Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av MiniDisplay till DVI-kabel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är glad ägare av en iMac 27". Skulle vilja använda min gamla 22" Samsung-display också. Har förstått att det är en MiniDisplay till DVI kabel jag behöver. Har dock hört att Apples egna inte fungerar med icke Mac-skärmar... Det står inte uttryckligen så på Apples websidor men det finns en del kommentarer ute på nätet om detta.
Någon som har kunskap/erfarenhet kring det här?
Håkan

DVI är DVI. Det spelar ingen roll om det är en skärm från Apple, eller från någon annan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-17 16:52

Nja, det finns tre olika typer av DVI :

1) DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
2) DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
3) DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler.

Dock kan man väl förutsätta att det är DVI-D vi talar om...?

Tack för era svar/inlägg. Har kikat runt lite men inte fått nån stenkoll på om Apples variant på kabel håller måttet. Att det funkar tillfredsställande med iMacen alltså.
Får försöka gräva lite mer i det här. Återkom gärna om ni hittar något mer matnyttigt om detta.
MVH Håkan

Ursprungligen av HåkanO:

Hej!
Är glad ägare av en iMac 27". Skulle vilja använda min gamla 22" Samsung-display också. Har förstått att det är en MiniDisplay till DVI kabel jag behöver. Har dock hört att Apples egna inte fungerar med icke Mac-skärmar... Det står inte uttryckligen så på Apples websidor men det finns en del kommentarer ute på nätet om detta.
Någon som har kunskap/erfarenhet kring det här?
Håkan

Om din skärm har en dvi kontakt behöver du följande:

Mini DisplayPort to DVI Adapter
http://store.apple.com/se/product/MB570Z/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=MTA4MzU1NTE

DVI-D Single-Link kabel
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38601&path=636500000,669500000,671500000

Har skärmen däremot vga är det en annan uppsättning kablar:
Mini DisplayPort to VGA Adapter
http://store.apple.com/se/product/MB572Z/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTA4NDU0NjA

VGA HD15ha-HD15ha
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38205&path=636500000,669500000,675505000

Varför skulle inte apple-kablar fungera? Nu säljer ju apple i och för sig knappt några egna kablar utan det är andra tillverkares kablar de säljer.

Jag kör min iMac i7 27" tillsammans med min gamla 22" Samsung-monitor. Jag använder apples Mini Displayport -> DVI för att koppla in den, och det fungerar utmärkt.

Det jag verkligen gillar är att man kan köra olika upplösningar på skärmarna - dvs 2560x1440 på 27:an och 1650x1080 på 22:an, och det fungerar hur bra som helst.

Jag testade först att koppla in apples Mini Displayport -> VGA adapter för att koppla in den (hade slarvat bort DVI-adaptern), och det fungerade sämre - då körde den samma upplöning på båda skärmar, det blev inte alls bra. Men med dvi fungerar det utmärkt.

Ursprungligen av Kermit:

Jag testade först att koppla in apples Mini Displayport -> VGA adapter för att koppla in den (hade slarvat bort DVI-adaptern), och det fungerade sämre - då körde den samma upplöning på båda skärmar, det blev inte alls bra. Men med dvi fungerar det utmärkt.

Du ska alltid kunna välja olika upplösningar för varje skärm, oavsett om det är DVI eller VGA.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du ska alltid kunna välja olika upplösningar för varje skärm, oavsett om det är DVI eller VGA.

Ja, trodde också det. Kanske har ett problem med adaptern, men jag kunde iaf inte ställa upplösningen för 27":aren högre än 22":aren - när jag ändrade ena skärmens upplösning ändrades den andras. Kanske hade gått fixa om man suttit och testat ett tag, men jag hittade min DVI-adapter ungefär då och bytte, då fungerade allt perfekt Kör ändå hellre digital signal hela vägen istället för analogt, så jag la inte ner så mycket energi på det.

Kolla spegling vs. utökat skrivbord.

Men digitalt är ju klart trevligare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-23 10:40

Köpte en MB White till sambon och en Apple miniDisplay. Tänkte koppla den till min Dell-skärm med (till synes) vanlig DVI-D. Den funkar fint med min gamla MBP. Men icket. Inte ett flimmer inte en tillstymmelse till bild. Prövade även med en ny MBP med minidisplayport. Men icket. Har tyvärr ingen likadan adapter att låna och pröva. Vad kan felet vara? Adaptern? Eller nåt trix jag missuppfattat? Givetvis har jag "Sökt bildskärmar" i systeminställningar osv.

Det borde funka.

Kanske något fel med adaptern eller grafikkortet i datorn.

1
Bevaka tråden