Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ikon på fil/mapp? (icns-fil och leopard)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-26 21:14

Hur ska man bära sig åt för att byta ikon på fil/mapp?

Har en icns-fil och jag kan inte göra vanliga info-kopiera-klistra-in-grejen eftersom vid info-fönstret på icns-filen visas en generell bild för filtypen och inte ikonen själv. Hittar verkligen ingenting om hur man gör då.

Att öppna i förhandsvisningen och kopiera där ifrån funkar inte bra heller för då måste jag välja en specifik storlek vilket gör att det blir suddigt och fult.

Prova ladda ner Candybar, det är bra på ikoner.

Dölja mappar finns det shareware som gör, tror nog man kan göra det från Terminalen också om man är duktig där...
Prova sök på Hide Folders på Versiontracker.com

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-26 21:32
Ursprungligen av Goflorp:

Prova ladda ner Candybar, det är bra på ikoner.

Dölja mappar finns det shareware som gör, tror nog man kan göra det från Terminalen också om man är duktig där...
Prova sök på Hide Folders på Versiontracker.com

Vill absolut inte använda något tredjepartsprogram för att uppnå detta. Allra minst betala för det. Borde vara lätt att lösa kan man tycka.

Samma gäller gömma filer. Skulle skapa en helt ny diskussion angående detta men klantade mig. Tog bort det inlägget sen så det syns väl inte längre?

"jaja, Sitt och läs man-pages då" är jag jävligt frestad att säga.

men, det är ju jul...

För den ekonomiskt lagde så finns det säkert Freeware -eller Shareware som ger en 30 dagar gratis eller nåt sånt.

Har du använt sökfunktionen här på 99? Kanske hittar du ett Terminalhack där?

Visibility 1.1,
Invisibility Toggler 1.1,
Show & Hide 1.0
Hide-Out! 2.1
E-Folder 2.5b

Är annars gratisprogram jag hittade efter sökning på Versiontracker punkt Com.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-26 22:33
Ursprungligen av Goflorp:

"jaja, Sitt och läs man-pages då" är jag jävligt frestad att säga.

men, det är ju jul...

För den ekonomiskt lagde så finns det säkert Freeware -eller Shareware som ger en 30 dagar gratis eller nåt sånt.

Har du använt sökfunktionen här på 99? Kanske hittar du ett Terminalhack där?

Visibility 1.1,
Invisibility Toggler 1.1,
Show & Hide 1.0
Hide-Out! 2.1
E-Folder 2.5b

Är annars gratisprogram jag hittade efter sökning på Versiontracker punkt Com.

Som jag nämnde förut så skulle inte detta komma med i denna diskussionen utan blev så av misstag. Tack för att du tagit dig tid men program vill jag undvika, gratis eller inte. http://www.99.se/mac-os-x/232379-hur-doeljer-mappar-filer.html

jag har själv fixat runt med ikoner och ibland fungerar det med icns-filer utan att ha program som candybar? undrar verkligen vad det beror på.. jag struntar hellre i att ha vissa ikoner än att jag installerar program för att ändra hit o dit..

Äh, klarabara... lite kul kan man väl unna sig... Candybar är kul iom att man kan pilla med Dockikonerna och Systemets ikoner i samma program. Sedan behöver man ju inte bli hysteristisk och byta ut allt....

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-26 22:36

Jag vill bara använda några system-ikoner som kommer med Mac OS X men jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Vanliga sättet man byter ikoner på funkar ju inte som sagt.

Hur är det i tiger om man visar info på en icsn-fil? Får man generell ikon för filtyp då?

Senast redigerat 2007-12-27 01:05

Bumpad, någon som vet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-22 13:53

Jag tror att .icns helt enkelt är ett tredjepartsformat och således måste öppnas av ett tredjepartsprogram för att kunna funka korrekt. Lyckas man konvertera filen till rätt storlek får man sen gör ikonbytet med klipp/klistra-tricket.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/en/8591.html

1
Bevaka tråden