Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabb Cyberduck / ftp / comhem fråga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-23 14:13

Comhem skriver så har angående att lägga upp filer på det egna kontots hemsida:

Citat:

Det finns flera sätt att ladda upp hemsidan till servern: antingen ett FTPprogram (File Transfer Protocol) eller din webbläsare.

FTP-program: Om du inte redan har ett FTP-program finns det att ladda hem gratis. För support eller frågor kring detta får du vända dig till företaget som tillhandahåller ditt FTP-program.

Webbläsare: Med Internet Explorer kan du gå direkt in på servern och administrera din hemsida. Gör så här: Gå till adressfältet och skriv in din serveradress som finns på din värdehandling. Den kan exempelvis se ut så här: ftp://ftp.comhem.se/dinhemsida. Tryck sedan på 'Enter'. Nu kommer en meddelanderuta upp. Ange användarnamn och lösenord som du har på din värdehandling för e-post/hemsida. När du har kommit in är det bara att skapa kataloger och klistra in filer precis som i 'Den här datorn' eller 'Utforskaren'.

Jag kan SE mina filer (jag har lagt upp där förr) på comhem genom att logga in enligt "webbläsare" ovan, MEN jag kan inte dra filer TILL servern däremot dra filer DÄRIFRÅN. Jag har alltså en anslutning med Finderfönster och allt men kan inte kopiera till servern. Vad i helv...

Nå: försöker med ftp-program (som jag använt i tio år utan problem tidigare)

Hur skall jag exakt skriva i rutan där för att få en anslutning till comhems ftp server med hänvisning till ovanstående information?

Fyller jag i servernamn - kan det vara något annat än comhem.se? användarnamn u1234... bla bla, lösenord, klickar på Connect får programmet inte ens kontakt med servern.

Fuckar cyberfuck upp adressen på något sätt? Det är lägger ju in en massa slashs och alfaslangar och skit; kan det vara det som gör att jag inte kan ansluta och hur får jag cyberfuck att inte sabba adressen?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-23 14:49

Provade med FileZilla istället, och allt funkar som det ska.

Cyberfuck - värdelös skit.

Ursprungligen av planB:

Provade med FileZilla istället, och allt funkar som det ska.

Cyberfuck - värdelös skit.

Nja nu ska vi inte dra förhastade slutsatser.

Cyberduck är ju i mitt tycke bättre än FileZilla

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 18:31
Ursprungligen av planB:

Provade med FileZilla istället, och allt funkar som det ska.

Cyberfuck - värdelös skit.

SBS. Du får ursäkta, men nästa gång så kommer några djupa andetag att rädda dig ur liknande situationer. Tro mig.

Som många andra i tråden har försökt att berätta är att namnet på en dator inte behöver har någon koppling med den funktion [och därmed dom protokoll som används]. Även om det oftast är så för att hjälpa gemene man (= användaren).

Ursprungligen av planB:

Fuckar cyberfuck upp adressen på något sätt? Det är lägger ju in en massa slashs och alfaslangar och skit; kan det vara det som gör att jag inte kan ansluta och hur får jag cyberfuck att inte sabba adressen?

Du har ju bara skrivit comhem.se och inte ftp.comhem.se, och eftersom det är två olika servrar är det klart att du inte kan logga in när du uppger fel adress att ansluta till.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-23 15:28

Det står ju för fan ftp i rullisten. Helt ointuitivt att skriva in det igen.

Ursprungligen av planB:

Det står ju för fan ftp i rullisten. Helt ointuitivt att skriva in det igen.

ftp:// anger protokollet medan ftp.comhem.se är serveradressen.

Klaga på comhem för att de inte har sin ftp-server på toppdomänen i sådana fall

Ursprungligen av hansfilipelo:

Klaga på comhem för att de inte har sin ftp-server på toppdomänen i sådana fall

Kommer nog ingen förändring där tror jag, då comhem.se leder till webbserven för comhems webbsida, och ftp.comhem.se leder till ftp.comhem.basefarm.net

Ursprungligen av Mikael E:

Kommer nog ingen förändring där tror jag, då comhem.se leder till webbserven för comhems webbsida, och ftp.comhem.se leder till ftp.comhem.basefarm.net

Man kan ju routa trafiken till olika servrar beroende på vilken ingående port den kommer på.

Http-trafiken (webb) går ju på port 80 medan ftp går på port 21.

Sen tror jag ju inte att Comhem kommer ändra på det i alla fall

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-23 18:50

Det var flera samverkande faktorer som ställde till det. Givetvis hade jag testat med ftp.comhem.se som sedan fungerade, men antagligen det på att jag redan hade en uppkoppling till comhems ftp server genom webläsaren som jag glömt att koppla ned innan jag fortsatte testa (jag förskte alltså logga in på ett konto som redan var uppkopplat). Sedan tyckte jag det var rätt självklart att om det är angett ftp i rullisten skall man inte behöva skriva ftp i början.

Men det mest positiva var ändå att jag fick en anledning att överge cyberdock för det överlägsna FileZilla. Man vill t.ex. ha kommunikationen i klartext i fönster.

1
Bevaka tråden