Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på skrivarserver som fungerar i ett Apple-nätverk?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver en skrivarserver som fungerar i ett Applenätverk.

Har en Linksys som inte gillar Apple (tror det egentligen är tvärt om) och köpte nyligen en dyr och blank Airport Express som inte fungerar som den ska.
(Jag har gjort omfattande tester och fick det att fungera med omstart av skrivaren före och mellan varje utskrift så jag är inte intresserad av att prata om felsökning av den skiten mer, ska kasta den i sjön när isen släpper).

Så, kan någon tipsa om en ny jag kan testa?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 13:22

Berätta istället vad du har för skrivare. Det är nog billigare och smartare att byta ut skrivaren än att byta skrivarserver. Eller att komplettera med en till skrivare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 13:27

Bonjour för windows har du här, om du inte har installerat den än.
Bonjour for Windows

Som sagt, mer intresserad av att få reda på andra printservrar som fungerar direkt.

Min nya skrivare ska stödjas och hoppar upp direkt på sambons pc med bonjour och på min mac efter lite trix men jag och många med mig får starta om skrivaren både före och mellan utskrifter.
Detta gäller på många andra skrivare också, nya som gamla. Lotto var ordet.

På min gamla Linksys jag haft i 1000 år minst fungerar alla skrivare, eftersom det inte ska hänga på skrivaren vilken som fungerar.

Jag kan skicka min till Apple för lite reversed engineering om de lovar att fixa sina produkter snarast.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 13:48

Om du inte vill berätta vad du har för skrivare så får du inte någon hjälp av mig.

Ursprungligen av Macus:

Om du inte vill berätta vad du har för skrivare så får du inte någon hjälp av mig.

Från: http://www.99.se/1855073-post15.html ses att kenta777
har en ny Samsung CLP 300-series

jag skulle gissa att enklast är att gå tillbaka och byta till en modell som har trådlöst nätverk, samsung brukar ha samma modeller med ett -w efter som indikerar detta typ 315w. samtidigt kan du ångra köpet av airport express och på så sätt få allt att fungera trådlöst och spara pengar. Lägg pengar på skrivaren direkt istället för att köpa extra prylar för att få skrivaren att funka efteråt. Listan på apples fullsupportade skrivare genom airport skrivarserver är kort varför det är bäst att låta skrivartillverkaren fixa nätverkskopplingen.

http://www.pricerunner.se/pl/26-560730/Skrivare/Samsung-CLP-300-priser

Senast redigerat 2009-12-21 14:26
Ursprungligen av Macus:

Om du inte vill berätta vad du har för skrivare så får du inte någon hjälp av mig.

Frivilligt, plus att jag inte ville ha hjälp med att få igång grejerna jag har. Har redan trilskats med detta i några veckor nu så jag bedömer att jag har testat det mesta men jag börjar bli uppgiven nu så visst, har du några supertips som alla andra missat så kör för all del, verkar finnas ett hundratal som skulle hurra om du fixade skrivarproblemet i olika forum.

I övrigt så har jag haft skrivaren i ett par månader så det är för sent att lämna tillbaka. Den har dessutom fungerat bra tills jag gick över till mac för ett tag sedan så det hade känts konstigt att lämna tillbaka den.
W-varianten (trådlöst) av skrivaren skall dessutom fungera sådär har jag läst, just därför köpte jag den här istället.

Ursprungligen av kenta777:

. Har redan trilskats med detta i några veckor nu så jag bedömer att jag har testat det mesta men jag börjar bli uppgiven nu .....

I övrigt så har jag haft skrivaren i ett par månader så det är för sent att lämna tillbaka. Den har dessutom fungerat bra tills jag gick över till mac för ett tag sedan så det hade känts konstigt att lämna tillbaka den.
W-varianten (trådlöst) av skrivaren skall dessutom fungera sådär har jag läst, just därför köpte jag den här istället.

Ok, kanske lite kallt men jag ser alternativet "blocket" och köpa en skrivare som funkar för dig från vad jag kan se har denna bara usb-koppling. HP och xerox har bra trådbundet nätverksstöd direkt i sina färglaserskrivare till både mac och pc och det finns trådlöst att köpa till om man behöver det men enklast är att ta en nätverkskabel in i router och det är klart. En kabel kan oftast dras snyggt och relativt lätt.

Annars har jag läst att den nya airport expressen skall fungera som trådlös skrivarserver i ett specialläge där du använder nätverksporten med nätverkskabel dragen till nätverksuttaget på din skrivare, men att den kan vara svår och krånglig att sätta upp. Så i kombination men en nätverksklar färgskrivare så har du nog en alternativ lösning.

Jag ser ingen skillnad i att sälja av en skrivare som inte fungerar i en ny situation jämfört med en soffa som inte passar i den nya lägenheten. nu i jul så är säkert många hemma och kolla blocket så det borde gå att få köpare. Lycka till och trevlig julhelg.

