Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med partiton för Windows 7

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-20 20:39

Hej
jag har en Macbook Pro 15", Snöleopard, och skulle nu uppdatera från Windows Vista Ultimate till Windows 7. Först uppgraderade jag till Parallels5 utan problem, men när jag ska uppdatera till Windows 7 säger den att jag inte har tillräckligt med plats. Programmet behöver drygt 16 Gb och jag har totalt 31.9 partitionerat för Windows, varav Vista upptar 15,6 (totalt har jag 264 Gb tillgängligt och använder 55Gb). Installeraren ber mig rensa men jag vet inte vad mer jag ska rensa. Har kört programmet Diskrensning och tagit bort allt som programmet föreslog, men det räcker inte (inget hände faktiskt).

Det fanns även en utökad möjlighet som ledde till de program jag hade installerade i Windows. Jag tog bort ett, men det ändrade inte partitioneringen, vilket jag egentligen inte hade räknat med. Så vad gör jag nu??

//Pia

Ibland hamnar man i gränslandet mellan vad vi Macare kan och vad windowsfolk kan.

Det här låter mer som en Windows-fråga, och vi är på ett macForum....

Du får säkert svar med det kan ta tid innan ngn av de som är väldigt duktiga på såväl OSX som Windows hittar tråden. Ställ in dig på att vara tålmodig.

Kan du inte göra alternativ B, spara undan, radera och installera 7:an från scratch ?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-21 07:48

Diskrensning i Windows går igenom lite temporära filer mm och tar bort dem. Men den rensar inte så djupt som man kan önska ibland. Vad gäller de program du tog bort medelst den utökade möjligheten (lägg till / ta bort windowsfunktionalitet, eller något åt det hållet heter det om jag inte missminner) så tas programmen i stort sett bort från startmenyn, installationen/programmet ligger fortfarande kvar på maskinen så att säga, för att senare snabbt skall kunna installeras igen.

Du nämner att du uppgraderade till Parallells 5, då antar jag att detta är en virtuel maskin som det gäller? Isåfall kanske du kan prova med att utöka hårddisken för den virtuella maskinen(KB Parallels: How to change the size of virtual machine's hard disk to provide Guest OS with more hard disk space.).
Starta Windows och sedan via diskhanteraren i Windows (gå in i utforskaren -> högerklicka på "Den här Datorn" -> välj "Hantera" och sedan "Diskhantering" (har för mig att det heter så på Svenska ) och därifrån utöka filsystemet med, annars vet den inte om att den har fått mer utrymme. (Detta gicks även igenom i den KB-artikel jag länkade till, kika igenom den ordentligt först ).
Prova sedan att köra installationen igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-21 11:28

Tack Drakfot, det är nog så som du skriver och jag håller nu på med att utöka hårddisken för den virtuella maskinen, men fastnar ganska omgående- enligt instruktionerna ska jag öppna Parallels ImageTool och välja att öka hårddisken, problemet är att jag får upp ett fönster med hela katalogstrukturen (finder) där jag ombeds "specify the path to your virtual hard disk image file". Jag förstår inte vad jag ska välja?? Är det sökvägen till Parallels ImageTools som efterfrågas (programmet som jag just har öppnat, dvs är det så att programmet frågar efter sin egen sökväg eller?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-21 11:39

Goflorp, jag önskar jag kunde göra som du förslår, men jag har en uppdatering av 7:an dvs den kräver Vista. Vad gäller vem som kan svara på frågan så trodde jag att det endast är mac-användare som använder sig av och kan något om virtuella maskiner - det handlar ju om att köra Windows på en mac, inte på en pc? Eller är problematiken samma för pc-användare?

Ursprungligen av piager:

Goflorp, jag önskar jag kunde göra som du förslår, men jag har en uppdatering av 7:an dvs den kräver Vista.

Brukar inte uppgraderinglicenserna funka så att man bara behöver äga en licens av Vista i det här fallet, men du behöver inte ha Vista installerat på datorn för att installera Windows 7 utan du kan göra det på en tom HDD.

Jag var mest rädd för att så Windows-specifika frågor kunde ta tid att få svar på.
ibland är det en otålig användare som hoppar in dagen efter och klagar på att de inte får svar. Då kan det bli lite jobbigt.

PIT ber dig tala om vilken imagefil du vill öka storleken på, du har väl någon fil på åtskilliga GB som parallells tror är en hårddisk. Kan ligga inne i Dokument, men även i parallells egen mapp.

