde den guiden, enkel och snabb och löste problemen smärtfritt!

Edit; Inte fullt så smärtfritt. Snabbtangenterna för exempelvis ljud och ljusstyrka etc. slutade fungera samt högerklick på musen. Märkligt.

Senast redigerat 2009-09-25 01:47
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-25 17:25

Jag gjorde ett Applescript som ser ut som följande:

display dialog "Do you want to enable or disable Volume Control?" buttons {"Enable", "Disable"} default button 1
if button returned of result is "Disable" then
        do shell script "mv /System/Library/LoginPlugins/BezelServices.loginPlugin /System/Library/LoginPlugins/BezelServices.disabled" with administrator privileges
else
        do shell script "mv /System/Library/LoginPlugins/BezelServices.disabled /System/Library/LoginPlugins/BezelServices.loginPlugin" with administrator privileges
end if

Vad den gör är att antingen aktivera eller avaktivera volymkontrollen. Man kör den innan man ska köra plex så döper den om bezelservices så att man kan använda sin Apple remote medans man är inne i Plex.

Dock så finns det en liten bugg som gör att om man har varit inne och bläddrat i en massa menyer i Plex med volymkontrollen avaktiverad och sedan aktiverar volymkontrollen igen så skickar den samtliga kommandon man har gjort med Apple remoten till volymkontrollen med resultat att denna löper amok. (Inget farligt i detta men det är inte så kul att sitta och titta på när volymkontrollen hoppar upp/ner i 1-2-10min)
Så logga ut/in ellerSTARTA OM DATORN INNAN du aktiverar volymkontrollen igen.

Edit: OBS! För att detta skall fungera måste du ha BezelServices filen kvar på hårddisken där den ska ligga med orginalnamnet. Detta fungerar alltså inte om du redan har döpt om filen till någonting annat först. Återställ filen först så skall det fungera sedan.

Senast redigerat 2009-09-25 18:04
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-25 17:34

Verkar ju schysst. På min ena dator lider jag inte av att funktionstangenterna är satta ur spel men på den andra skulle jag vilja lösa det.

Hur fungerar ett sånt här Applescript? Avancerad procedur eller?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-25 17:40

1 Öppna AppleScript Editor (Vet ej om den heter någonting annat på svenska)
2 Klistra in koden som jag redan har postat i denna tråden
3 "Spara som"... och var noga med att spara den som en Applikation.

Sedan är det bara att köra applikationen du precis har sparat

Programmet visar en dialogruta som frågar om du vill Enable eller Disable volymkontrollen varje gång du kör det

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-25 17:53

Sweet! Tack för hjälpen! Så när man är klar med Plex och vill aktivera volymkontrollen igen så ska man logga ut eller starta om datorn först och sen starta programmet och välja "Enable"?

Ursprungligen av kainen:

1 Öppna AppleScript Editor (Vet ej om den heter någonting annat på svenska)
2 Klistra in koden som jag redan har postat i denna tråden
3 "Spara som"... och var noga med att spara den som en Applikation.

Sedan är det bara att köra applikationen du precis har sparat

Programmet visar en dialogruta som frågar om du vill Enable eller Disable volymkontrollen varje gång du kör det

Edit; fick upp följande felmeddelande nu:

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-25 17:59

Exakt som du skriver högst upp.

Om du har raderat BezelServices eller döpt om den så måste du återställa den till orginal innan programmet kan hitta och döpa om filen.

Det verkar som du har gjort någonting fel när du har kompilerat scriptet, den försöker döpa om filen till samma filnamn som den försöker döpa ifrån? Har du kopierat och klistrat in exakt det jag skrev?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-25 20:30

Har inte tagit bort den eller döpt om den. Eller ja, när jag testade det häromdagen så gjorde jag ju det men fixade tillbaka det så nu heter den som den ska. Så här ser det ut i AppleScript-redigeraren, kopierade exakt det som var i din lilla ruta. Ser du nåt felaktigt?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-26 10:24

Ser inget felaktigt... hmm har du provat både enable och disable och får samma felmedelande?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-26 23:01

Nu fungerar det faktiskt! Tack så mycket för tipset!

Ursprungligen av kainen:

Ser inget felaktigt... hmm har du provat både enable och disable och får samma felmedelande?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-30 12:17

Sweet, vad gjorde du för att få det att fungera?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-30 23:53

Ingenting faktiskt, rätt som det var så fungerade det.

