Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

aPple aTtackerad fÖr sPråkbruk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-23 10:57

Faktum är att i dagsläget tycker jag "korrekta" särskrivningar (platsar "I Pod"?) ser betydligt "fräschare" ut än de gamla kamelerna.

  • Medlem
  • 2009-12-23 11:01

Konstigt att artikelförfattaren stavade Apples prylar på sin tidningssvenska och inte så som Apple själva skriver, alltså Iphone och inte iPhone t ex. En del av poängen försvann nog för vissa läsare.

"Det handlar om hur Apple envisas med att döpa sina produkter: Iphone, MacBook, Itunes, Ipod ..."

Det där är nog tidningens interna automatiska stavningskontroll som spökar. För ett tag sedan hade Aftonblaskan en artikel om turism i Beijing. I vanlig ordning transformerades det till gammelsvenska Peking - även i artikelns weblänkar!

Jag tror nog att samma regel gäller för iPod, iPhone och iMac som för Svenska Fotbollförbundet. Notera att det heter inte Fotbollsförbundet utan Fotbollförbundet. Jag tror att det var i P1:s Språket som jag hörde förklaringen varför det heter så och varför det är korrekt. Det är förbundet som har bestämt att det ska heta Svenska Fotbollförbundet och då är det korrekt eftersom det är ett namn.

På samma sätt så kan jag tänka mig att iPod och så vidare blir korrekt eftersom det är ett namn på en produkt och Apple har bestämt att den ska heta så

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-12-24 11:06

Instämmer, men säg det till, för att ta ett exempel, språkpolisen på IDG...:)

Såhär efter en god julmiddag och julklappsöppnande i sällskap av familj och släktingar samt kanske en julöl för mycket samlar jag mina tankar om detta på följande, ganska enkla, vis:

I min högst personliga åsikt är detta "krig" skitlöjligt!

Ett språk är ett levande ting som konstant förändras och modifieras på olika sätt av alla de olika människor som brukar det var dag. Ett språk är inget statiskt ting som alltid sett ut på samma sätt och som kommer att se ut på exakt samma vis i all oändlighet. Vad kommer detta "camelCase" att orsaka om man ser till det stora hela, även ur ett lite längre perspektiv? Min personliga spekulation är att det förmodligen inte kommer att orsaka ett skvatt. Om man inte räknar att en liten klick människor får rysningar när de läser i annonser från exempelvis Apple kanske.

Ett språk, oavsett vilket det än må vara, är bara ett verktyg. Man måste ju inte missbruka det och misshandla det å det grövsta, men å andra sidan behöver man kanske inte överreagera för förändringar eller harmlösa detaljer heller.

Dessutom kan väl en såpass intelligent människa som en journalist förstå att produkterna döps inte på Svenska Akademins månadsmöten, de döps i Cupertino i USA.

Skall de pilla på varunamnen hoppas jag de ger sig på allehanda cediljer, apostrofer, tyska dubbel-s, accenter och diftonger som inte finns i Svenska språket.

Att världen skulle sluta snurra för att ngn på en tidning skriver med små bokstäver är ju också löjligt. Som bluestreak säger - språket lever...

...själv försöker jag stå ut med otyget att allt är "klockrent" och att alla bestämningar blir "detta" eller "dessa".

1
Bevaka tråden