Ngt som är en bra grej är att göra en kopia av den där hårddiskfilen, då kan du bara ta fram kopian den dag du får virus och elände i originalet. ... Käckt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-21 17:02

Ja, det kan nog vara en välbefogad varning, visst blir man otålig, men inte så mycket på bristen på svar (jag fick ju snabbt svar) utan på att jag inte förstår. Jag har ingen aning om vilken Imagefil jag vill öka storleken på -jag vet inte vad en imagefil är för något. Jag vill utöka partitioneringen, programmet har ju själv lagt upp det så den borde själv kunna läsa vad som ska göras, tycker jag. Hur sjutton ska jag veta det - kan man undra? Hur tar jag reda på vilken fil det handlar om?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-21 17:11

Fast jag hittade det här i Dokument/Parallels/Windows Vista.pvm/Windows Vista-0.hdd/ Under info står det Kind: Parallels VM hard disk image, men den upptar 0 kb.

Ursprungligen av piager:

Fast jag hittade det här i Dokument/Parallels/Windows Vista.pvm/Windows Vista-0.hdd/ Under info står det Kind: Parallels VM hard disk image, men den upptar 0 kb.

Det du har där är nog bara en inställningsfil

Kolla i Dokument-mappen, om du hittar en mapp som heter parallells. där i skall ligga en fet fil...som Mikael säger ovan.
imagefil... hur förklara det enkelt. Jo, om jag har en CD här och vill skicka den till dig...
Det är ju rätt dumt skicka skivan i posten.. om jag kunde "repa" av allt det som ligger på den till en elektronisk klump och skicka INFORMATIONEN.. och du sedan skriver det till en tom CD-skiva du har i hyllan...

Då överför vi bara informationen... så jäkla smidigt.

NÄSTA steg är att vi har ett program i Macen som tillåter att vi MONTERAR (lägger på skrivbordet) filen. Du dubbelklickar på en fil som heter Jerry.IMG, den "öppnas" och Monteras och vips ligger det en ikon för en CD på ditt skrivbord som heter "Jerry".
Du kopierar ett program från den och slänger den i papperskorgen (Skivan monteras bort).

Notera att du fortfarande har kvar image-filen, den kan du montera igen, den kan du maila till ngn, spara undan eller kasta....

Det brukar vara så här det funkar när du istallerar program i din mac, du laddar ner en img-fil (image-fil), monterar den, kopiera det som ligger på den till Programmappen, släng (montera bort disken), släng IMG-filen....

Så din parallells-installation bahöver en egen hårddisk att jobba mot. Istället för att skruva in en ny fysisk hårddisk så HÄRMAR vi en hårddisk genom att göra en IMAGE-fil. Parallells TROR den jobbar mot en disk, men egentligen jobbar den mot en fil...
Det blir inte lika snabbt, men det blir tusan så mkt mer praktiskt.

+ Du kan ha flera "hårddiskar" och starta med vilken du vill
+ Du kan ha olika operativsystem på dem.. jag har t ex en med Linux (ubuntu) på...
+ Man kan säkerhetskopiera disken.
+ Får man virus slänger man disken, tar fram en kopia och kör igen...
+ Man kan skicka disken till en kompis....filöverföring i iChat bara...
+ Imagefilen innehåller inte bara filerna, den innehåller även filsystemet.
+ Man kan ställa in att bara det som tar plats skall öka på storleken...
En "hårdddisk" sätts till 100GB storlek, men eftersom jag bara fyllt den till
20GB så blir IMGAGE-filen ... 20GB ! Den sväller vid behov.
+ Man kan skapa en image-fil i valfri storlek med Skivverktyg och välja att
den skall vara KRYPTERAD... för att öppna den måste man ange lösenord.
Du kan ha en egen liten "hemlig" hårddisk i din dator där inte ens SÄPO
kan läsa ngt. Krypteringen är VÄLDIGT säker....
- det går lite långsammare än en riktig hårddisk.

Det här med imagefiler är inte lätt, när man hajar det så.. aha! Så ramlar det ner en 10-öring.....

puh!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-21 17:46

Jag kör iof VMWare Fusion för virtuella maskiner, men jag har bl.a följande default path för virtuella maskiner, kanske det är liknande för din del? (Jag lägger dock mina maskiner på ett annat ställe).

\Users\Användare\Library\Application Support\VMware Fusion\Virtual Machines

Ursprungligen av Drakfot:

Jag kör iof VMWare Fusion för virtuella maskiner, men jag har bl.a följande default path för virtuella maskiner, kanske det är liknande för din del? (Jag lägger dock mina maskiner på ett annat ställe).