Senast redigerat 2009-12-21 14:53

Jo det är ett alternativ, men jag köper hellre en printserver som fungerar. Ännu hellre ser jag att min skrivare som stöds av Bonjour fungerar utan att man ska starta om hela tiden.
Kanske är att svära i kyrkan men Airporten är en riktig skitprodukt i det här avseendet, lovar runt men håller tunt.

Aja, i väntan på tips om printserver så skriver vi ut från gamla Bettan så länge.. pc'n alltså.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 15:17

AirPort är inte någon skitprodukt. Kanske är det din Samsung-skrivare som är en skitprodukt eftersom den inte verkar vara kompatibel med bonjour.

En del skrivartillverkare gör enkla produkter eftersom de inte vill betala licenspengar för sådan teknik som andra företag har utvecklat.

Ursprungligen av Macus:

AirPort är inte någon skitprodukt. Kanske är det din Samsung-skrivare som är en skitprodukt eftersom den inte verkar vara kompatibel med bonjour.

En del skrivartillverkare gör enkla produkter eftersom de inte vill betala licenspengar för sådan teknik som andra företag har utvecklat.

Som sagt, svära i kyrkan.

Airport är visst en skitprodukt i det avseendet att den inte stödjer skrivare som det står att den ska stödja.
De flesta övriga printservrar fungerar med vilken skrivare som helst.

Eftersom jag ägnat rätt lång tid åt det här problemet har jag sett åtskilliga mängder med personer som har problem med printserverfunktionen. Har alla skitskrivare eller är det produkten vi försöker koppla till som är skit?

Som vanligt får man antingen inte svar i det här forumet eller fel svar.
Jag skrev i tråden att jag bara ville ha tips på printservrar som fungerar och hittills har jag inte fått ett enda av alla inlägg, jag försökte styra upp det hela genom att som andra svar skriva återigen att jag ville ha tips på printserver som fungerar men icke... sanslöst.
Om någon moderator läser det här går det bra att avregistrera mig så drar jag vidare till ett forum som har svar.

God jul.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 15:35

Hur vet du att det är AirPorten som inte snackar med skrivaren. Det kan ju precis lika gärna vara tvärtom. Om andra skrivare fungerar med AirPort Express så tyder ju det på att det är din skrivare som inte är kompatibel. Bonjour bygger på en tvåvägskommunikation och då gäller det att båda kan snacka med varandra. Det gäller för övrigt även på forum som det här.

För att det ska kunna bli en vettig tvåvägskommunikation så måste man få svar på sin fråga och inte svar på något helt annat. Se gärna frågeställningen i ursprungsinlägget och svaren jag fått, inte ett rätt.

Jag skriver det igen, om min skrivare fungerar på flertalet skrivarservrar men inte på Apples fantastiska Airport Express, så kan det se ut som att det är Airporten som strular.
Speciellt när det inte är ett fåtal som har problem utan väldigt många.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 15:44

Men andra skrivarservrar använder väl inte bonjour. Förklaringen ligger troligtvis i att Samsungskrivaren inte funkar så bra ihop med bonjour. Testa att uppdatera firmware i skrivaren.

Support for CLP-300 SAMSUNG

Trodde i min enfald att en skrivarserver fungerade på samma vis oavsett, det hade väl varit lättast så eftersom de då fungerar med alla skrivare.

Tack för tipset, skall testas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 23:53
Ursprungligen av kenta777:

Jag behöver en skrivarserver som fungerar i ett Applenätverk.

Du har redan en skrivarserver som fungerar i ett Applenätverk…din AirPort Express…!!

Problemet/frågan är snarare om din skrivare stödjs av just AirPort Express…!?

Ursprungligen av kenta777:

Har en Linksys som inte gillar Apple (tror det egentligen är tvärt om) och köpte nyligen en dyr och blank Airport Express som inte fungerar som den ska.

En Linksys vaddå…!? Router, skrivarserver, eller vad…?

Ursprungligen av kenta777:

Jag har gjort omfattande tester och fick det att fungera med omstart av skrivaren före och mellan varje utskrift så jag är inte intresserad av att prata om felsökning av den skiten mer, ska kasta den i sjön när isen släpper.

Samma/liknande problem som Du upplever, diskuteras på Apples Supportforum, där även lösningen torde finnas på Ditt problem!!

Ursprungligen av kenta777:

Min nya skrivare ska stödjas och hoppar upp direkt på sambons pc med bonjour och på min mac efter lite trix…

Att/om din skrivare stödjs av MacOS 10.6, Snow Leopard så bör den finnas i denna förteckning hos Apple. Huruvida den däremot fungerar ansluten via en AirPort Express torde vara osagt, eller har Du hittat en sådan utfästelse från Apple!?

Ursprungligen av kenta777:

Så, kan någon tipsa om en ny jag kan testa?

Så ja, nu lugnar vi ner oss… Ha lite tålamod bara, så löser vi det här gemensamt!!;)

Lycka till,

- Torkel

Lugna ner sig? Kommer inte på fråga.

Ska kolla in tipsen i afton, efter en glögg. Ska se om jag kan komma ner på jorden då.

1
Bevaka tråden