Hmmm, missnöjd. Plex borde heta Komplex!
Ja, jag är lite sur då det verkar vara en massa meck innan det fungerar, om det fungerar. Fullskärm hade ju varit trevligt på tv'n men det blir bara svart då.
Kör det på Leopard och en Mini med 2GHz och maxat minne.
Finns det förresten en inställningspanel för Apple Remote och viktigast av allt; kan man visa bilder från en mapp utan att använda iPhoto? Det bara stannade i går.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-08 09:46

Passade på att döpa om tråden så vi kan ta alla frågor rörandes Plex i denna tråd, det börjar bli lite trådar så tror det är bättre att samla allt i en tråd.
/Admin

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-09 16:04

Nån som har nåt tips på hur man fixar ljudet i Plex? Har volymen i max i programmet men det är inte i närheten av samma styrka som när jag kör VLC eller Quicktime. Måste dra upp ljudet på mitt hemmabio kopiöst vilket senare resulterar i otrevliga överraskningar när jag ska kolla på nåt annat.

Volymen på datorn kan du kontrollera också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-09 23:17

Ja men den är också redan maxad, det verkar konstigt nog som om Plex på nåt vis sänker ljudnivån på filmerna när jag kör dom där. :/

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-10 10:10

Jag har inga problem, däremot har VLC mycket högre volym än resten av programmen, tex Plex & iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-15 13:04

Har precis börjat använda Plex och tycker att det verkar lovande.

Använder det när jag ska titta på filmer och bilder.

Problemet som jag har är när jag tittar på mina bilder. Jag använder mig av bildspel och helt plötsligt så kan bilderna hamna i en snabb loop. Dom bara blixtrar förbi även om dom tidigare har gått i 4 sek tempo innan.

Är det någon som har samma problem, och helst en lösning på detta

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-18 23:15

Hm, har försökt få min Apple Remote att fungera som vanligt igen nu då jag inbillar mig att Plex har löst problemet med remoten. Nu kommer jag inte ihåg vilken av metoderna jag kört, hittar inget Applescript och har återställt alla filer till original men remoten fungerar fortfarande inte. :/

Jag skaffade Remotebuddy och styr hela datorn med Apple Fjärren eller min Harmony 1100.
Mac Mini + Plex

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-19 11:26
  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-24 01:15

Om vi nu ändrat tråden till "allt som rör plex" så kanske ngn kan hjälpa mig.
är på julsemester tog med mig externa hddn som alla filmerna är på.
Trodde att jag hade sparat hur plex inställningar och allt fungerade när jag hemma på mac minin valt exportera filmbibliotek under inställningar. men ICKE! all som sparades var sökvägarna, fanart och thumbnails var som bortblåsta. (öppnade det på min mbp)
Sökte runt lite efter detta missöde, hittade att man tydligen skulle kunna exportera varje film för sig med fanart o dyl. när jag nu kört igenom hela biblioteket igen (ca 200 filmer)
Är inte jättepigg på att göra om allt en gång till när jag kommer hem.
Vet någon här hur man sparar ner så att fanart och thumbs också?!?

i själva fjärt-kontrollandet så kan jag tipsa om att XBMC i app store. fungerar si så där, men har potential. om de får ordning på knapparna, så långe fungerar filmscroll och tv scrollbra.
Har inte kollat men appen ska kunna stream också, vilket gör att jag ger den en 4
stort plus är även att man slippa installera ngt annat än plex på datorn (alltså ingen "server" app extra

Nu blir detta en dubbelpost eftersom jag postade samma sak i tråden om macMini som mediacenter. Jag hoppas att jag blir förlåten... (eller så går jag tillbaka till den tråden och fixar till det själv:)

När det gäller Plex så undrar jag bara om ni har sett detta sätt att få till undertexterna?

OpenSubtitles OSD

Inte helt perfekt ännu men ganska bra

Det där låter alldeles perfekt! Vore sannerligen något jag skulle vilja ha i Plex.

Det fungerar i Plex också. Följ länken så hittar du instruktioner för att installera det i Plex

Mer exakt: klicka Downloads - opensubtitles-osd - Project Hosting on Google Code eller
http://opensubtitles-osd.googlecode.com/files/OpenSubtitles_OSD_for_Plex.zip

--jalle

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-14 22:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Det fungerar i Plex också. Följ länken så hittar du instruktioner för att installera det i Plex

Mer exakt: klicka Downloads - opensubtitles-osd - Project Hosting on Google Code eller
http://opensubtitles-osd.googlecode.com/files/OpenSubtitles_OSD_for_Plex.zip

--jalle

f*ck!
följde instruktionerna som följde med, det fungerade inte, och nu har jag "ersatt" de tidigare filerna...
vilket fuckar upp plex. bl.a kan jag inte längre stoppa en film när den spelas. (play, stop, fram och bakåt etc knapparna kommer ej upp.) istället är det sub vol och ngt till. upp.

Tips på var jag kan finna de gamla filerna?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-15 09:50
Ursprungligen av thor:

Tips på var jag kan finna de gamla filerna?

Ladda ner hela plex från http://www.plexapp.com/ och installera över det du har nu.
Inställningarna ändras inte eftersom du bara erstätter .app filen

Bevaka tråden