\Users\Användare\Library\Application Support\VMware Fusion\Virtual Machines

Parallels föreslår som standard vid installation av en ny virtuell maskin Dokument/Parallels som installationsplats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-22 11:18

jag läser och begrundar... väntar på 10-öringen. Jag ska göra en utskrift på ditt svar och försöka ta till mig - inser att det skulle ge mig bättre grundförståelse överhuvudtaget.

Men... mitt problem är att i Parallelsmappen ligger bara Windows Vista.pvm med underliggande mappar. Och hur jag än letar bland dessa mappar så hittar jag inget som skulle kunna vara den imagefil (förutom den jag nämner ovan). Det känns som en återvändsgränd. Jag har även mailat Parallels men inte fått svar (och de har tyvärr bara support på engelska)

Mapparna som ligger i Windows Vista.pvm är:
Snapshots (har inget innehåll som Paralleles Image Tools läser)
Windows applications
Windows Disks
Windows Vista applications
Windows Vista-0.hdd

Det står ju i info att den sista är "Parallells VM hard disk image" (fast den innehåller 0 kb). Vad händer om jag väljer den? Kan jag förstöra något?

Kolla i manualen kanske?

Documentation: Parallels Desktop 5 for Mac

den jag laddade ner heter "Parallels Image Tool User’s Guide", i PDF.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-22 14:18

Tack för ert tålamod och hjälp. Jag kan inte tolka texten som annat än att jag ska välja den .hdd-fil som jag nämnt ovan. Och det accepteras av PIT. Jag utökar till 40 Gb. Men, medan jag bekräftar processen så får jag upp följande varning:

"The virtual hard disk is used by a suspended virtual machine. If you continue, all unsaved data will be lost and the virtual hard disk may be damaged. Do you want to continue?" Yes/No.

Hur ska jag tolka detta? Jag har ingen unsaved data så det är ok, men att ev skada den virtuella hårddisken?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-22 15:30

Detta innebär att Windows inte är avstängt för den virtuella maskinen, utan i s.k suspended mode vilket innebär att det som fanns i RAM skrivs till en disk som sedan läses direkt in i RAM när man startar maskinen igen. Detta för att man skall slippa att "starta upp" Windows hela tiden när man skall använda det, samt för att det skall gå snabbare att börja använda det.

Starta din virtuella maskin och välj sedan att avsluta och stänga av Windows. När det är gjort så avsluta Parallells och prova sedan igen att utöka hårddisken

Ursprungligen av piager:

"The virtual hard disk is used by a suspended virtual machine. If you continue, all unsaved data will be lost and the virtual hard disk may be damaged. Do you want to continue?" Yes/No.

Du kan väl sätta "Windowsmaskinen" i Suspended (viloläge) och "Off" ?

prova se om det gör skillnad.

Ett annat tips är att se till att OM du har ngt otroligt viktigt på din disk så se till att ha gjort en kopia på det INNAN du börjar på att utöka disken - det KAN ju gå åt pipan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-22 18:07

ÄNTLIGEN!! alla problem är lösta, tack vare er eminenta hjälp. Jag hoppas tomten hittar hem till er med varsin ordentlig julklapp - det är ni väl värda.

Sammanfattningsvis gjorde jag så här:
Jag stängde Vista helt och hållet (och inte till suspended mode, vilket jag inte hade förstått).
Jag öppnade Parallels Image Tools och valde sökväg Dokument/Parallels/WindowsVista.pvm/WindowsVista-0.hdd/WindowsVista-0.hdd/ (dvs till "sista" filen, det var bara den som gick att markera. Den var enligt Info: "Parallels VM hard disk image" och på 0 kb).
Processen startade nu utan problem och jag kunde välja hur mycket plats som skulle tilldelas (totalt). Jag valde 40 Gb, dvs +8. Detta visade sig klokt för den hade tidigare sagt att jag använde 15,9 Gb och behövde 16,6 Gb, men när jag installerade behövde den plötsligt drygt 23 så det mesta av marginalen gick åt direkt.
Processen fortsatte utan problem.
Så enkelt när man vet hur man ska göra!!

Efter det fortsatte jag att installera Windows 7, genom att starta Windows Vista igen, sätta in uppdateringsdvd:n och välja setup.exe. Jag blev ombed att först ladda ner Windows UpdateAdvicer och gjorde så. Körde programmet och allt var ok. Valde installera och allt gick bra även här.

Än en gång TACK!!!!

God Jul på er allesammans

Hälsningar Pia

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-22 18:52

Yaay, gott att det gick vägen för dig!

Gött! Välkommen till 99.se...

Julekram på dig!

1
Bevaka tråden